„Minden, amit a jazzben szeretek” – A Nagy Emma Quintet kedvenc 2023-as zenéi

2024.01.31. 15:29, soostamas

419239143_895923192535531_2505935788446252411_n.jpg

Miután listába szedtük a legjobb külföldi és magyar lemezeketfilmeket és sorozatokatidén is megkértünk zenészeket, hogy gyűjtsék össze a kedvenc dalaikat, albumaikat az évből. Ezúttal a jazzkörökön kívül is népszerű, a Gólyától az Opuson át a Budapest Parkig mindenhova illő, artrockos hatású Nagy Emma Quintet tagjait, akik tavaly is kijöttek egy erős EP-vel (Return), játszottak a Carson Coma minifesztiváljánmárcius 21-én pedig elhozzák a Müpába a brit jazz egyik különc figuráját, az altszaxofonos-rapper Soweto Kinchet.

Christian McBride's New Jawn: Prime – Dénes Ábel

Imádom az akkordhangszer nélküli zenekarokat. Az izgalmas hangszerösszeállításon túl pedig ebben a zenekarban minden megvan, amit a jazzben szeretek: tele van energiával, a groove-ok úgy lüktetnek, mint egy ezer lóerős mozdony, nem ódzkodnak a teljesen free részektől, a szép dallamok gyönyörűek, nagyon jók a kompozíciók (a nyolc dalból ötöt a zenekar egy-egy tagja írt, McBride kettőt, további három szám más jazzóriások szerzeménye), de nincsenek agyonbonyolítva, és csodás összhangban kamarazenélnek. Kb. tizenöt éve hallgatom McBride-ot, de a saját projektjei közül szerintem ez a legizgalmasabb. Akinek tetszik a lemez, mindenképp nézze meg az NPR-os és a KEXP-s koncertek felvételeit is. (Na meg az első, 2018-as lemezt is hallgassa meg!)

James Blake: Playing Robots Into Heaven – Nagy Emma

Biztos más listákon is rajta lesz, de muszáj megint James Blake-et mondanom, és nagyon remélem, hogy ez majd továbbra is így lesz, bármit csinál.

Eomac: Water Tracks – Klausz Ádám

Olvastam egy cikket, ahol különböző artistok beszéltek pár mondatban Aphex Twin hatásáról a zenéjükre. Néhányukat már ismertem, de Eomac zenéjét addig nem. Rákerestem, mert felkeltette az érdeklődésemet az a pár sor, amit írt. Ez a lemez volt az első, amit hallottam tőle. Úgy éreztem, hogy pont ez a zene volt, amit kerestem előtte. Azóta persze meghallgattam a többi lemezét is, meg elolvastam az összes interjút vele, amit találtam. Tetszik benne, ahogy mindenféle felvett zajból képes minőségi tánczenét készíteni. Itt például a vizet használja hangszerként.

Steven Wilson: Harmony Codex – Cseh Péter

Régen nagyon rajongtam egy csomó zenéért, amit mára már nem kimondottan élvezek. Steven Wilson olyan előadó, akinek a zenéjét tizenéve, hatalmas progresszívrock-rajongóként imádtam, de most is izgalmasnak és érdekesnek találom. Egyébként ugyanilyen magyarázattal gondoltam a svéd Meshuggah zenekartól választani zenét, de az ő legújabb lemezük 2022-ben jelent meg. Steven Wilson Harmony Codex nevű albuma viszont 2023-as, és így egyike a relatíve kevés általam hallgatott tavalyi albumnak. Kiemelném az Inclination és az Economies of Scale című dalokat.

Sullivan Fortner: Solo game – Oláh Krisztián

Rég kaptam fel ennyire a fejem, több szemszögből is. Harmónia, ellenpont, billentés, time… Elég nehéz dolog ma újat mondani a régi eszközökkel, de úgy érzem, neki sikerült. Hallatszik a játékán az elmúlt száz év jazz-zongora tradiciója, de minden mai kontextusban, nagyon aktuálisan. Nagy “drop” a lemez saját számokból álló elektronikus része, és még ha a Chopin Perckeringő feldolozása nem is pont az én izlésem, mindenképp többszöri hallgatásra érdemes album.

 

Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!

2023 legjobb külföldi lemezei

2023 legjobb magyar lemezei

2023 legjobb filmjei

2023 legjobb sorozatai

 

Még több 2023-as toplista zenészektől:

Krúbi és BEATó

Jakab Zoltán és Makó Dávid (The Devil's Trade)

Esti Kornél és EZ Basic

Galaxisok és Felső Tízezer

egy5egy és kisbetűs ünnepnapok

Dányi Krisztina, Triglav, Zsüd

Gerdesits Ferenc

Győrffy Ákos és Kobza Vajk

The Qualitons

TAT, Takeshi, Holem, Steknika

L.A. Suzi és Káltes Ekwa

bongor, cserihanna, Henri Gonzo, Mihalik Ábel

4ma, Filo, cancel.

Jakab Péter és Czitrom Ádám

VENI, Hajós Kristóf, Szesztay Dávid

Somló Pál (Shell Beach, Sonya)

Elefánt és Platon Karataev

Barkóczi Noémi, Hegedűs Józsi, Hó Márton, Lovasi Eszter

Hundred Sins

efkilenc és Ótvar Pestis

Somogyvári Dániel

BÖBE, NOIRA, Sofiyeah

Дeva, Szczuka Panka (Flanger Kids) és Zságer Balázs

ANUBII$

Beck Zaza és boebeck

DOÓR, SilkSilver, toldyuuso

Blunt Shelter Records

Ivan & The Parazol

Héra Barnabás és Gaál Péter

Holdudvar és zïp

Fattyú, Kókai Barnabás, Pogár László

Krecsmáry Zsolt (Manaky, PASO)

Zorz, Lidokami, Zsüja, towpe

Psychedelic Source Records és microdosemike

Prieger Zsolt

Fluor Tomi

Kultivátor és Machinecho

Miller Dávid

Mákó Mári, Kovács Balázs, Szabó Bálint

Nagy Laca és Riger János (The Lubricators)

HOCUSPONY

Sorbonne Sexual és Soviet Monday

Nemes András (Pluto)

Cataflamingo és Mayberian Sanskülotts

Vidal, Imre Fia Imre, Stone Sober

Megtűrtek

LADY/BIRD, Napfonat, Belau

 

nyitókép: Barcsik Géza

https://recorder.blog.hu/2024/01/31/a_nagy_emma_quintet_kedvenc_2023_as_zenei
„Minden, amit a jazzben szeretek” – A Nagy Emma Quintet kedvenc 2023-as zenéi
süti beállítások módosítása