A Filmrecorder rovat szerzői (Bujdosó Bori, Fogarasi Zsuzsi, Huber Zoltán, Huszár András, Onozó Róbert. Rácz Viktória, Selmeczi Nóra és Varga Ferenc) kiválasztották azt a húsz idei tévésorozatot, ami a legjobban tetszett nekik. Harrison Ford morog, Conan O’Brien bénázik, Eddie Redmayne bérgyilkol, Adam Brody szexi rabbiként romantikázik, Jeff Goldblum görög istent, Jennifer Jason Leigh pedig jégszívű anyóst hoz. A lista nagyrészt újonc sorozatokból áll, de nagyon erős évaddal tért vissza a Fargo és az Ipar is. Eláruljuk továbbá, hogy melyik stand-up specialöket és könyveket szerettük a legjobban. Ez az összeállítás először a Recorder magazin 120. számában jelent meg, nézd meg a többi éves toplistánkat is!
20. Sárkányok háza (House of the Dragon)
második évad | Max
Hogy nem lesz belőle következő Trónok harca, azt már régóta tudjuk, de míg az első évaddal méltó kistestvérként mutatkozott be, a második már csak helyenként lenyűgöző és inkább egy több mint nyolcórás felvezetés a fontos események előtt. De a magas produkciós minőség, a remek színészek, a néhol Trónok harca-szintre emelkedő politiai machinációk, na meg a sok sárkány elviszik a hátukon az évadot – továbbra is jó elmerülni ebben világban. RV
19. A franchise (The Franchise)
első évad | Max
Ismerjük a szitut, amikor az európai művészfilmest bedarálja a hollywoodi szuperhősgépezet, és a végén mindenki nagyon pórul jár. A fergetegesen gúnyos kulisszák mögötti túrát itt viszont nem a rendező (Daniel Brühl), hanem a rendezőasszisztens (Himesh Patel) vezeti, így főleg az kerül fókuszba, hogy a stáb hogyan birkózik meg azzal a csodálatos pokollal, amit filmiparnak neveznek. De az igazi vicc az, hogy a 27 órás munkanap és a többi hajmeresztő poén mind épp csak árnyalatnyi túlzás. BB
18. Direkt terápia (Shrinking)
második évad | Apple TV+
A Ted Lasso után maradt űrt hivatott betölteni a hasonlóan szívmelengető és vicces Direkt terápia, amelyben a Jason Segel által játszott pszichológus próbál kimászni abból a gödörből, ahol a felesége halála óta eltelt időszakot töltötte. A sorozat húzóneve a morgós medveként feltűnő Harrison Ford, de egy csomó kedvencünk lett a kiterjedt mellékszereplőgárdából, például a legutóbb a Love Life isteni második évadában látott Jessica Williams, aki csak a mosolyával és a szupermenő ruháival garantáltan jókedvet okoz minden egyes jelenetben. FZs
17. Frieren – Beyond Journey’s End
első évad | Nippon TV
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kalandozó csapat. Harcoltak a Démonkirállyal, és legyőzték. Megmentették a birodalmat. Majd elváltak útjaik. Innen indul a szinte bukolikus szépségű japán anime, amelyben az ezeréves, imádnivalóan antiszociális elf máguslány megtanulja, milyen illékony egy emberöltő, és új barátok segítségével kísérel meg búcsúzni a régiektől. Olyan anime ez, ahol izgalmasak a harcok, de akkor a legmegkapóbb, amikor épp nem történik benne semmi. HA
16. Conan O'Brien útra kel (Conan O'Brien Must Go)
első évad | Max
Conan O’Brien külső helyszínes videóit látva (különösen a Jordan Schlansky-val közösen jegyzett darabokat) joggal merült fel a kérdés, miért tölt ez az ember akár egy percet is stúdióban?! A sok komolykodó és felfuvalkodott útifilmes között több, mint üdítő az a szívmelengető és abszurd cringe, amit O’Brien 2018-as podcastja folytatásaként művel, instant klasszikussá nemesítve a faarccal előadott, sztereotíp amerikai bénázást. Négy epizód kevés egy élethez, de hát annyi ország van még a világon, amit a nagy fehér férfi megszemlélhet! SN
15. Az angoltanár (The English Teacher)
első évad | Disney+
