Lemeztáska: Szimler Bálint

2022.06.05. 15:18, vferi

wide1_146.jpg

Szimler Bálint filmrendező mindig is a zene bűvöletében élt (gondoljunk csak a Rév Marcell operatőrrel közös Kodály Method-sorozatra, Balaton Method-filmre vagy a több tucat videóklipre, amit rendezett), de csak most először szállt be igazi alkotótársként egy zenei produkcióba: a LAIHO május közepén megjelent We Are What We Hide című lemezén az összes szám szövegét Bálint írta, és ő felel a zenekar vizuális anyagaiért is. Emellett leforgatott nyolc részt a Partizánon futó Közgyűlés című közéleti talkshow-ból, aminek az ötlete is az ő fejéből pattant ki, tartott kurzust a Freeszfe-n, és körvonalazódni látszik egy low budget filmjének terve is. Ez a Recorder magazin 94. számában megjelent cikk bővített változata.

Meghatározó koncertélmény nézőként

Egy Patti Smith-koncert New Yorkban egy kis klubban, pont Patti szülinapján.18 éves voltam - azt éreztem, egy pillanatra kinyílt előttem az a New York-i underground, amibe ő tartozott és ami nagyon inspiráló volt nekem annyi idősen.

Meghatározó koncertélmény előadóként

Gimiben megnyertük a Bandák csatáját a régi Európa moziban egy Rage Against The Machine-szám feldolgozásával. Én kiabáltam.

Első zenei emlék

100 Folk Celsius: Miki manó meséi-kazetták Amerikában a kocsiban - utólag szürreális kép. És Ray Charles: Hit the Road Jack, amire már 4-5 évesen önkívületi táncba kezdtem, kanapéra ugrálva, asztal tetején, mindenhol ráztam a kis picsámat.

Első zenekar, amiért rajongtál

Apám megvett minden lemezt kint, amiket a szocializmusban csak sokszor újramásolt kazettákon hallgatott vagy amiket hallgatott volna, ha lett volna rá lehetősége itthon. Ezért óriási CD-gyűjteményből válogattam 5-6 évesen az alapján, hogy melyiknek tetszett a borítója: Nirvana, Ten Years After, Deep Purple és Guns N' Roses – ezek akadtak be nagyon.

Kedvenc magyar lemez

Lemez nincs annyira, előadók vannak: Kispál, LGT, Kex, Cseh Tamás, Akkezdet Phiai. Mondjuk a Bálnák, ki a partrát rongyosra hallgattam, meg a Barbaro, Vol. 2-t is. A Kalyi Jag az Ektomorftól pedig szerintem kultúrtörténeti mű. Maiak közül Apey, Elefánt, LAIHO.

Kedvenc rocklemez

Inkább hibátlan lemezeket tudok mondani: Nirvana: Nevermind, Morphine: Cure For Pain, Tool: Lateralus, Black Sabbath: Paranoid, Rage Against The Machine: RATM, Led Zep I-IV, PJ Harvey: To Bring You My Love, Radiohead: OK Computer, Muse: Origin of Symmetry...

Kedvenc hiphoplemez

Engem a Rév vezetett be a hiphop világába még az egyetem alatt. Előtte Beastie Boysig és Eminemig jutottam kábé, meg akiket feldolgozott a RATM. Fehér rappesek... elég para kulturális gap... De azóta azért sok mindent hallgatok; többek közt a Nas, Odd Future (Earl és Tyler), Kendrick, Anderson .Paak, amikre jobban rápörögtem egy időben. Mostanában a Mac Miller Tiny Desk koncertjét hallgattam meg sokszor, de nemrég végignéztem a Hip-Hop Evolution sorozatot, szóval most eléggé képben vagyok. (Azóta amúgy sok régi funkot is hallgatok.)

Kedvenc melankólikus lemez

Nick Drake: Pink Moon, Ben Howard: Every Kingdom, Marika Hackman: We Slept At Last, mindegyik tökéletes lemez. Ja meg a Nirvana: Unplugged, alap.

Kedvenc albumborító

Pink Floyd: Wish You Were Here.

wide2_119.jpg

Bűnös zenei örömöd

Szoktam néha DJ-zni, ott leginkább ilyeneket játszom. De nem bűnös az... a nosztalgia megszépíti. Mindenkinek.

Kedvenc videoklip

Sokáig Jonathan Glazer volt a kedvenc kliprendezőm, emiatt talán a Rabbit in Your Headlightsot mondanám. De nemrég elémkerült újra a The Pharcyde Drop-klipje, amit Spike Jonze rendezett... mennyire egyszerű, kristálytiszta rendezői vízió, bomba! Mostanában Hiro Murai cuccait bírom, például a This is America egy pillanatra visszaadta a reményt, hogy lehet még filmművészetként tekinteni egy klipre. Amúgy pár napja láttam Baby Keem hooligan-klipjét, az is király.

Zenekar, amit a leginspirálóbbnak tartasz

Radiohead. Hihetetlen, hogy az elmúlt – lassan – 30 évben hogyan tudott újra és újra megújulni ez a zenekar. Elképesztő bátorság kell ehhez. A Beatles volt még ilyen a maga idejében. Filmes vonalon Kubrickhoz tudnám hasonlítani, aki minden filmjével valami teljesen mást csinált, mint amit előtte és mégis újabb és újabb korszakalkotó remekműveket készített.

A legjobb sor dalszöveg, amit valaha írtál

Minden a kontextustól kap igazi értelmet, de ez a kép talán önmagában is működik:

„The night goes out under my bed
In the house of the broken.”

Zene, amitől boldog leszel

David Bowie: Heroes, vagy Aldous Harding: The Barrel - valószínűleg a klip miatt is, ami pofátlanul ironikus. Amikor hallgatom mindig látom magam előtt, ahogy fapofával táncol Aldous.

