Lovely jobly – A Mulató Aztékok 10 éve 10 dalban

2023.10.04. 12:22, soostamas

362265852_282641621027914_7805225033331354020_n.jpg

Hihetetlen, de idén már tízéves a laza, de okos rapben csúcs Mulató Aztékok. Tink, pHLaT és emekajji csapata első hivatalos fizikai kiadványával, egy tízdalos vinillel jubilál, csütörtökön bakelitfogdosó koncertet tart a Gólyában, előtte pedig a Recorderen sztorizik – a legendás Balzac utcai albérletről, euforikus hálószobafreestyleokról, átkopogó szomszédnéniről, habzószájú Pharrell- és The Neptunes-rajongásról, meg a falra celluxozott Bartók Béláról, a nekik legkedvesebb tíz saját dal kapcsán.

tink_a_mulato_aztek_foto_veran_beloni.jpgFotó: Veran Beloni.

TINK A MULATÓ AZTÉK
(Balázsovics Mihály)

NEGYEDIK NAP

Maga a zene a 2017-ben Orfűn megrendezésre került Bass Camp egyik hajnalán íródott egy laptopon többedmagunkkal a fesztivál hivatalos artist szálláshelyén, azaz a fesztivál területe mellett található ósulis gyermektáborban. Perrin és glsch volt beat-partnerünk a szoci tömegszálláson. A felvétel néhány hónapra rá, 2017 őszén született, amikor pHLaT befogadott az otthonába és segített rendeződni egy nehezen megélt kapcsolatom/szakításom után, ami végett fel kellett mondani a közös albérlést az akkori párommal és kvázi fedél nélkül maradtam. Viszont ez a kezdetét adta egy új korszaknak.

Együtt éltem a csapattársammal (Balzac u. 12.), ezidőtájt és ennek hatására is alakult ki a bővebb szakmai baráti körünk és készült a sok-sok közreműködős projekt. Ja, és a dal a negyedik pHLaT Sanyinál töltött nap lett rögzítve.

BEATSIMI

A megboldogult (R.I.P.) Müsziben (Corvintető) egy session lefolyása alatt íródott a dal, avagy a zene + szöveg, és ott is vettük fel egy nyilvános programsorozat vendégeiként közönség előtt a számot. Az eseménysorozat neve Beatsimogató volt, ami az Elevated kollektívához, azon belül is Vanishoz (Mekvárt Szleng-lemezek, jazzbois, Speiz) fűződött. A sorozat lényege a zeneírás és dalalkotás menetének bemutatása volt közönség előtt, emlékeim szerint 90 perc állt rendelkezésünkre, hogy készítsünk egy dalt. Ezt szerencsére sikeresen teljesítettük, a számot pedig oly' megszerettük, hogy az eredeti müszis rapfelvétellel rá is raktuk a Szobanövény című albumunkra.

BARTÓK BÉLA

Emecca33 a.k.a. emekajji, avagy Ákos régi Balzac utcai rezidenciáján született a dal. Akkoriban nagyon ment a J Dilla changed my life-os póló a neten, amit gyakorlatilag egy Jay Dee-rajongó külföldi srác DIY-pólójáról loptak a haszonleső rókaszemecskék.

Ákos szobájának a falán volt kint egy Bartók Béla-portréfotó, csak így celluxszal odaragasztva a falra. Ment a bít, ami a szám alapzenéje lett, én pedig ráimprovizáltam nemzetünk különböző nagyjainak neveit random-mód ezzel a cséncsdmájlájfos sorral kiegészítve, amin közben jókat röhögtünk. Ezt fel is demóztuk rögvest, hogy meglegyen a pillanat csodája. Így született a refrén, a rapszöveg viszont később lett meg. pHLaT Sanyi írta meg elsőként, amit hamar fel is vett, így enyém lett a második verze.

ODABENT

Már közel egy éve laktam pHLat Sanyinál, készült javában a StackOne x Mulató Aztékok-anyag. Nyár vége felé elhívtak minket fellépni a Kolorádó fesztiválra, talán ez '17 ('18?) nyara, legalábbis most így emlékezem vissza erre. Slow Village-koncert is volt, és úgy rémlik, a Balzacban afteroztunk a koncertek utáni reggelen, amikor megírtuk a szöveget az Odabent bítjére. Big up Kriszti, Fanni, Geri, Ádám, Peti, Falu!