Amit a maga idejében a Jóbarátok, a Dokik vagy az Így jártam anyátokkal tudott adni, azt kaptuk idén Az angoltanártól: félórányi könnyed, de nem agyatlan kikapcsolódást, amely során olyan ütemben és mennyiségben záporoznak a poénok, hogy egy pillanatra sincs lehetőségünk a magunk bajával törődni. Korábban nem látott, de instant kedvenc színészek alakítanak imádnivaló figurákat és a hangvételt is annyira eltalálták az alkotók, hogy egyetlen problémánk az egésszel, hogy még csak nyolc rész van belőle és nem nyolcvan. VF
14. Briliáns barátnőm (My Brilliant Friend)
negyedik évad | Max
Elena Ferrante négyrészes regénysorozata monumentális adaptációért kiáltott és az olasz filmszakma fel is sorakoztatta a legnagyobb neveit. A főszerepet ráadásul a befejező évadban Itália jelenlegi legnagyobb színésznője, Alba Rohrwacher vette át, ami még egy minőségi lökést adott az egyébként is első osztályú sorozatnak. Az elveszett gyerek története még az előző három évadnál is szomorúbb, de mikroszinten kínál némi lezárást a hányattatott sorsú hőseinek. A város, az ország, sőt, a világ dimenziójában viszont pontosan tudjuk, hogy Lila és Elena harca a gátlástalan, törvényt és erkölcsöt semmibe vevő zsarnokok ellen rosszabbul áll, mint valaha. OR
13. Gyilkos a házban (Only Murders in the Building)
negyedik évad | Disney+
Az esetlen true crime paródiának indult furcsa trió sztorija a kissé fád Broadway-kitérő után újra magára talált és ezúttal a hollywoodi álomgyár, a független filmezés és a manhattani lakáspiac árnyoldalait járja be. A negyedik évadra minden a helyére kerül: a súlyosan meta humortól a ragyogó karakterszínészeken és feszes formalizmuson át minden podcastereink mainstream sikerének szolgálatába áll – Sazz Pataki (Jane Lynch) pedig holtában is a sztori motorja, egyben a legkedvesebb főhajtás a kaszkadőrszakma előtt. SN
12 stand-up special, amit szerettünk 2024-ben
- Adam Sandler: Love You
- Alex Edelman: Just for Us
- Colin Quinn: Our Time Is Up
- Dara O Briain: So Where Were We?
- Fern Brady: Autistic Bikini Queen
- Hank Green: Pissing Out Cancer
- Hannah Einbinder: Everything Must Go
- Jacqueline Novak: Get on Your Knees
- Ramy Youssef: More Feelings
- Rory Scovel: Religion, Sex and a Few Things In Between
- Stewart Lee: Basic Lee - Live at The Lowry
- Tig Notaro: Hello Again
12. A mackó (The Bear)
harmadik évad | Disney+
Az idei Halloween egyik favoritja volt a séfkötény szűk fehér pólóval és a hozzá tartozó műtetkókkal, avagy az intenzív konyhai káoszból és mélyre menő személyes drámákból kikavart sorozat röpke három évad alatt megkerülhetetlen kulturális jelenséggé emelkedett. A tempó ráérősebb, a zsíros szendvicsező helyett már fine dining a környezet, de a karakterépítés továbbra is fantasztikus. A múltból egyre több tárul fel, a viszonyrendszerek egyre izgalmasabbak, a színészek továbbra is fantasztikusak. HZ
11. Riválisok (Rivals)
első évad | Disney+
Autentikus brit Gazdagok és szépek-variáció, avagy mi történne, ha a Downton Abbey szappanoperába hajló világát a nyolcvanas évekre transzponálnánk? Megérte várni a válaszra: az eleddig titkokban, suttogva, mégis rajongva imádott ponyvaszerző, Jilly Cooper tűéles és letaglozóan szexi társadalomábrázolása totálisan addiktív sorozat-alapanyagnak bizonyult. Megunhatatlanul csúfondáros sztori tele intrikával, karneváli erotikával és a vidéki nemesség egyéb tradicionális kellékeivel, amiben David Tennant csak úgy lubickol. SN
10. Bármit, csak ezt ne (Nobody Wants This)
első évad | Netflix
A címmel ellentétben sokan akarnák a romkomok reneszánszát és bár erre még várni kell, minden évben akad egy-két fecske, amik talán egyszer elhozzák a nyarat. Ilyen fecske a netflixes sikersorozat is, ami összeboronálja a millenniálok két meghatározó tinikori tévés szerelmét, Kristen Bellt és Adam Brodyt, utóbbit ráadásul szexi rabbi szerepben. Nemcsak az alapötlet erős, hanem a színészgárda és a jó poénokban gazdag forgatókönyv is, a komoly vallási dilemmákat meg ne ettől a sorozattól várjuk. RV
