Lassan végéhez ér a szerkesztőségi és a Recorder szerzőinek személyes toplistái után a zenészek legtöbbet hallgatott 2021-es zenéit bemutató sorozatunk is. Ezúttal a hazai ipari/EBM színtér egyik legfontosabb alakjának számító, a First Aid 4 Soulszal idén új nagylemezre készülő Gazdag István kedvenc tavalyi zenéiről olvashattok, aki a magyar indusztriállegenda CMC visszatérésében is kulcsszerepet játszott.
King Buffalo: The Burden of Restlessness
Rögtön a 2021-es év letaglózó, mágikusan hipnotikus és megunhatatlan progrock albumával csapnék a lecsóba. A Covid-izoláltság okozta leépülés és depresszió szülte kétségbeesés volt a motorja az amerikai King Buffalo The Burden of Restlessness című albumának. A dobos/basszer/énekes-gitáros felállásban alkotó trió ezzel a lemezzel már nagyon távol van a korai blues hangzástól. A látszólag ismétlődő témák folyamatos evolúciója, a szuggesztív ének mély érzelmei elképesztő hangulattal töltik fel az anyagot. Az album borítóját a tragikus sorsú lengyel festőlegenda, Zdzisław Beksiński alkotta. Meghallgatom.
ImiAFan: Te is tudod
A szlovák-magyar ImiAFan minimal electro/synthpop projekt több mint 20 éve aktív az underground zenei életben. A Te is tudod című CD-jüket a magyar Senkrecht Records adta ki. Az album 10 számot tartalmaz, a szövegek szlovák, magyar és német versekre épülnek. Minimalista szintipop, aminek teljes hitelességét az az oldschool hangszerpark adja, amivel a teljes anyag rögzítésre került. Végig belengi egyfajta megfoghatatlan báj. Csilingelő popdalok váltakoznak technoid ütemekkel, a végeredmény már a Severed Heads korai munkáit idézi. A végső hangzásért engem okoljatok. Meghallgatom.
White Lies: I Don't Want To Go To Mars
Kevés olyan aktuális banda létezik, ami annyira érezné a brit new wave hangzást, mint a London környéki White Lies. 2021-ben ugyan új albummal nem, de pár beharangozó single-lel már jelentkezett a trió. Az I Don't Want To Go To Mars című daluk ugyanazt a szorongós, „kísérleti patkány” létet írja le, mint a fent említett King Buffalo. A zaklatott riffek felett szárnyaló, nekikeseredett refrén, a szigorú szintifutamok és a szöveg együtt tűpontos helyzetképet ad a XXI. század meghatározó traumájáról.
This Morn’ Omina: The Roots of Saraswati
A 2021-ben 25 éves tribal, techno, industrial banda rituális zenéjével, okkult utalásaival invitál egyfajta test- és tudatmódosító utazásra. A masszív ritmikát élő ütősökkel, etno mintákkal és acid loopokkal keverő zenekar megint maradandót tett le az asztalra. Meghallgatom.
Mildreda: I Was Never Really There
Jan Dewulf hosszú évek alatt mesteri popzenéjével számtalanszor bizonyított a táncparketteken. Szerzői munkássága ebben a projektben viszont a klasszikus electro industrial irányába kalauzol el. Nem is akárhogy. A fémes hangzás, a szigorú basszusmenetek, az agresszív és deprimált vokál a műfaj aranykorát idézik. Meghallgatom.
Weedpecker: IV – The Stream Of Forgotten Thoughts
Bár a stoner/psy rock kategóriát húzták magukra, a varsói banda ezen az albumán is megmutatta, hogy miért tartják ezt a stoner/doom gyökerekkel rendelkező, valójában mára már megfoghatatlan stílust korunk legfrissebb és leginnovatívabb zeneiségének. A kivételesen telt összhangzatok, a kimunkált ritmusképletek, az érzelmekkel áthatott vokál a nyolcvanas évek igényeit hozza vissza. Akkoriban még trendi volt a választékosság és az igényesség. Ez a nívó köszön vissza 2021 egyik legjobb lemezében. Meghallgatom.
