„Csilingelő popdalok váltakoznak technoid ütemekkel” – Gazdag István kedvenc 2021-es zenéi

2022.02.01. 15:26, srecorder

gazdag-istvan.jpg

Lassan végéhez ér a szerkesztőségi és a Recorder szerzőinek személyes toplistái után a zenészek legtöbbet hallgatott 2021-es zenéit bemutató sorozatunk is. Ezúttal a hazai ipari/EBM színtér egyik legfontosabb alakjának számító, a First Aid 4 Soulszal idén új nagylemezre készülő Gazdag István kedvenc tavalyi zenéiről olvashattok, aki a magyar indusztriállegenda CMC visszatérésében is kulcsszerepet játszott.

King Buffalo: The Burden of Restlessness

Rögtön a 2021-es év letaglózó, mágikusan hipnotikus és megunhatatlan progrock albumával csapnék a lecsóba. A Covid-izoláltság okozta leépülés és depresszió szülte kétségbeesés volt a motorja az amerikai King Buffalo The Burden of Restlessness című albumának. A dobos/basszer/énekes-gitáros felállásban alkotó trió ezzel a lemezzel már nagyon távol van a korai blues hangzástól. A látszólag ismétlődő témák folyamatos evolúciója, a szuggesztív ének mély érzelmei elképesztő hangulattal töltik fel az anyagot. Az album borítóját a tragikus sorsú lengyel festőlegenda, Zdzisław Beksiński alkotta. Meghallgatom.

ImiAFan: Te is tudod

A szlovák-magyar ImiAFan minimal electro/synthpop projekt több mint 20 éve aktív az underground zenei életben. A Te is tudod című CD-jüket a magyar Senkrecht Records adta ki. Az album 10 számot tartalmaz, a szövegek szlovák, magyar és német versekre épülnek. Minimalista szintipop, aminek teljes hitelességét az az oldschool hangszerpark adja, amivel a teljes anyag rögzítésre került. Végig belengi egyfajta megfoghatatlan báj. Csilingelő popdalok váltakoznak technoid ütemekkel, a végeredmény már a Severed Heads korai munkáit idézi. A végső hangzásért engem okoljatok. Meghallgatom.

White Lies: I Don't Want To Go To Mars

Kevés olyan aktuális banda létezik, ami annyira érezné a brit new wave hangzást, mint a London környéki White Lies. 2021-ben ugyan új albummal nem, de pár beharangozó single-lel már jelentkezett a trió. Az I Don't Want To Go To Mars című daluk ugyanazt a szorongós, „kísérleti patkány” létet írja le, mint a fent említett King Buffalo. A zaklatott riffek felett szárnyaló, nekikeseredett refrén, a szigorú szintifutamok és a szöveg együtt tűpontos helyzetképet ad a XXI. század meghatározó traumájáról.

This Morn’ Omina: The Roots of Saraswati

A 2021-ben 25 éves tribal, techno, industrial banda rituális zenéjével, okkult utalásaival invitál egyfajta test- és tudatmódosító utazásra. A masszív ritmikát élő ütősökkel, etno mintákkal és acid loopokkal keverő zenekar megint maradandót tett le az asztalra. Meghallgatom.

Mildreda: I Was Never Really There

Jan Dewulf hosszú évek alatt mesteri popzenéjével számtalanszor bizonyított a táncparketteken. Szerzői munkássága ebben a projektben viszont a klasszikus electro industrial irányába kalauzol el. Nem is akárhogy. A fémes hangzás, a szigorú basszusmenetek, az agresszív és deprimált vokál a műfaj aranykorát idézik. Meghallgatom.

Weedpecker: IV – The Stream Of Forgotten Thoughts

Bár a stoner/psy rock kategóriát húzták magukra, a varsói banda ezen az albumán is megmutatta, hogy miért tartják ezt a stoner/doom gyökerekkel rendelkező, valójában mára már megfoghatatlan stílust korunk legfrissebb és leginnovatívabb zeneiségének. A kivételesen telt összhangzatok, a kimunkált ritmusképletek, az érzelmekkel áthatott vokál a nyolcvanas évek igényeit hozza vissza. Akkoriban még trendi volt a választékosság és az igényesség. Ez a nívó köszön vissza 2021 egyik legjobb lemezében. Meghallgatom.

CMC: NOW

A magyar electro underground igazi nagyágyúja, Szász György patikamérlegen kimért szabatossággal, végtelen profizmussal valósította meg minden idők talán legjobb magyar ipari albumát. A magyar történelem tragikus tényei, a jelen szorongató üressége, filozófia, költészet és végtelen lendület jellemzi ezt a pazar albumot. Számos helyen érezhető az EBM dinamika, de ez az anyag nem tűr meg stíluskategóriákat. Földbe döngöl, elragad és nem enged el többé. Lemezpremier.