9. A sakál napja (The Day of the Jackal)
első évad | Peacock
Fél évszázad (!) után igazán ráfért már a kultklasszikusra egy jó remake – másképpen megfogva: 2024 váratlan fordulatai között elfér Eddie Redmayne, mint akcióhős. A kései Bond-filmek esztétikája jól áll ennek a cselekményvilágnak, amiben Lashana Lynch és Redmayne parádés párharca zajlik. A kíméletlen, téteket egyre magasabbra srófoló Tom és Jerry-stílusú páneurópai kergetőzés nyomában jóleső pusztítás és bizsergető paranoia marad, no meg a nézőnek óramű pontossággal leszállított adrenalin- és kortizol-fröccs. SN
8. Fargo
ötödik évad | FX
Egy sörpadot is csak foghíjasan töltöttek volna meg azok az emberek, akik annak idején jó ötletnek gondolták, hogy tévésorozat készüljön a Coen testvérek 1996-os filmjének hangulatában, és lám, hova jutott a Fargo, ami már ötödik alkalommal szállítja az újabb penge dialógokkal előadott csavaros történetét és akkor az észbontóan fantasztikus színészi alakításokról még nem is beszéltünk. Ezúttal sajnos nem is fogunk, mert elfogyott a rendelkezésre álló hely. Na, jó, egyet azért említsünk: Jennifer Jason Leigh, mint jégszívű anyós! <3 VF
7. Ripley
első évad | Netflix
Alain Delon és Matt Damon után ezúttal Andew Scott bújt a milliomos playboyok könnyed itáliai életére ácsingózó és azért gyilkolni is hajlandó Tom Ripley bőrébe. A jól ismert Patricia Highsmith-regény újabb feldolgozása a nyolcepizódos formátumnak hála nemcsak jóval részletgazdagabban bonthatja ki a karaktereket, de hangulatában is sötétebb a korábbiaknál. Szó szerint is, hisz a gyönyörű fekete-fehér képi világ vizuálisan is a hűvös pszichológiai noir felé tolja véres történetet. HZ
6. Hacks
harmadik évad | Max
A második évad befejezése után nehéz volt elképzelni, hogyan folytatható a kiöregedett stand-up díva és poéníró asszisztensének története, de olyan jól sikerült megoldani ezt a kihívást, hogy az új évad elhappolta a legjobb vígjáték Emmy-díját (a valójában dráma) A mackó elől. Amellett, hogy iszonyú vicces, a Hacks nemcsak csattanókban erős, hanem a generációs különbségek, időskori frusztrációk, toxikus főnök-beosztott kapcsolatok, és a komikus karrier rejtett üvegplafonjainak ábrázolásában is. A finálétól meg leesett az állunk. RV
Könyvek, amiket a legjobban szerettünk 2024-ben
- Amy Liptrot: The Outrun (BB)
- Anne Applebaum: Autocracy, Inc. (RV)
- Gary Stevenson: The Trading Game (SN)
- Kemény Lili: Nem (OR)
- Kyle Chayka: Filterworld: How Algorithms Flattened Culture (HZ)
- Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa (DB)
- Miranda July: All Fours (VF)
- Rachel Cusk: Parade (BF)
- Sally Rooney: Intermezzo (HA)
- Shiguéhiko Hasumi: Directed by Yasujiro Ozu (GA)
5. Szarvasbébi (Baby Reindeer)
első évad | Netflix
Richard Gadd, skót humorista minisorozata első blikkre tökéletesen illeszkedik az utóbbi években hódító önvallomásos stand-up-hullámba; kínos, zavarba ejtően őszinte és helyenként sokkolóan vicces. Nagyon hamar kiderül azonban, hogy szó sincs komédiázásról, a Szarvasbébi fenekestől felforgatja a stand-upról, a vígjátékokról vagy a #metoo-tematika divathullámáról alkotott elképzeléseinket. Gadd igaz történetében zaklató és zaklatott ugyanúgy esendő, tragikus hős és nincsenek elhallgatva a traumatikus előzmények sem. Váratlan, komplex és felzaklató – erre tényleg nem számítottunk a Netflixtől. OR
4. Egy nap (One Day)
első évad | Netflix
Készült már filmes adaptáció David Nicholls bestselleréből, de a könnyfakasztó romantikus dráma istenigazából erre a formátumra termett: mindig az évnek ugyanazon a napján csekkolunk be egy, a barátság és románc nehezen definiálható határmezsgyéjén mozgó fiú és lány kapcsolatába – és minden epizód egy-egy ilyen napot ölel fel. Ambika Mod és Leo Woodall külön-külön is remekelnek, de közös kémiájuk verhetetlen. Van idő megismerni őket, megszeretni, kiakadni rajtuk, szurkolni nekik. HA
