
Olyan vagyok mindenkinek: jövök, megyek, hitegetek. Amit nem tudok, az leszek. Fejemben semmi zaj. A kiéhezett dögkeselyűk már ellepték az eget. A boldogság erjesztése; szavak mint tőrök; a történelem titkai; pedálok, gitár, effektek. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Zorz számos EP után jutott el első nagylemezéig, amin összefoglal mindent, amit eddig csinált. Basszusnehéz tánczene, amiben ott kavarog a hyperpop, a trap, az EDM, a dubstep számos megoldása, de vannak dnb- és reggaeton-ritmusok, trance-es és nyolcbites szintik is stb. stb. Harsány és közben aprólékosan kidolgozott; sötét és közben felszabadult; célratartóan hatékony és közben számtalan váratlan kanyart is leír. A zerohitwonder tele van "túlprocesszált" vendégénekessel, illetve most vendégproducerek is vannak. Az album íve is fontos: "érdemes egyben hallgatni, az egész projekt összefüggő és szerintem ebben a sorrendben működnek a dalok igazán" - írta Zorz. A sajtóanyagban pedig az olvasható, hogy "fokozatosan jutunk el az agresszívabb basszuszenétől az érzelmesebb dalok felé" - bár ez relatív, mert még a legvégére is jut egy kis veretés. Facebook, Instagram
Malamó és FODOR Kötéltánc című bemutatkozó lemeze sokszínű hiphop. Könnyedebb jazzes-funkos, akár popos dalok is hallhatók az albumon, de vannak az ipari zenéhez közelítő, illetve kattogós, kísérletezőbb darabok is bőven. A producer FODOR a Lángolónak elmondta, "a felvételek alatt kiadtuk magunknak feladatként, hogy minél több random, hétköznapi hangmintát vegyünk fel, melyeket később majd építsünk bele az album dalaiba. Így hallható pl. a lépcsőházban járkálás, vagy a Szingularitásokban egy tetoválótű zaja." Malamó szövegei sűrűek, és ugyan gyakran hétköznapi jelenetekből merítenek, mégis van bennük valami enigmatikus költőiség. "Számomra a legfontosabb volt, hogy több jelentést is lehessen hozzájuk társítani, és akár mindenkinek mást jelentsen egy adott sor, vagy szöveg" - mondta a Lángolónak. Előadásmódja lendületes és kifejezetten szenvedélyes - talán ez utóbbi a legfőbb erénye az albumnak. Három számban Ritka is hallható, és a női hang sokat dob ezeken a dalokon. (A cikk címe a Szekta című dalból jött.) Malamó Instagram, FODOR Instagram
A Gentry Sultan önjellemzésénél úgyse fog jobban írni egy újságíró sem, szóval idemásolom: "A zenénk a rebellis jazztől a vulgár-folkon keresztül az orientális, ezoterikus punkba és az orrfolyásos lagziba torkollik". Az "underground jazz" szcéna egyik kiemelkedő zenekara hosszú idő után adott ki új lemezt, amin van felszabadult bulizás és elszabaduló improvizációk, vérbő tradicionális fúvósok és furán bugyborgó szintik, hülyülés és komolyság - és ahogy a legjobb ilyen lemezeken, itt is minden valószínűség ellenére összeállnak ezek egyetlen, magával ragadó zenefolyammá. Facebook
Csiszér Réka származását tekintve erdélyi magyar, életrajza szerint Kelet-Németországban született, Bécsben nőtt fel, az ottani konzervatóriumban csellózni tanult, majd Zürichben végzett jazzénekes és előadóművész szakon. Több művészeti ágban is alkot, zenei szólóprojektje a VÍZ, második lemeze a Danse des Larmes (vagyis Könnyek tánca). Mint az athéni kiadó (ahol, mint a nyitóképen látható, vinylen is kijött az album) kísérőszövege írja, színházi felkérésre készült vázlatokból alakult ki a lemez, ami túllépett az eredeti koncepción, miszerint "kelet-európai melankólia" - de azért őriz belőle valamit. Pulzáló, hipnotikus szintik, többé vagy kevésbé lebegő és/vagy effektezett énekhang, gothos és filmzenés és nosztalgikus dallamok (köztük Víg Mihály egy dala), torzulások és disszonanciák, zörejek, környezeti felvételek - ezekből áll össze a "gótikus horror és a spekulatív sci-fi ötvözete", ahogy a kiadó írja. Avagy "visszafogottságában is magával ragadó zenei történetmesélés, gondosan kidolgozott atmoszférával és felépített dramaturgiával", ahogy a Boomkat lelkes ajánlója fogalmaz. Honlap, Instagram