Zene, amitől libabőrös leszel

Paolo Nutini: Iron Sky.

Kedvenc női előadó

Pont múltkor figyeltem meg, hogy mostanában több női előadót hallgatok, mint férfit. PJ Harvey, Patti Smith alap, de Aldous Harding, Marika Hackman, Billie Eilish, Sharon Van Etten, Selah Sue, a Big Thief, vagy a Portishead is fontos helyet kapnak a Spotify-listáimon.

Dal, amit a zuhany alatt énekelsz

Bob Dylan: Blowin' in the Wind.

Dal, amit már nem bírsz meghallgatni

Guns N' Roses: Sweet Child O' Mine. Az évek valahogy még jobban elsuttyósították nekem, elég volt köszi.

Legalulértékeltebb magyar előadó

Egyelőre a LAIHO, de majd mindjárt…

Kedvenc filmzene

A Reszkessetek betörők zenéje az egyik legmeghatározóbb élmény, de az Amerikai szépség zenéje is eszembe jut még.

Zene, ami az esküvődön szóljon

Nem hiszem, hogy lesz esküvőm, minden attribútumától irtózom. Számomra a közös gyerekvállalás az, ami összeköt valakivel egy életre, a többi füst.

Zene, ami a temetéseden szóljon

Egyszer, amikor Rév Marcival majdnem lezuhantunk egy repülővel, én zöldre változtam a félelemtől, ő meg a Leonard Cohen Suzanne című számát énekelgette nyugodtan. „...And Jesus was a sailor, when he walked upon the water...” Bár Jézusnak semmi keresnivalója a temetésemen, a szám jöhet. 

Kedvenc sorod egy számban

Rodríguez egyik sora: „How much of you is repetition?” Rémisztően fontos kérdés.

Legjobb szakítós szám

Kispál és a Borz: Szívrablás vagy The Cranberries: No Need To Argue.

Legjobb zene szívfájdalomra

Cseh Tamás: Jobbik részem.

Legjobb zene forradalomhoz

Az SZFE-tüntetés alatt elkezdtünk írni egy dalt Felcser Mátéval, Nóvé Somával és Sabák Petivel, amivel az lett volna a cél, hogy egy nagy zenekari összefogás is beálljon az egyetem mögé egy zenés videó formájában. Olyan zenékből indultunk ki, mint az „I’ll be so glad... when the sun goes down”, meg az „Ain’t gonna let nobody turn me around”, de azért maibb lett végül. Aztán pont mire kész lett volna a szám, végleg elvették a diákoktól az egyetemüket a kultúragyalázó dilettánsok. Sajnos most Cseh Tamás Ten Years After című száma a legaktuálisabb.

Énekes, akinek a halála a legjobban megrázott

A halál fontos inspiráció nekem az élet és a művészet területén is. Minden sokkal érdekesebb többletjelentést kap a végesség kontextusából nézve. A legtöbb művészet, amit szeretek, valamilyen módon találkozik a halállal. Azt hiszem, ez Kurt Cobainnel kezdődött nálam - fura dolog tiniként olyasvalakiért rajongani, aki már nincs.

Dal, ami a legemlékezetesebb lassúzásod alatt szólt

Egyetlen lassúzásom Ukrajnában volt: a legkeményebb vidéki diszkóban a veretés kellős közepén egyszer csak megszólalt egy lassú szám és a fiúk felkérték a lányokat. Ez volt a szokás. A dalra már nem emlékszem, mert igyekeztem lépést tartani vodkafronton is.

Stílus, amit mostanában leginkább hallgatsz

Sok fekete zenét, régieket meg új-régieket. Mármint nem hiphopot, inkább olyasmiket, mint Bill Withers, Sam Cooke, Michael Kiwanuka, Marvin Gaye, Leon Bridges, Black Pumas, Brittany Howard, Jon Batiste új lemeze, Anderson .Paak stb. Ezért is, az Euphoria S2-ből a Labrinth I’m Tired című száma is egyfolytában szól.

Zenei trend, aminek a legjobban örülsz most 

Az első Billie Eilish-album elképesztően meglepő, nagyon üdítő vérfrissítés volt a nemzetközi poppiacon. Hogy hogy lett valamiből, ami ennyire nem pop, ekkora szenzáció, az rejtély, de amikor megtörtént, azt éreztem, ezzel valami új dolog kezdődik a mainstreamben.

Zene, ami nagyon elüt a stílusodtól, mégis szereted

Lebomlottak már ezek a stílushatárok szerintem. Hol vannak már a jó öreg rockerek, diszkósok meg rappesek? Már a Buffalóról se tudom eldönteni, vicces-e vagy nem.

Legutóbbi felfedezés, ami repeaten szól

A Labrinth mellett a Little Simz feat. Obongjayar: Point and Kill, The B-52’s: Private Idaho és a Goat: Let it Burn pörögnek mostanában a legtöbbet.

Dal, amire muszáj táncolnod

A Whole New World az Aladdin-soundtrackről.

Kedvenc filmjeleneted, amiben egy zeneszám szól 

Csak mert ez jutott először eszembe: Peter Sarstedt: Where Do You Go To (My Lovely) Wes Anderson Hotel Chevalier című rövidfilmjében, amikor Natalie Portman meztelenül támaszt egy kisszekrényt, majd kisétálnak Jason Schwartzmannal együtt a teraszra hajnalban.

interjú: Varga Ferenc
headerfotó: Nagy Zágon 

https://recorder.blog.hu/2022/06/05/lemeztaska_szimler_balint
Lemeztáska: Szimler Bálint
süti beállítások módosítása