3. Kaos
első évad | Netflix
Tulajdonképpen az a meglepő, hogy Jeff Goldblum ezzel a termettel és ilyen impozáns orral még sosem játszott görög istent. A Kaos nemcsak ezt orvosolja, hanem gyógyír a sablonsorozatokba belefáradt nézőknek is. Az ókori mítoszokat és a modern világot meghökkentő eleggyé kavarja paranoid-pszichopata Zeusszal, levágott nyelveket őrizgető Hérával, szikláról lógva narráló Prométheusszal és olyan zabolátlan cselekménnyel, ami épp annyira bizarr, amennyire szórakoztató. BB
2. Ipar (Industry)
harmadik évad | Max
Első két évadjában csak a kiváltságosok titka volt, de mostanra elfoglalta az HBO modern klasszikusai között a méltó helyét, mint az Eufória és az Utódlás közti hiányzó láncszem. Ebben sokat segített, hogy a tőzsdei machinációkat közérthetőbbé tették, valamint eldöntötték, hogy kik is az igazi főszereplők és az ő szakmai- és magánéletükre koncentráltak. Marisa Abela és Harry Lawtey számára elkerülhetetlen a mozisztárrá válás, de az itteni vendégszereplésével a Trónok harca Kit Haringtonjából is sokkal izgalmasabb színész lett. OR
1. Mr. & Mrs. Smith
első évad | Prime
A premissza ismerős lehet a Brad Pitt és Angelina Jolie nevével fémjelzett filmből: egy házaspár konfliktusait tetézi, hogy mindketten bérgyilkosok. A különbség most az, hogy Donald Glover és Maya Erskine az első perctől kezdve tudják, mi a partnerük munkája, viszont vadidegenekként kezdik meg közös kettős életüket.
A nyolcrészes sorozat eleinte „csak” egy pompás akciójelenetekkel megtűzdelt, egzotikus helyszíneket bejáró kémdráma, amelyben minden részre jut egy-egy küldetés. Majd mire észbe kapunk, az elmúlt évek legjobb párkapcsolati mélyfúrását kapjuk meg arról, milyen összecsiszolódni valakivel, valóban megismerni a másikat, szembesülni a kibékíthetetlen ellentétekkel, majd mégis megoldást keresni rájuk. Közel egy év telt el a sorozat óta, de a zárása máig nem hagy minket nyugodni. HA
- - - - - - - - - - -
LAPZÁRTA UTÁN JÖTT MÉG KETTŐ
Évek óta Dunát lehetne rekeszteni a kémes és bérgyilkosos sorozatokkal, ráadásul a felhozatal jelentős része egész jó is. A Netflix mégis képes volt most előállni egy olyan minisorozattal, ami nemcsak kellemes néznivaló az adventi időszakban, hanem sajátos hangvételével meg is különbözteti magát a többiektől. Pedig a Fekete Galambban (Black Doves) az angol politikai elitbe beépült, tökéletes selyemblúzokban reprezentáló Keira Knightley (foglalkozása: kém) és a torzonborz, ám folyton pezsgőző Ben Whishaw (foglalkozása: bérgyilkos) pont olyan politikai-gyilkossági ügybe bonyolódik a végtelenül hangulatos karácsonyi Londonban, amilyet már sokszor láttunk.
Ám miközben az érdekszövetségek átláthatatlan labirintusában kajtatnak, lövöldözésekbe és késpárbajokba bonyolódnak, szépen feltárul előttünk a múltjuk, kiderül, hogy miért csaptak fel kémnek/bérgyilkosnak, és belelátunk a barátságuk működésébe és az egyéb fontos szereplőkhöz fűződő kapcsolataikba is. Remek az egyensúly az akciózás és a személyes viszonyok ábrázolása közt, de a Fekete Galamb attól lesz igazán ellenállhatatlan, hogy szuperül vegyíti a drámát és a humort. Nem nevezhető komédiának, de amikor már épp überdurvára fordulnának a dolgok, valaki mindig beszúr egy tökéletesen ülő, nagyon angolos poént, ami emlékeztet arra, hogy ezt a sorozatot azért nem kell véresen komolyan venni.
Aki szerint viszont a kémkedés nem játék, az nézze inkább a szintén nemrég indult Az ügynökséget (The Agency) az isteni Michael Fassbenderrel, meg Jeffrey Wrighttal és Richard Gere-rel. Nincs benne se humor, se karácsonyi dekoráció, de meglehetősen izgalmas. Bujdosó Bori