CMC: NOW
A magyar electro underground igazi nagyágyúja, Szász György patikamérlegen kimért szabatossággal, végtelen profizmussal valósította meg minden idők talán legjobb magyar ipari albumát. A magyar történelem tragikus tényei, a jelen szorongató üressége, filozófia, költészet és végtelen lendület jellemzi ezt a pazar albumot. Számos helyen érezhető az EBM dinamika, de ez az anyag nem tűr meg stíluskategóriákat. Földbe döngöl, elragad és nem enged el többé. Lemezpremier.
Curses: Next Wave Acid Punx
Luca Venezia aka Curses egy három CD-s monstre válogatással lepett meg minket az évben. A new beat, az electro punk, az EBM és a techno olyan elegáns elegyét szerkesztette össze, ami egyszerre tisztelgés a nagy elődök (Yello, Front 242, Split Second) előtt, másrészt pedig bátran utat mutat a jövő irányába is. A jelenleg Berlinben élő sztárproducer szerint ezek a dalok már soha nem mennek ki a divatból. Talán végre egy olyan jövő vár ránk, ahol a zenei sokszínűség, az átjárhatóság szabadsága győz a marketingszempontok szerint kimért művi trendiség felett? Bárcsak... Meghallgatom.
Gary Numan: Intruder
Az Intruder Gary Numan tizenkilencedik nagylemeze. Ez egy koncepcióalbum, a Föld szemszögéből láttatva a két lábon járó ellenséget, a behatolókat, akik átvágnak a felszínén, visszafordíthatatlan, mérgező pusztítást okozva. Ez pontosan az a fajta apokaliptikus narratíva, melyen Numan már évek óta pörög és a témák nyomasztóan időszerűek. Nagyszerű zenei textúrák, industrial, ipari rock, new wave és electro hangzások okos elegye kúszik a fülünkbe.
Pankow: Never Trust a White Man
A Pankow, melynek nevét gyakran cirill betűkkel írják „ПAНКОВ” formában, egy olasz elektronikus zenei formáció, amely 1979-ben Firenzében alakult. A zenekart az egyik legbefolyásosabb olaszországi elektronikus előadóként tartják számon. Az anyagot a két alapító tag, FM (más néven Maurizio Fasolo) és Alex Spalck rögzítette Melbourne-ben 2016 és 2019 között, majd Firenzében véglegesítették. Modern EBM hangzás, folyamatos provokáció, feszes ritmusok, szürreális hangképek és rafinált analóg elegancia hatja át ezt az albumukat is. Meghallgatom.
Még több zenésztoplista:
Carson Coma és Ivan & the Parazol
Deva, Zságer Balázs és a Flanger Kids
Kőváry Zoltán (The Trousers), Szesztay Dávid (Kiscsillag), Szarvas Árpád (EZ Basic)
Czeglédi Szabolcs, Imitation, Jakab Péter, Nemes András, Rözge Maxim
Balanyi Szilárd, Boggie, Jónás Vera, Pátkai Rozina, Szepesi Mátyás, Varga Zsuzsa
Déri Ákos, Gábor András, Márton András, Pogár László
Ambrus Bence, Fodor Dávid, Gyémánt Bálint, Zsirai András
Baksa-Soós Attila, Ian O'Sullivan, Riger János, Tóth Dóri
Szabó Tamás és Sam Redbreast Wilson
Palya Bea, Álmos Gergő, Kőváry Péter, Nagy Emma, Napfonat
Sallai Péter (Bornholm), Veres Gábor (Watch My Dying) és az Entrópia Architektúra
Ferenczi Szoni, Vághy Tamás és a Mayberian Sanskülotts
Boros Levente, Perrin, Ponza, WaTa
Gerdesits Ferenc és Kirschner Péter
Csongor Bálint, Hetey Szabolcs, Lee Olivér, Szűcs Levente
Csorba Lóci és Szendrey-Nagy Olivér (Papaver)
Pándi Balázs, Kiskovács (AMD), Tálas Áron
Ajtai Péter (Qiyan) és Szabó Bálint (Decolonize Your Mind Society)
Mulató Aztékok és Slow Village
Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!