 

„HIÁNYOZTAM A SAJÁT ÉLETEMBŐL” – TINK SZÍVMŰTÉRŐL, FELÉPÜLÉSRŐL ÉS SPLEEN MISIRŐL

 

phlat_foto_veran_beloni.jpgFotó: Veran Beloni.

pHLaT
(Osváth Sándor)

VÉNUSZ

A Vénusz kapcsán két dolog, az egyik a súlyos tárgyi tévedésem, mely akkortájt nyiladozó és mindjárt nagyfokú magabiztosságomból eredt: akkor vettem végre egyszer s mindenkorra lendületet, és mentem neki az alkotómunkának, és mivel azt megelőzően a szöszölés volt a sírom és minden rossz okozója, eldöntöttem, többé nem szöszölök, ami, bár az életemben nyilvánvaló forradalmat hozott, hibák ejtését is lehetővé tette. Kisiskolás korom óta nekifutásból tudtam a bolygók sorrendjét, mint egy mondókát jegyeztem meg – kár, hogy kiderült, rosszul, ugyanis a Szaturnusz és a Neptunusz helyet cserélt, valamiért így rögzült a fejemben, így is vettük fel, és mivel a megjelenésig bezárólag nem jött szembe a felismerés, így is került rá a lemezre. Élőben természetesen mindig jó sorrendben hangzik el, illetve azóta elővigyázatosabban vagyok magabiztos, ha valami kerek egésznek tűnő csak úgy előtör a memóriámból, ellenőrzöm, mielőtt bekerülne egy szövegbe. :D

A másik: felvettük a rappet, és egyszerűen nem értettük, mi a baj, azt gondoltuk, elromlott a mikrofon, teljesen tompa volt, semmi magas, csóváltuk a fejünket. Úgy alakult, hogy aznap a sajátom helyett ideiglenesen egy Ákostól kölcsönkapott mikrofont kellett használnunk, akkor láttam életemben először. Nem baj, mondtuk, vegyük, ez van, majd EQ-val megoldjuk (nem is értem, mire gondoltunk). Valamelyest benne voltunk már az estében, csak ezzel magyarázható, hogy mindezen körülmények tudatában is gondosan elkészítettük a teljesen használhatatlan felvételeket, hogy utána ráeszméljünk a nyilvánvalóra és magától értetődőre, miszerint nem minden mikinek az elején van a márkajelzés – ennek konkrétan a hátulján volt, mi meg abba rappeltünk, a hátuljába. Úgyhogy újra nekifutottunk...

SZOMSZÉD HÖLGY

Ugyanaz a nap, de már egy másik dal: elég nagyot üt az a kick (a Vénuszban), elég régóta szólt már és elég hangosan (hallgattuk vissza, miután felvettük jól is), este is volt, nem igazán vettük komolyan, a nagy közös veretések pedig csak pár hónapja kezdődtek el a lakásban. Addig, mint kiderült, magányomban, ha már jó ideje is, mégiscsak igen halkan űzhettem ugyanezt, merthogy aznap volt a napja, hogy megszólalt a csengő, én ajtót nyitottam, és ott állt (először, de nem utoljára) a Szomszéd Hölgy, odalentről, aki viszonylag kevés szóval is pontosan és érthetően, illetve a hihetetlen széles gesztusokhoz mérten rendkívül visszafogott hangerővel adta a tudtunkra, hogy ezt ilyenformán most azonnal fejezzük be, merthogy ezt ő nem tudja és nem is hajlandó elviselni. Lejjebb vettük, ő elment, mi pedig még az események hatása alatt improvizatíve rögzítettük azt a bizonyos róla elnevezett dalt, ami az első albumon kapott helyet, és amelyben még közreműködőként vagyok feltüntetve, és amellyel igazán nem akartuk megbántani.

