A kedvesség orgazmust okoz. Hol vannak a kurva gyógyszereim? Eljött az ideje dolgoknak. A pillanat kitart estétől reggelig. Reménytelennek tűnik a jövő, de ez semmit nem jelent. Mi lenne az, amit itt kellene hagynom? Szétcsúszó valóságok, funkcionális szépség, végtelen számlaszám. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Szeptemberben itt a Recorderen volt a premierje a Kraken67 synthwave-es és trapes, retrofuturisztikus konceptlemezének, Noémo megkapóan szép, mélyre menő dalokat tartalmazó albumának, Juhász Tamás a felnőttkor keserveiről szóló kísérleti elektronikus lemezének, A BELSŐ Parancs és a KÜLSŐ Kényszerek fotelgrunge-os, mamuszpopos, lo-fi rockos albumának, a Ritual Glow a modern pszichedélia által inspirált EP-jének, valamint a következő daloknak, klipeknek: O’Sullivan: The Modern Man, Őri-Kiss Botond: Dust hurries, stone can wait, hari_drama: David, Nagy Emma Quintet: Every Step Further, Afterkru: Jégkocka, Solére x DOÓR: Feljebb, Turn Signals: Tidal Wave, The Microwaves: On Your Own, perpetuum: Napban, Daniel Aron: Spending Time With You, Áron András: The Wind. Magyarradar rovatunkban bemutatkozott a karakteresen eklektikus (alter-pszich-stoner-szintipunk-stb.) Stone Sober, a magát "alter hiphop vagy nemtom" műfajba soroló Kebab, a hiphoptól a szintipophoz jutott Steksz.
A nemzetközi szinten jegyzett Gnork általában breakbeat house-ról és hasonló műfajokról, illetve ezek álmodozós, utazós verzióiról ismert. Inner Ride című új - öt éven át készült - albumát viszont a hetvenes évek kozmikus és pszichedelikus zenéi ihlették a Pink Floydtól Herbie Hancockig, megszórva némi berlini iskolás űrszintizéssel. A fejhallgatóval hallgatásra - és elveszésre - ajánlott album tényleg nagyívű, de azért nem kell megijedni, vannak itt breakbeatek és egyéb groove-ok is, valamint olyan játékosabb darabok, mint a Hypnosia. Az MMN interjújában Gnork egyebek mellett arról beszél, hogy szerinte nem tesz jót a zenének, hogy "az emberek egyszerre várják el egy alkotótól, hogy minden új anyagban hozza a megszokott, elvárt minőséget, de közben tegyen rá egy lapáttal, mutasson valami extrát, újat, soha nem hallottat" - ezzel szemben ő azt vallja, hogy "ha te mint zenész rákattansz egy műfajra, azt pont addig csináld, amíg te izgalmasnak találod". Ez a hozzáállás, az élvezet és rácsodálkozás érezhető a lemezen is; és bár a feltétlenül elvárt professzionalizmus korlátozó hatásáról is van Gnorknak néhány rossz szava, azért a tapasztalat is ott van benne. Facebook
Az Oda lesz a zïp "igazi nagy dobása" - jósoltuk még nyáron, és az album igazolta is a várakozást. Továbbra is neosoulos, jazzes hiphopot játszanak, de úgy, hogy ennek számos oldalát meg tudják mutatni a felszabadult funktól a melankóláig, miközben a zenekar megőrzi karakteres hangzását. A sokszínűséget erősítik a vendégek is: Vanis, Tink, WaTa, Perrin, Qper, HRK, Rorschach Raw, Keezart. Az Oda az amúgy inkább az instrumentális chillhopról ismert Blunt Shelternél jött ki. Facebook
Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint immár második lemezét jelentette meg a Nicolas Thys és Antoine Pierre alkotta belga ritmusszekcióval. Az About Time - a duótól már megszokott módon - több irányba tágítja azt, amit a jazzről általában gondolni szoktunk. Belefér a címadó szám ravasz indázása; a 2020 Highs vicces és a Where Do I Go furi-elidegenített játékossága; a csúcspont Out Of Sight feszes, de az improvizáció szabadságát is befogadó feszültsége - meg persze akár (majdnem) hagyományosan szép, éteri dalok is. Ahogy a Fideliónak mondták, az About Time "címét kétféleképpen lehet érteni. Egyrészt sok szó esik az időről, a mai életszakaszunkról. Másrészt eljött az ideje dolgoknak. A lemezünk a korábbiaknál konkrétabb kiállás a nekünk fontos dolgok mellett." Az interjúban arról is szó esik, hogy az előző lemez turnája után lettek "igazi zenekarrá" a belga zenésztársaikkal. Az ismét egy német kiadónál, a Jazzhausnál megjelent album a északnémet közsszolgálati adótól, az NDR-től megkapta a hét jazzlemeze címet; a méltató cikk szerint magabiztosan mozognak a jazz, a rockos és ambientes ízek között. Harcsa Veronika honlap, Facebook, Gyémánt Bálint Facebook