"Az akusztikus verziók megelégelték az eddigi albumaimon betöltött bónusz track státuszt, és mától egy önálló kislemezen lépnek előre. Közel áll hozzám ez a megszólalás, mert így talán még artikuláltabb az üzenet, a limitált hangszerelés pedig szinte tapinthatóvá teszi a nüanszokat" - írta Molnár Tamás az egyszerűen Akusztik címre hallgató EP-jéről. Ezen átdolgozta a Majkával közös számát, valamint a popos zenekara, a Jetlag Égen át és az Anti Fitness Club Mennyország című slágerét. Rajta kívül még Farkas Izsák, vagyis a több neves popzenekar mellett is vendégeskedő FollowTheViolin drámai, de hatásos hegedűjátéka hallható az EP-n. A három szám közül az Azt beszélik a városbant emelném ki: annak idején akkora volt a felbuzdulás arról, hogy hú Majka politizál, hogy az kissé elfedte magának a dalnak az erősségeit. Facebook, Instagram
2021-ben itt mutattuk be a neves underground zenekarok tagjaiból összeállt Choke City első EP-jét. Ők dark popnak mondják magukat, illetve gyakran előkerül a posztpunk jelző is; Growing Gash című januári EP-jükön ezek mellett a shoegaze erőteljes hatása is érezhető. "A klasszikus dark alter rock szellemét ragadja meg" - írta az EP-ről a Post-punk.com, a kritika szerint az összetevők: "posztpunk, shoegaze, dream pop és még valami, amit nehezebb szavakkal megragadni: valami torzított, zengő, sürgető dolog." Facebook, Instagram
A shoegaze tiszta formáját, bár ennek többféle változatát is képviseli a Dazzled, akik március elején adták ki első EP-jüket. Viszonylag átlátható dalokkal indul az EP, de az Alive-ban a puha-zajos gitárpulzálás már szinte mindent maga alá temet, az ének valahol mélyen eltemetve színez csak; a záró Fog pedig már-már az ambienthez közelít. Ahogy az EP-t bemutató Deep Cutznak mondták, pont azért szeretik a shoegaze-t, mert "nincsenek szabályok. Itt nem az számít, hogy milyen gyorsan tudsz hangokat átkötni egyik akkordból a másikba, hanem az, hogy kísérletezel – a pedálokkal, a gitárral, az effektekkel." Facebook, Instagram
Giash a közelmúltban négy kisebb-nagyobb kiadvánnyal állt elő, amik a védjegyszerű, egyszerre groove-os és kísérletező, minimalista hangzásából többféle irányba elmozdulnak (nem először egyébként). A Lashajukka talán az eddigi legvidámabb és -könnyedebb munkája. Néhány szám kifejezetten mókás dallamok köré épül, különféle akusztikus hangszerek mintái is előkerülnek - meg persze azért a háttérben még sok minden más is történik. A Formal Thinking kissé talán riasztó címe ellenére nem egy nagyon absztrakt darab. Két száma a már ismert, groove + kalandos mindenféle hangok Giash-hangzást hozza; vagy ahogy a kísérőszöveg írja, "a struktúra és a folyékonyság, a precízió és a spontaneitás közti feszültséget vizsgálja", "élő rendszerként bontakoznak ki a darabok, folyamatos eltolódásokkal, miközben alattuk a struktúra megmarad" - mindez jó általános önjellemzésnek is. A negyedórás Secrets D'Histoire is hasonló, csak éppen egy fel-felbukkanó, sajgóan szomorú vonósszólam emeli át egy új dimenzióba. Lapzártakor a legfrissebb Giash-lemez pedig a Being in Flux, a leírás szerint "szemlélődő utazás folyékonyan alakuló ambientes hangtájképeken át - kísérlet arra, hogy megragadjuk a mindig változó formátlanságot a maga folytonos mozgásában". Tényleg ambient, folyamatos alakulásban, a szemlélődő is jó jelző rá; lebegő szintiket, elnyújtott minimáldallamokat, természeti hangokat (vagy talán inkább azok digitális másával), környezeti hangkulisszákat hallunk. Olykor azért kilép az ambient tágan értelmezett keretei közül is, mint az IMG0006 nyomott búgásával és szertelen egyéb hangjaival, az IMG0007 hosszan bejátszott környezeti felvételeivel; az IMG0008-ban pedig végképp elbizonytalanodtam, hogy hol a határ a csivitelő madarak és a csipogó szintik között. Nemcsak mennyiségre sok zene, hanem mindegyik megköveteli a figyelmet, a többszöri hallgatást, de cserébe sokat is adnak.
Rónai András
Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder a Facebookon. Még több Recorder, ott, igen.