Idén tízéves az Elefánt, amit országos jubileumi turnéval ünnepelnek – ennek utolsó budapesti állomása lesz szeptember 24-én a Barba Negra. A márciusi Recorder címlapjára is felkerült zenekar tagjai most tíz dalban beszélik át az elmúlt évtizedet.
1. Magányos
(Kék szoba EP, 2012)
Tóth András: Ez az egyik legegyszerűbb dalunk, ami a legjobban megfogalmazza azt, amiről a Kék szoba időszak szólt. Egy jáki kocsmázás után írtuk Csabi szobájában, asszem egy régi iPhone-nal vettünk fel pár sávot, Audacity-ben egymásra tettük, nulla utómunka, borzasztóan szólt, nekünk mégis elég sokat jelentett, hogy egyáltalán volt. Aztán a dal egyszer csak Závada Petinél landolt, akinek megtetszett, és továbbküldte a Rév-Szimler párosnak, a többit már tudjuk. Szóval egyfajta katalizátorként működött, és benne volt minden, ahonnan jöttünk, és amerre vágytunk. A dalt aztán újra felvettük stúdióban is, amikor már zenekar is volt, de mégis ez az első sufnifelvétel hordozza magában igazán azt a furcsán rekreálhatatlan, falak közti elvágyódó hangulatot, amihez sokszor a mai napig visszanyúlunk, ha írunk.
2. Bordahajtogató
(Vérkeringő, 2013)
Németh Szabolcs: Ilyen a szerelem, és ilyen az, amikor íródik egy dal, ami egyszerre sanzon, zúzás, pogó, gipsy punk, egy lírai, de sodró szöveggel. Amióta létezünk, kb. az utolsó szám a setlistben. Megőrülés a vége. Általában. Vagyis mindig. Szerintünk a helyén van. Szívesen!
3. Szex
(Vérkeringő, 2013)
Horváth Ede Bence: 2012 nyarán, az első zenekari táborban született a dal, egyike az első közösen írt számoknak. A pontos keletkezési körülményekhez tartozik, hogy a szombathelyi zsidó imaházban táboroztunk akkor, szóval a különleges hely adott hozzá extra inspirációt is. Később ehhez a dalhoz forgattuk az első low budget videoklipünket is: másnaposan, vasárnap délután, a saját próbatermünkben. Ez a híres bólogatós klip, egyszer egy rajongónk megszámolta, pontosan hányszor bólogatunk benne. (Nem emlékszem a pontos számra.) A Szex bekerült a Társas játék című HBO-sorozatba is, sokan ezáltal ismerték meg a zenekart.
„MÉG ÚGY IS, HOGY BEADSZ EGY ÜRES PAPÍRT” – ELEFÁNT-INTERJÚNK A GOMOLY IDEJÉBŐL.
4. Tizenhat
(Gomoly, 2015)
Tóth András: A szerelmes és/vagy rendszerellenes dalunk, kinek mi. Az egyik legtöbbet idézett, legtöbbet felgraffitizett, vagy feltetovált szövegű dal, a leghülyébb capo-pozícióval.
Tóth András: A zenekar számára korszakindító, nagyon meghatározó dal valamikor 2016 őszéről, hónapokig dolgoztunk rajta. Emlékszem, hogy mekkora szemfelnyitó élmény volt megírni az intrót, vagy először hallani Saiid raprészét. „Mindent lehet” érzést adott ilyen dalokat írni, emlékszem, először mennyire kiakadt a közönség egyik fele, hogy mi ez a szar, a másik meg mennyire élte. A mai napig hatalmas élmény, ha néha előkerül koncerten.
„HA EZT TÚLÉLTÜK, AKKOR BÁRMIT” – ELEFÁNT-INTERJÚNK A MINDEN IDEJÉBŐL.
6. Macskák
(Minden, 2017)
Tóth András: 2016 nyara, Csabi Bakáts utcai lakásának erkélye, a szemközti templom parkjában nem más szól élőben, mint a Carmina Burana. Mindeközben megszületik a Macskák. Elég magasztos belegondolni, meg abba is, mennyire magasztos tud lenni, ha a legtöbb ember veled együtt leül a koszba a koncerteken, és történik valami közös. (Éljen a közös ülés. :D)
7. Kösz
(EL, 2019)
Szendrői Csaba: Sokféleképpen jó zenélni a színpadon. Van, amikor az ember megfeszül, hogy a legmélyebbre kerüljön annak érdekében, hogy az érzés, a mondanivaló, a hangulat, a zene, mind egy legyen. Van, amikor meg laza, felhőtlen, egyszerű, és az eufóriát a közös öröm adja. A hála, a felszabadultság, a közös öröm, az életigenlés, amiben egyszerre van minden szükséges jó és rossz, ami az egészet alkotja. A Kösz mindig ilyen.
EZEK SZENDRŐI CSABA KEDVENC ZENÉI.
8. Nincs harag
(EL, 2019)
Szendrői Csaba: Egy időmértékes Odüsszeiára emlékeztető ritmikájú szöveg, ami gyakorlatilag egy párbeszéd köztem és a halál között.
9. ÉN
(2021)
Szendrői Csaba: Az egyik nagy felismerés volt az életemben, amikor rájöttem, vagyis inkább beláttam, hogy mindig az zavar egy másik emberben a legjobban, ami az én személyiségemnek is meghatározó része. Ez az alapállítás és ennek hallucinációszerű megfogalmazása maga a dal.
10. KÁR
(2021)
Németh Szabolcs: Egy éve jelent meg a KÁR, amit azóta annyiszor hallgattatok, hogy platinakislemez lett belőle. Kösz! Zeneileg teljesen más világ ahhoz képest, amit az első 3-4 lemezünkön hoztunk. Kísérletezőbb, könnyedebb, elektronikusabb, de mégis van benne valami, amitől tipikus Elefánt. Kaptunk is érte hideget-meleget egyaránt, mégis az egyik legismertebb dalunkká nőtte ki magát az elmúlt egy évben.
+1. KARDHAL
(2022)
Szendrői Csaba: Egy rég befejezésre várt dalunk végleges formája. Amelynek van egy Analog Balaton-feldolgozása is. A szívnek rohanó kardhal metaforája valaki végleges elvesztésének a fájdalmáról szól. Mindegyik változata a dalnak egy kicsit máshogy bontogatja és járja körbe ugyanazt a témát. A halállal való szembesülést.
„MINDANNYIUNKNAK VAN EGY SZUPERKÉPESSÉGE”: JUBILEUMI INTERJÚNK AZ ELEFÁNTTAL.
+2. TÓ
(2022)
Kovács Zoltán: Legújabb, egyben a legkomplexebb megszólalású dalunk. A Tó a folyamatosan ütem előtt lecsapott ritmusokra ülő szövegek, basszusok és dallamok játékos kavalkádja. Az időben folyamatos változást és a közben felbukkanó periodikusságot – hol a „középszar" érzését mint egy állandó tájegységi jellegzetességet, hol a magunkban keresendő tértől és időtől független teljességet – a szövegben megjelenő egyszerre vicces és halálosan komoly dal-hosszúságú metafora érzékelteti, melyet a harmóniák folyamatos oda-vissza forgása erősít. Igyekeztünk a dalszerzés különböző rétegeiben minél több és egyszerűbb eszközzel a számunkra is egyre inkább egyértelművé váló üzenetet kifejezni. A zenekar egyik legizgalmasabb stúdiómunkája kapcsolódik a számhoz.
fotó: Hegyi Júlia Lily