Curses: Next Wave Acid Punx

Luca Venezia aka Curses egy három CD-s monstre válogatással lepett meg minket az évben. A new beat, az electro punk, az EBM és a techno olyan elegáns elegyét szerkesztette össze, ami egyszerre tisztelgés a nagy elődök (Yello, Front 242, Split Second) előtt, másrészt pedig bátran utat mutat a jövő irányába is. A jelenleg Berlinben élő sztárproducer szerint ezek a dalok már soha nem mennek ki a divatból. Talán végre egy olyan jövő vár ránk, ahol a zenei sokszínűség, az átjárhatóság szabadsága győz a marketingszempontok szerint kimért művi trendiség felett? Bárcsak... Meghallgatom.

Gary Numan: Intruder

Az Intruder Gary Numan tizenkilencedik nagylemeze. Ez egy koncepcióalbum, a Föld szemszögéből láttatva a két lábon járó ellenséget, a behatolókat, akik átvágnak a felszínén, visszafordíthatatlan, mérgező pusztítást okozva. Ez pontosan az a fajta apokaliptikus narratíva, melyen Numan már évek óta pörög és a témák nyomasztóan időszerűek. Nagyszerű zenei textúrák, industrial, ipari rock, new wave és electro hangzások okos elegye kúszik a fülünkbe.

Pankow: Never Trust a White Man

A Pankow, melynek nevét gyakran cirill betűkkel írják „ПAНКОВ” formában, egy olasz elektronikus zenei formáció, amely 1979-ben Firenzében alakult. A zenekart az egyik legbefolyásosabb olaszországi elektronikus előadóként tartják számon. Az anyagot a két alapító tag, FM (más néven Maurizio Fasolo) és Alex Spalck rögzítette Melbourne-ben 2016 és 2019 között, majd Firenzében véglegesítették. Modern EBM hangzás, folyamatos provokáció, feszes ritmusok, szürreális hangképek és rafinált analóg elegancia hatja át ezt az albumukat is. Meghallgatom.

Még több zenésztoplista:

HOLI

Beck Zaza (30Y) és boebeck

Prieger Zsolt

Carson Coma és Ivan & the Parazol

Vörös András (Ørdøg)

Krúbi

Deva, Zságer Balázs és a Flanger Kids

Gustave Tiger

Kool Kasko (Kriminal Beats)

Blahalouisiana

Kőváry Zoltán (The Trousers), Szesztay Dávid (Kiscsillag), Szarvas Árpád (EZ Basic)

Quixotic

Berger Dalma, Belau, Bozo, Cadaveres, Góbé, Jobbány Bence, Omega Diatribe, Perihelion, Rutkai Bori, Sasa Lele, Tóth Balázs, Törzs, Úrfi

Czeglédi Szabolcs, Imitation, Jakab Péter, Nemes András, Rözge Maxim

Balanyi Szilárd, Boggie, Jónás Vera, Pátkai Rozina, Szepesi Mátyás, Varga Zsuzsa

Déri Ákos, Gábor András, Márton András, Pogár László

Ambrus Bence, Fodor Dávid, Gyémánt Bálint, Zsirai András

Baksa-Soós Attila, Ian O'Sullivan, Riger János, Tóth Dóri

Szabó Tamás és Sam Redbreast Wilson

Beton.Hofi, iamyank, Oh Babar

Palya Bea, Álmos Gergő, Kőváry Péter, Nagy Emma, Napfonat

Bali Dávid (Satelles)

Analog Balaton és Agavoid

Lil Frakk, D.Koms és Ress

Zentai Márk (Mörk)

Sallai Péter (Bornholm), Veres Gábor (Watch My Dying) és az Entrópia Architektúra

BÖBE, LAIHO és Solére

Kelemen László (Dope Calypso)

Lotfi Begi

Ferenczi Szoni, Vághy Tamás és a Mayberian Sanskülotts

Platon Karataev

Dzsúdló és Hundred Sins

Barkóczi Noémi és Szalai Anna

Boros Levente, Perrin, Ponza, WaTa

Gerdesits Ferenc és Kirschner Péter

Ben Leavez és Norwell

Ladánybene 27

Csongor Bálint, Hetey Szabolcs, Lee Olivér, Szűcs Levente

Csorba Lóci és Szendrey-Nagy Olivér (Papaver)

Esti Kornél

Pándi Balázs, Kiskovács (AMD), Tálas Áron

Ajtai Péter (Qiyan) és Szabó Bálint (Decolonize Your Mind Society)

Halott Pénz

Mulató Aztékok és Slow Village

Wolfie (punnany massif)

Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!

2021 legjobb magyar lemezei

2021 legjobb lemezei

2021 legjobb filmjei

2021 legjobb sorozatai

https://recorder.blog.hu/2022/02/01/gazdag_istvan_kedvenc_2021-es_zenei
„Csilingelő popdalok váltakoznak technoid ütemekkel” – Gazdag István kedvenc 2021-es zenéi
süti beállítások módosítása