KERÜLJ BELJEBB

A zene vagy a szöveg születésének körülményeiben talán nincs semmi különleges, létrejötte mégis kiemelt jelentőségű számomra, a Szobanövény albumanyaghoz elsők között elkészült dalok egyike – nem mintha bármit is sejtettünk volna akkor még arról, hogy lesz majd egy Szobanövény című albumunk –, nem mellékesen az első saját zeném, ami konkrétan Aztékok-anyagra készült, ami akkori önmagam fényében meglepően könnyed és légies és vidám, és amire – mikor kész voltam verzével, refrénnel – Misit rábeszéltem, hogy írjon, ne legyen már szóló, Ákost pedig, hogy hadd legyen már nekem is zeném az albumon, nem ront az annyit rajta :) (aztán végül került rá több is); amúgy az egyik személyes kedvencem.

LENN

A Lenn (az utcán, fenn a háztetőn) verzéi már évekkel azelőtt elkészültek, párban, Misié is, az enyém is, eredetileg egy másik produkcióhoz, egy másik alapra, amiben közreműködtünk volna, ám az a projekt végül nem futotta ki magát, aminek örülni semmiképp sem örültünk, mégis, a sors különös szeszélye folytán végül ezáltal egy olyan dal elkészültéhez járulhattak hozzá, amiről a koncerteken tapasztaltak alapján nyugodtan kijelenthetjük, nagy szeretetnek örvend – StackOne Peti alapjával pedig jött mindjárt a refrén is.

 

„ITT VESSZÜK FEL A ZENÉKET, ÉS ÉN ITT ALSZOM” – PHLAT-INTERJÚNK

 

emekajji_foto_veran_beloni.jpgFotó: Veran Beloni.

EMEKAJJI / EMECCA33
(Molnár Ákos)

FÜLI GÉR

Cimboráztam akkoriban Székely Norbival és Faragó Danival, imádtak freestyleozni, örömzenélgettünk. 2013. szeptember 13-án, egy ketto projectdal címmel megszületett velük a beat, ami zászlóshajónkká nőtte ki magát az évek alatt. Óriási köszönet Nektek! 2013. szeptember 26-án megszületett Misi első verzéje, 2013. október 19-re meglett a teljes felvétel. Lovely jobly, Misikém! Ebben a korszakomban habzószájú Pharrell / The Neptunes-rajongó voltam. Innen a zenei phrygian (zenei hely) fétisem, ez a dal is ezzel működik.

GARÁZS ZENE (feat. Stereo Kollektív)

Másik óriási élményem a Stereo Kollektív rapcsapattal volt. Ők hívtak meg az első koncertünkre (a pécsi Apollo moziban lépett fel először a Mulató Aztékok a Stereo Kollektív meghívására - S.T.), majd egy későbbi alkalommal, úgy, mint a mesékben, leültünk egy garázsban, és mindenki kipattintotta magából a lehető legegyértelműbb egyszerűséggel a képességeinek a lehető legmagasabb fokán (nem is tudom, 4-5 óra alatt) az elejétől a végéig dalt. Annyira magas mindenkinek a lélekjelenléte ebben a dalban, példaértékű.

 

EZEK PEDIG A MULATÓ AZTÉKOK (ÉS A SLOW VILLAGE) KEDVENC 2021-ES ZENÉI

 

Október 5-én tehát Bakelitfogdosó Mulató Aztékok-buli a Gólyában (Facebook-esemény), előtte és utána dj-szettek (Tink Misi, emekajji, Sonny Kraft – plusz StackOne SP404 sampler szett), dedikálás, és persze a Budapest Vinyl gondozásában megjelent lemez is kapható lesz, sima fekete és színes-számozott-limitált splatter kiszerelésben. Vasárnap pedig az októberi lemezbörzén is mulatnak az Aztékok az ELTE Gömb Aulában, ahol szintén szignózzák majd a lemezeket.

aztekok_foto_veran_beloni.jpgA Mulató Aztékok 2022 októberében a Gólyában. Fotó: Veran Beloni.

nyitókép: Kovács Gergely

https://recorder.blog.hu/2023/10/04/lovely_jobly_a_mulato_aztekok_10_eve_10_dalban
Lovely jobly – A Mulató Aztékok 10 éve 10 dalban
süti beállítások módosítása