„Ki tudja felülmúlni ezt a sort?” – Barkóczi Noémi, Hegedűs Józsi, Hó Márton és Lovasi Eszter 2023-as kedvencei

2024.01.07. 09:36, soostamas

barkoczi-noemi-hegedus-jozsi-homarton-lovasieszter.jpg

Angyalszerű bogár, haikuszerű magyar zene, és laudáció Szabó Sz. Csaba dalszövegművészetéhez – meg az a két perc, ami szépen megmutatja, milyen egy elbaszott év volt 2023.

Miután listába szedtük a legjobb külföldi és magyar lemezeketfilmeket és sorozatokat, 2021 és 2022 után idén is megkértünk zenészeket, hogy gyűjtsék össze a kedvenc dalaikat, albumaikat az évből. Ezúttal zenekarrá bővült énekes-dalszerzők meséltek: Barkóczi Noémi, aki épp az izgalmas új irányokba mutató lemezét írja; Hegedűs Józsi, a Csillagerdő volt frontembere, aki 2023-ban hozta ki a magyar alter, a cigány népdalok és a Cseh-Bereményi-lemezek hatását is ízlésesen mutató első szólóalbumát, és már javában dolgozik a nyersebb, koszosabb másodikon, Hó Márton, aki hosszabb kihagyás és a Gustave Tiger feloszlása után tért vissza a Jégkorszakkal, és élőben is elővette a kultikus Dalok a fürdőszobából című lemezét; és a Jules War néven tavaly debütált Lovasi Eszter, aki a Kispál és a Borz új albumán és budapesti reunion-koncertjein is duettezett apjával, idén pedig kihozza első nagylemezét is.

img_2073.jpeg

BARKÓCZI NOÉMI

2023 nekem inkább a régi kedvenceim újrahallgatásáról szólt, kevésbé voltam felfedezős hangulatban, de ezeket szerettem.

Mitski: Bug Like An Angel

Gyönyörű dal az alkoholizmusról egy fiatal nőtől, meg egy angyalszerű bogárról.

Rozi Plain: Help

Rozi dalaiban mindenből csak épp annyi van, amennyi feltétlenül szükséges, igyekszem tanulni tőle.

laurie.: Pára

laurie.-től már az E-naptárat is nagyon szerettem, de a Pára teljesen beragadt nálam.

Helena Deland: Night Soft As Silk

Helenát idén ismertem meg, az egész Goodnight Summerland album gyönyörű, de ez a dal különösen izgalmas a folyamatosan váltakozó hangulata miatt. Úgy hullámzik benne a baljósság, mint egy komolyzenei műben.

Lázár tesók: Amíg felkel újból a nap

Az egész lemeznek nagyon erős saját világa van, ez a lüktetés pedig nagyon visz.

 

BARKÓCZI NOÉMI 2022-ES KEDVENCEIRŐL ITT OLVASHATSZ.

A 2021-ESEKRŐL PEDIG ITT.

 

hegedus-jozsi_2.jpg

HEGEDŰS JÓZSI

Henri Gonzo és a Papírsárkányok: Szeptemberi Nők

Egy éve is nagy gondban voltam, mert vagy nagyon finnyás vagyok, vagy továbbra sem értek az internethez, de kifejezetten sokat kellett gondolkodnom azon, hogy mik voltak azok a dalok, amik 2023-ban jöttek ki és hatással voltak rám. Ez a dal, és különben az egész lemez hangulatban, hangszerelésben talán a legnagyobb szomjoltóm volt az újzeneszomjúságomban.

Zækar: Hobbiország

Szerintem ennek a csapatnak sok szép dala van, kár, hogy ilyen fura a nevük. Tavasszal viszonylag sok időt töltöttem Andrissal, de elsősorban az Európa Kiadó tourmanagereként volt jelen. Nekem ez a dal olyan, mint a filmekben, hogy ülsz a nagy csalódás után a szakadó esőben a buszon, megszólal, és némán sírsz. Hirtelen úgy éreztem, hogy Andris úgy belelát a szívembe, hogy írtam is neki valami nagyon csúnya káromkodást a Messengeren, hogy helyrehozzam az optimális távolságot.

Kamimo te Pheno

Ez a dal egy kedves nagybátyám nagy slágere, amit nagyon sokat hallgatok a kicsikocsiban. Nem szeretnék róla sokat magyarázni, csak nagyon szeretem, és szeretettel ajánlom.

Plazúr: Tótágas

Bevallom, hogy szívem szerint a Padokba Karcolt Nevek című Plazúr-dalt tenném a listába, de az nem 2023-as megjelenés, viszont mindenképp kellett ide valami Jakab Tomitól. Azt hiszem, 16 éves koromban ismertem meg a legőszintébb underground arcot, aki nem nyugszik bele, nem ismer kompromisszumot, belekérdez a dolgokba.

Carson Coma: IV

Mikor megismertem a Carson Comát, amellett, hogy érzékeltem, hogy minőségi zenét csinálnak, nem annyira éreztem magaménak. Aztán a Digitális/Analóg lemezt már sokkal közelebb éreztem ahhoz, amit én magamtól is hallgatnék, de ez az album már kompromisszum és érdek nélkül nagyon tetszett. Mondtam is Giorgionak egyszer, hogy szerintem ezzel az albummal lettek tisztességes alter zenekar. Megköszönte. Emlékszem, előző tavasszal megkaptam a FELDOBOM A KÖVET c. dal rough mixét, vagy demóját, nem is tudom, és akkor éreztem, hogy ez egy nagy himnusz lesz. Kemény, könyörtelen. Rock. Roll. Csak így tovább. Legyen mindenkinek boldog 2024-e. Kritikánk. Podcastunk.