Lidokami január 1-én adta ki Metamorphosis: Stage 1 című albumát, amin egyszerre slágeres és sötéten depresszív újvonalas, trapes R&B hallható. Most (a második rész helyett) viszonylag gyorsan egymás után két EP jött tőle. Előbb az album több számában is producerként közreműködő ZORZ-zal közös Leave Then Levitate, amin két szám hallható két-két verzióban. Előbb a súlyosabb, elektronikus-basszuszenés változatok, amik merítenek a traptől az ipari zenéig több irányból; aztán két "Kami version", amiket ZORZ úgy alakított, hogy "hangzásvilágban Lidokami szóló megjelenéseihez passzoljanak" - mondta a Keretnek. Ha valaki megveszi a Bandcampen, a stemeket is megkapja. A friss megjelenés Lidokami szólóban. A Memento Mori borítója gitáros énekes-dalszerzőnek mutatja őt, és (számonként eltérő arányban) ez is benne van, persze elektronikán alaposan átszűrve. A where are my fucking pills lehangolt, torzult orgonás (?) downtempója különösen erős hangulatot sugároz. Lidokami Instagram, ZORZ Instagram
A Felső Tízezer tavaszi Elkerülhetetlen című lemezéhez elkészült a harmadik videó, Bátori Gábor Jim ‘sinco’ rendezte és nagyon vicces és a végén még ráadásul gonosz is. Sallai László a Phenomnak azt mondta a dalról, hogy "eredetileg egy óda akart lenni a tinédzserkorhoz, én például akkoriban biztosan nagyon gondtalan voltam. Persze akkoriban nem teljesen így éltem meg, hanem minden csip-csup ügy hatalmas problémát tudott okozni, de az biztos, hogy a mostani időszak határozottan nem tűnik egyszerűnek." Facebook
A Flanger Kids igazán látványos videóval - és nem mellesleg pompás dallal - készíti elő a hónap végére várható EP-jét. A Start Over témája az, hogy "mi történne, ha nem Magyarországon élnék, mit kapnék ettől és mi lenne az, amit itt kellene hagynom, ha elmegyek. Ezt a nehéz dilemmát próbáltam meg körüljárni a dalszövegben, ami rajtam kívül, azt hiszem, sok más fiatalt is foglalkoztat mostanában" - mondta Szczuka Panka az Electronic Beatsnek. A számban hallható Buchla Music Easel szinti, a klip pedig úgy készült, hogy Regős Ábel 1500 fényképet készített Ficsór Zsolt fotóssal együtt, majd egy régebbi fekete-fehér nyomtatóval kinyomtatta ezeket, rájuk festett és végül visszafotózta őket. Facebook
Csernovszky Márk Aranykor című EP-jével még egy sokat látott újságíró is gondban van. Mármint rá lehet mondani, hogy art pop, ami most kb. azt jelenti, hogy popos, jazzes, (prog) rockos, klasszikus és népzenei elemeket használ, tehát nyilván komoly művészi igényekről árulkodik - ámde sodró lendületű és könnyű hozzá kapcsolódni (ez a pop az art mellé). "A lemez készítésében nagyjából 30 alkotó vállalt szerepet valamilyen formában, és mivel nulla forintunk volt elkészíteni, elég hosszúra nyúlt a folyamat. Több mint három és fél éven át készítettük a bátyámmal" - mondta Csernovszky a Keretnek. Őt egyébként a következő zenekarokból is ismerhetjük: Szagos Hörigekkók, Deep Glaze, Lázár Tesók, Kollár-Klemencz Kamarazenekar, Deus Ex Quartet, Hét Hat Club. Facebook
Doeme ELI5 című lemeze leginkább electrónak mondható, de izgalmasan kísérletezik a műfajjal. Saját számai sűrűek, sötétek, olykor a ritmust is kibillentik (mint pl. rögtön a nyitó számban); hol egy kis acides, hol némi ipari hatás is kerül beléjük. Négy eredeti szám és sajátos módon elrendezve négy remix hallható itt. A címadó számból Nelman fojtott, fenyegető, egészen egyedi hangzású darabot készített, míg Snap-9A sötét sci-fis electrót. A két záró remix (Deep Secrets, Gabeen) viszont súlyos techno. Soundcloud
A Kharc bemutatkozó albuma a Szétcsúszó valóságok címet kapta, és ez a zenében is megvalósul: a 15 számból három gaatch zörgős drone darabja, a maradék pedig nagyjából zajos, kétségbeesett punknak nevezhető. Néha közelebb áll ahhoz, amit a műfajtól általában elvárunk, máskor zajosabb, gerjedősebb, súlyosabb, szabálytalanabb. Az ebből összeálló album tehát nemcsak beszél a szétcsúszó valóságokról, hanem érzékletesen a zenében is megmutatja. (A cikk címe a Hamis istenek című számból vett idézet.) Facebook
Rónai András