A hagyományhoz hűen újból összegezzük a Recorder legjobb, legfontosabb írásait az évből. Idén a fókusztémákkal kezdtünk, aztán jöttek a külföldi és magyar interjúk, lemeztáskák, a hosszú cikkek, most pedig Magyarradar és Profül rovatainkra kerül a sor – kíváncsi vagy, melyek azok az aktuális feltörekvő hazai előadók, akiket érdemes figyelni? Friss hallgatnivalóra vágysz? Vagy az érdekelne, mit gondolnak a magyar zenészek az év külföldi lemezeiről? Innen ne tovább!
Még 2016 végén új albummal jelentkezett öt év után a Justice, így hát Urbán Dániel, a Bermuda gitárosa-dalszerzője ajánlotta az új lemezt, aki nem akármilyen múlttal rendelkezik Justice-téren: nemcsak átlagos rajongó, hanem partiszervezőként kiadójuk, az Ed Banger Records több előadóját is elhozta már Budapestre. Még ugyanebben a hónapban mutatkozott be a Recorderen a Hungarian Synthwave Allstars válogatáslemezen is szereplő Terminal Danger, az experimentál-nowave-avantgárd-darkjazz világában alkotó Landing Venus, a witchhouse Wytchelle Myld, a soulos-r&b-s-jazzes-elektrós-popos KosziJanka (jobbra) és az Irie Maffiából kivált Havas Miklós Mikoo nevű pop-trap-edm szólóprojektje. A chillpopos-álmodós Tape Delay megnyerte a 2016-os Kikeltetőt, így hát ők is bemutatkoztak nálunk, de Magyarradar jelent meg a szintén 2016-os Kikeltetőből ismerhető „nem vadfruttik-féle" altert játszó Robotok válaszaival. Sor került egy globálradarra is, bemutatkozott a brit (bár Csonka Mátyás magyar tagok is soraik közt tudó) GØSPEL zenekar.
A Justice-hez hasonlóan szintén öt év után adott ki új lemezt a brit The xx, az I See You című albumot természetesen szintén egy rajongó, a Pegazusok Nem Léteznek- és Esti Kornél-tag Lázár Domokos ajánlotta. Magyarradaron bemutatkozott a The Buddha Pests londoni orosz-magyar artpunkrock-duó, Kollár-Klemencz Gergely kísérletező indietronica Lucrecia Protellor projektje, a szentendrei rapper Kívés Gergő hiphopzenekara, az NB és a debreceni rockzenekar Bad Habit.
A márciusi magazinban Papp Dávid, a 2014-ben berobbant Middlemist Red szintis-gitárosa írt a szintén 2014-ben debütáló Temples második lemezéről, a Volcanoról. Magyarradar jelent meg számos előadóval ebben a hónapban is: debütált a Recorderen a pécsi alternatív popos Babarci Bulcsú, a szintipop Solar Glow, a soulos-jazzes pop Shaibo, a basszus- és filmzenékre specializálódott Peter Polgar, a környezet- és állatvédelemről dancepoprockos számokat író FLATBAND, az újhullámos emo The Vernal, a felemelő, epic stadionrockot játszó Koalabell és a noiserock Sybian Pleasures.
Father John Misty Pure Comedy lemezéről elmélkedett Sallai László, a The Somersault Boy, a Felső Tízezer és a Szabó Benedek és a Galaxisok gitárosa az áprilisi lapban. Ezen kívül Magyarradar készült a Folkfonics pop-funk-swing formációval, a psyber-punk PsyPorn trióval, a francia elektrót idéző Spector Mannel, a turbópopot játszó coollistás, klipjükben Jennifer Lawrence-t szerepeltető Veszélyes Faszfej (balra) zenekarral és Fillér Máté szellemesen elnevezett lo-fi house Miller Fate szólóprojektjével.
A május a Dope Calypso PWR BTTM-ajánlását hozta, megjelent a queerpunkduó Pageant című friss lemeze, Sarkadi Miklós és Kelemen László pedig dupla kritikát írtak róla. Magyarradarban mutatkozott be a Májkrém és Lezser hiphopduó, a retrospektív, behatárolhatatlan elektronikát játszó Barli Renez, az alterpop Kontrollzé, az alternatív Sorbonne Sexual, az etno-elektronika-ambient-jazz-tribal Hypernomad, Galambos Dorina blues-rock zenekara, a River of Lust, valamint a szintén rock 71pa.
Az 53. Recorder magazinban az Anton Vezuv frontembere, Gyulai István írt kritikát a Relaxerről, az alt-J harmadik lemezéről, Magyarradar pedig öt formációval készült: válaszolt a szokásos kérdéssorra az altrock Svnseas, a technoduó Wave Twins (nyitóképen), a posztpunk-shoegaze diy punk Junji Ito, Korb Géza Puma Danger-gitáros lofi chillwave-trashpop projektje, a Rock Band For Old Men és a hiphop-house Dil Maddy.
Júliusban a Beach House kiadta B-Sides And Rarities című lemezét, mi pedig felkerestük Csordás Zitát a Mayberian Sanskülottsból, hogy ajánlja az albumot. Szintén ebben a hónapban Magyarradarban mutatkozott be a britpop-indierock Trains 2 Berlin, a Madrapur és az Etnorom, augusztusban pedig az alternatív pop Kódolatlan Álmok, a szintén alternatív Lépjünk a Holdra, a koszos punkrock The Foreheads, Kéri Sámuel dzsesszes-elektronikus basszusgitáros Szipka-loops projektje és a synth Pølytrøn került sorra.
Ősszel Szabó Benedek írt a The Clientele Music For The Age Of Miracles lemezéről, illetve szeptemberben bemutatkozott a dönermetal Tündérvese, modern soul-elektronika WINDOW, a poszt-prog rock Sungazers illetve a hard-electro, lo-fi és house CT Kidobó.
Ezt követően októberben Henri Gonzo ajánlotta a The Horrors új albumát, magyarradaros kérdéseinkre pedig a dn'b yesyes és Muck Éva a Muck Éva Projektből válaszolt, majd jöttek kikeltetős szereplők: az instrumentális rockos-elektronikus TPSRPRT, az electro r&b-s minimál elektronikus The Anahit (balra), a garázspunk Fat & Cute, és a "Pszichedikus poszt rokk wonky techno" Ferko.
Novemberben Beck Zoli és László, vagyis a 30Y Beckjei ajánlották az új Beck-lemezt, a Colorst. A Magyarradar is bővült, megjelent a hiphop-neosoul-triphop Róqa, "minőségi popzene felnőtteknek" Youlï, az akusztikus etnopop Kölyök, a spacepop I Am Soyuz, a technós-jazzes Freakin' Disco, és Papp László projektje, a Surfalone.
Az év utolsó magazinjában Noel és Liam Gallagher kapta a Profül-rovatot, szólólemezeikről Ligeti Gyuri írt kritikát. A decemberi Magyarradar-termés pedig a következő: írtunk a pécsi altrock XY Fliesról, a Poormanklinik és az egykori Mulató Aztékok-tag Emekajji EPMK nevű duójáról, a dreampop-shoegaze-indierock Planemo (lent) és az idei Kikeltető nyertese, a hiphopos Krúbi.
Jó olvasást!