„ÚGY ÉREZTEM, FELREPÜLÖK A 284E BUSSZAL EGYÜTT” – HEGEDŰS JÓZSI 2022-ES KEDVENCEI

 

homarton.jpgFotó: Pálmai Gergő.

HÓ MÁRTON

5 dal, amit hallanom kell 2023-ból, mielőtt meghalok

ajsa luna: aludj hófehérke

Mennyire szép baljós, kibukott, elcseszetten tökéletes dal ez, ami igazából olyan, mint egy népdal a világvégéről. Szerelmes vagyok a Lunába! Kritikánk. Interjúnk.

Carson Coma: Hagyjál, lomtalanítok!

Végre egy dal a lomtalanításról, ami ugyan a VI. kerületi éves kipakolásról szól, de szólhatna bármelyik budapesti kerület bármelyik lomtalanításáról.

Sisi: Shen Gong Wu

Akár lehetett volna teljesen magyar nyelvű is a Sisi-debütlemez, de nem baj, hogy nem lett az. Ahogy a számokban lassan átfolyik a kamuangol magyar sorokba, az legalább annyira jó, mint amennyire a művésznő humora/iróniája. Kritikánk. Interjúnk.

Káltes Ekwa: Kr. e. 27.

Laudáció Szabó Csaba dalszövegművészetéhez: 

Mennyien próbálkozunk dalszövegírással, mennyien próbálunk minél szebb sorokat összehozni, énekelni a Napról, a Holdról, a Mennyországról, a Pokolról vagy a Purgatóriumról, na de ki tudja felülmúlni ezt a sort?

„Bár lehetnék anarchista, bár lehetnék retrográd
Vagy Kappadókiában hamis prófétanő”

Ki? Hát senki.

Cataflamingo: Fogó

Lüktetnek a vonós hangok, aztán bekúszik ez a lusta, elkent, nemtörődöm, de barátságos énekszöveg meg némi szinti. Ez a két perc szépen megmutatja, milyen egy elbaszott év volt 2023.

 

HÓ MARCI 2021-ES KEDVENCEI, AMIKBEN SZITÉN A SZÉP SZÉTCSESZETTSÉGET ÉRTÉKELI.

 

jules_war_foto_ornella_mari.jpgFotó: Ornella Mari.

LOVASI ESZTER
(Jules War)

A 2023-as év számomra sok meglepetést tartogatott, leginkább itthoni viszonylatban. Újra magyar zenekarok vannak a kedvenceim között.

Szesztay Dávid: Félek nem félni

Már az első két lemezét is nagyon magaménak éreztem, azt hiszem, jelenleg ő a kedvenc dalszerzőm itthon. Ezt az anyagot még 2022-ben volt szerencsém meghallgatni demó állapotában. Egy nehéz időszakon segített át, köszi Dávid. Premiercikkünk. Interjúnk.

Henri Gonzo és a Papírsárkányok: Cementkert

A tenger arca volt az első, amit megismertem tőlük, először a női vokált szúrtam ki, rögtön tudni akartam, kiről van szó. Nagyon ritka az olyan, mint Farkas Zazie manír nélküli éneke. Első hallásra szerelem volt, azóta pedig már együtt zenélünk. A lemez hallgatása közben mindig olyan érzésem van, mint amikor haikut vagy tankát olvasok. Nagyon hiánypótló. Kritikánk.

Maluridé: Under the Same Sky

A Storm In My Head című dal olyan hatással volt rám, hogy össze kellett kaparni a földről. Premiercikkünk.

Lana Del Rey: Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd

Magamon is meglepődtem, hogy tavaly ez volt a kedvenc lemezem. Eddig nem voltam kifejezett rajongója, mert nagyon taszít az, amiről picit is megérzem, hogy mesterkélt. Ez az album viszont tudatosan rájátszik erre a vonalra. Nagyon tetszik, ahogy kifigurázza a zenei kliséket is, és hogy néhol teljesen eltűnik a megszokott popzenei dalszerkezet. Kritikánk.

Queens of the Stone Age: In Times New Roman…

Ami jó, az jó. Kritikánk.

 

Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!

2023 legjobb külföldi lemezei

2023 legjobb magyar lemezei

2023 legjobb filmjei

2023 legjobb sorozatai

 

Még több 2023-as toplista zenészektől:

Krúbi és BEATó

Jakab Zoltán és Makó Dávid (The Devil's Trade)

Esti Kornél és EZ Basic

Galaxisok és Felső Tízezer

egy5egy és kisbetűs ünnepnapok

Dányi Krisztina, Triglav, Zsüd

Gerdesits Ferenc

Győrffy Ákos és Kobza Vajk

The Qualitons

TAT, Takeshi, Holem, Steknika

L.A. Suzi és Káltes Ekwa

bongor, cserihanna, Henri Gonzo, Mihalik Ábel

4ma, Filo, cancel.

Jakab Péter és Czitrom Ádám

VENI, Hajós Kristóf, Szesztay Dávid

Somló Pál (Shell Beach, Sonya)

Elefánt és Platon Karataev

 

nyitókép: Mudrák Balázs (Barkóczi N.), Kósa Zsolt (Hegedűs J.), Pálmai Gergő (Hó Márton), Hegyi Júlia Lily (Lovasi E.)

https://recorder.blog.hu/2024/01/07/ki_tudja_felulmulni_ezt_a_sort_barkoczi_noemi_hegedus_jozsi_ho_marton_lovasi_eszter_2023_kedvencek
„Ki tudja felülmúlni ezt a sort?” – Barkóczi Noémi, Hegedűs Józsi, Hó Márton és Lovasi Eszter 2023-as kedvencei
süti beállítások módosítása