Miután listába szedtük a legjobb külföldi és magyar lemezeket, filmeket és sorozatokat, idén is megkértünk zenészeket, hogy gyűjtsék össze a kedvenc dalaikat, albumaikat az évből. Ezúttal a Psychedelic Source Records tagjait (plusz a Band In The Pit gitárosát), akik tavaly is igen aktívak voltak, és jelent meg csodás analóg modular effektekkel megpakolt psych-jazz remeklés (Kiyazami), aláfestőzene valami ősi dark-jógához (az új Band In The Pit), Hawkwind- és Yuri Gagarin-rajongónak erősen ajánlott szupergroupféleség (:nepaal), és sok minden más is. Hozzájuk csatlakozott a PSR-család egyik nagy kedvence, a pszichedelikus-jazzes-világzenés microdosemike, akik a tavalyi év egyik legjobb lemezét hozták ki ebben a műfajban (Ekhidna), szellemiségben pedig akár a Psychedelic Source Recordshoz is tartozhatnának.
Fotó: Benus Kriszti.
PSYCHEDELIC SOURCE RECORDS
Ambrus Bence
Szerintem a két legjobb tavalyi lemez: egy teljes egészében csak idén megjelenő ausztrál psych-rock (sajnos csak néhány szám hallható róla 2023-as single-ként): a Sons of Zöku: Endless. hangzásban és lendületességben is tökéletes, követve az ausztrál King Gizzard-os vonalat, de nem elbohóckodva, és a valenciai Yo Diablo: Haxan, ami olyan tájakra kalauzol el, amit eddig csak a Grails első négy lemezénél tapasztaltam – akik szintén kiadtak egy újat tavaly, de nem fogott meg sajnos.
Amit viszont talán legtöbbször hallgattam, az a Goat: Medicine, de kitűnő lett a Los Espiritus új lemeze, a La Montana is. Külön figyelmet érdemel a The Spacelords: Nectar of the Gods és a hazai tavalyi szerintem legjobb dolog: microdosemike: ekhidna.
Fotó: Késmárky Lili.
A PSR segédlete alatt futó legaktívabb koncertzenekar, a Band in the Pit – akik a tavalyi egyetlen vinylkiadványunk képviselői is egyben – gitárosa, Késmárky Szabolcs ajánlásában komment nélkül:
Fotó: Révész Patrik.
Eln Iván, aki amellett, hogy egyik szeretett grafikusunk, a Kiyazami szellemi tulajdonosa és gitárosa is, ezt írta:
Julian Lage – The Layers
Julian Lage, Bill Frisell, Jorge Roeder, Dave King. Ehhez a névsorhoz nehéz és talán szükségtelen is bármit hozzáfűzni.
Crime & The City Solution – the killer
Az eltűnés világutazó mestereinek előző albuma 10 éve, az azt megelőző több, mint kétszer 10 éve jelent meg. A nyolcvanas években rögzített zseniális felvételek méltó folytatása a the killer, tele izgalmas textúrákkal, amiket Simon Bonney spoken wordbe hajló vokáljai, Bronwyn Adams szép-szomorú hegedűjátéka és a finoman beúszó elektronika biztosít. Izgalmas, friss és melankolikus egyszerre, és a mindössze 7 felvétel ellenére is kerek egészet nyújtó élmény.
Off World – 3
Sandro Perri projektjének záródarabja a bizonyíték arra, hogy a zene képes az ismert vagy éppen nem ismert univerzumok emlékeinkben élő, de rég eltemetett tájait felszínre hozni. A sokszor improvizációkból kikerekedő felvételek kollázsszerűen rétegelt hangszerelése, struktúráinak váratlan szerkesztése garantálják a műfaji meghatározások teljes hiábavalóságát. Mégis, a zene nem duzzad fel az öncélúságig, sőt, tökéletesen elvan a háttérben, és nem követeli a teljes figyelmet – persze, ha megkapja, nem marad hálátlan.
Ulrika Spacek – Compact Trauma
Semmit nem tudtam az US-ről, amíg a YouTube-algoritmus bárói elém nem vetették a kellőképpen furán elnevezett If The Wheels Are Coming Off, The Wheels Are Coming Off c. számukat, aminek kellett némi idő és ismételt hallgatás, hogy megmaradjon a radaron, de sikerült neki. Az album többi dala a számomra még befogadható matematikát keveri kincstárnyi melankóliával (egyébként egyetlen emlékezetes ÉS egyszerre vidám felvételt nem hallottam az elmúlt évben, talán egyáltalán nem véletlenül), sőt, a 10 percet felülről karcoló Stuck at the Door még egy szívbemarkoló ambient kollázst is odaken a gitárok közé.
John Zorn – Nothing Is As Real As Nothing
Bill Frisell és Julian Lage másodszorra szerepelnek ezen a listán, ezúttal Gyan Riley-val kiegészülve, John Zorn kompozícióit játszva. A több mint 40 perces felvétel 3 akusztikus gitárra van hangszerelve, ezért talán nem merészség azt állítani, hogy elsősorban a hangszer és azok korszakos jelentőségű megszólaltatóinak szerelmesei fogják megtalálni számításaikat. Meditatív, lecsupaszított, repetitív zene, ami minden hallgatás során képes valami újdonságot mutatni.
Fotó: Karancz Orsolya.
Karancz Ákos, aki ugye Pilot Voyager is és alapító atya, kommentek nélkül ezt vágta hozzánk:
North Americans – Long Cool World
Tommy Guerrero – Amber of Memory
How To Disappear Completely – Seraphim II
Lowercase Noises & NAAL – An Encounter with Broken Time
makrohang – DIS
Tinariwen – Amassakoul
Fotó: Fövény Fanni.
MICRODOSEMIKE
Yussef Dayes – Black Classical Music
Sissoko/Segal/Parisien/Peirani – Les Égarés
Yeahno Yowouw Land – Langendorf United
Tyshawn Sorey – Continuing
Dragonchild – Dragonchild
Angelika Niescier/Tomeka Reid/Savannah Harris – Beyond Dragons
Kemekem ከመከም – Ukandanz
Haken – Fauna
The Fierce & The Dead – News From The Invisible World
JJ Whitefield – Ethio Meditations / Drama Al Dente
Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!
Még több 2023-as toplista zenészektől:
Jakab Zoltán és Makó Dávid (The Devil's Trade)
egy5egy és kisbetűs ünnepnapok
Dányi Krisztina, Triglav, Zsüd
bongor, cserihanna, Henri Gonzo, Mihalik Ábel
VENI, Hajós Kristóf, Szesztay Dávid
Somló Pál (Shell Beach, Sonya)
Barkóczi Noémi, Hegedűs Józsi, Hó Márton, Lovasi Eszter
Дeva, Szczuka Panka (Flanger Kids) és Zságer Balázs
Fattyú, Kókai Barnabás, Pogár László
Krecsmáry Zsolt (Manaky, PASO)