Korunk legmenőbb magyar operatőre, akinek a kamerája előtt megfordult már Al Pacino, Zendaya és Drake is. Akkor figyeltünk fel rá, amikor Szimler Bálinttal a Balaton Method-filmben új alapokra helyezte a videoklip műfaját, majd a Jupiter holdjában olyat mutatott látványban, hogy attól még Will Smithnek is kettéállt a füle. A virtuózkodást Amerikában az év legfelkapottabb HBO-sorozatában, az Eufóriában folytatta, aminek hamarosan fényképezi a második évadát is. Előtte még kipróbálta magát egy nagyszabású kosztümös produkcióban: ő vette fel Enyedi Ildikó új filmjét, A feleségem történetét. Néha DJ-zik, de inkább csak viccből, reppelt Az Árral Szemben második lemezén, sőt, saját rapzenekara volt a gimnáziumban, aminek inkább nem árulja el a nevét, mert a szövegeik nem igazán kompatibilisek érzékeny korunkkal. Ez a Lemeztáska-interjú először a Recorder magazin 76. számában jelent meg.
Első zenei emlék
Szüleim kocsijában ülök, és a Paff, a bűvös sárkány című szám szól.
Első lemez, ami saját pénzből vettél
Nas It Was Written című lemeze, Závada Petivel együtt vettük kazettán a Váci utcai Fotex Recordsban. Ez 1996-ban volt, 11-12 éves voltam, gördeszkáztam, és aki akkor gördeszkázott, az vagy rapet vagy hardcore-t hallgatott.
Első zenekar, amiért rajongtál
A Wu Tang Clan. Misztikus és érdekes jelenség volt. Akkor kapcsolódtam be, amikor már megjelent az első lemezük. Akkor még nem beszéltem a jól angolul, ezért csak foszlányokat kaptam el a szövegből. De ettől csak még misztikusabb volt az egész. Éreztem, hogy ez valami nagyon erős dolog.
Első videoklip, amitől leesett az állad
Jay Z: 99 Problems. Elég későn kezdtem videoklipeket nézni. Gyerekkoromban nem volt otthon se videómagnónk, se MTV-nk. Apám úgy gondolta, ha állandóan tévét nézek, akkor nem fogok foglalkozni komoly dolgokkal. Sajnos így sem sikerült a komoly dolgok irányába terelnie.
Meghatározó koncertélmény
Brooklynban voltam egy délutáni Michael Kiwanuka-koncerten az Afropunk fesztiválon, azt nagyon élveztem. Élőben is olyan a zene, mintha a 70-es években készült volna.
Kedvenc magyar lemez
Cseh Tamás-Bereményi Géza: Antoine és Désiré. Nagyon jó minőségű, letisztult cucc, olyan a hangulata, ami egyedi a világon.
Kedvenc rocklemez
Ha Bob Dylant rocknak vesszük, akkor az Another Side of Bob Dylan. Tökre alulértékelt, kevesen szokták a három legjobb lemeze közé sorolni.
Kedvenc poplemez
Beyoncé: Lemonade.
Kedvenc hiphoplemez
Legnagyobb hatással Mobb Deep The Infamous című lemeze volt rám. Funkmaster Flex egyik mixében hallottam először a Shook Ones Part II című számot, és akkor felkutattam, hogy mi ez. Volt egy kis közöm ahhoz, hogy az Eufória negyedik részének is Shook Ones Part II lett a címe.
Kedvenc soullemez
Roberta Flack: First Take.
Bűnös zenei örömöd
Az oroszlánkirály zenéje. Szimler Bálint barátom a Disney-soundtrackek nagy rajongója, ezért kénytelen vagyok rendszeresen hallgatni.
Kedvenc videoklip
Technikailag nagyon bírom a Cibo Matto Sugar Water klipjét, amit Michel Gondry rendezett. Rettentő egyszerű, nagyon ötletes, de közben tök szép is.
Kedvenc zene repüléshez
Egy hosszú repülőúton általában eljön egy pont, amikor Bob Dylant kell hallgatni. Annyira kontrasztban van a helyzettel.
Zene ötleteléshez
Amikor elkezdek egy új filmet, mindig csinálok hozzá egy playlistet, és folyton azt hallgatom. Aztán persze lehet, hogy ezekből semmi sem kerül be a filmbe, de hatással vannak rám. A feleségem történetéhez főleg komolyzenét hallgattam, sokat ezek közül Enyedi Ildikó mutatott.
Zene, amitől boldog leszel
Biz Markie: Just A Friend. Attól mindig jobb kedvem lesz.
Zene, amitől libabőrös leszel
Frank Ocean: Nikes.
Dal, amit már nem bírsz meghallgatni
Nincs ilyen. Szeretek rongyosra hallgatni számokat, de nem utálom meg őket, csak egy kicsit megunom. Rákerülök egy hangulatra, és azt újra át akarom élni.
Dal, amihez a legszívesebben csinálnál videoklipet
A következő Kendrick Lamar- vagy Frank Ocean-lemezről bármihez.
Rév Marcell | Fotó: Michael Grasley |
Minden idők legjobb lemeze
Én sokkal jobban szeretem Bob Dylant, mint Leonard Cohent, de a Songs Of Leonard Cohen egy tökéletes lemez.
Kedvenc sorod egy hiphopszámban
Az UGK nevű atlantai rapcsapatnak van egy International Players Anthem című száma, és abban Andre 3000 mondja, hogy "Spaceships don't come equipped with rear view mirrors". Ezen mindig mosolygok.
Kedvenc filmzene
Eredeti zenéből a Magnólia, használt zenéből pedig A gyűlölet. Van az a jelenet, amikor kirakja a DJ a hangfalat az ablakba, és összekever egy KRS One-, egy Edith Piaf- és egy NTM-számot, de bírom ahogy az Isaac Hayes-számot haszálja (That Loving Feeling) vagy a breaktáncos jelenetben a Zapp-számot (More Bounce To The Ounce).
Zene, amit a szüleidhez kapcsolsz
Öcsémnek van egy R.E.M. CD-je, ami beszorult apám kocsijában a lejátszóba, és mindig azt kellett hallgatnunk.
Zene, ami az esküvődön szólt
Élőzene volt. Nagy Zágon citerán játszott és a Punnany Massif egyik része kísérte, fellépett az Elefánt, Egyedi Peti, és a gimnáziumi rapzenekarom is.
Zene, amit a lányoddal együtt imádtok
OutKast: Hey Ya! Arra szoktunk itthon táncolni.
Lemezgyűjteményed legértékesebb/legkülönlegesebb darabja
A megjelenés napján, New Orleansban vettem meg kábé 30 dollárért Frank Ocean Blonde-ját, és most több száz dollárt ér. Ez az eredeti XL Recordings-os kiadvány, akkor lehetett csak kapni, és nem nyomták újra azóta.
Szám, ami a legemlékezetesebb lassúzásod alatt szólt
Mariah Carey: Without You, általános iskolai házibuliban. Kábé azóta nem lassúztam.
Dal, amire muszáj táncolnod
Amiket Dr. Dre producerként jegyez, azokra általában muszáj táncolnom.
Zene, ami nagyon elüt a stílusodtól, mégis szereted
Korai Nine Inch Nails. De nagyon szeretem azt a remixet is, amit Puff Daddy Victoryjához csináltak. Illetve szeretem az INXS-t is, a Kick lemezt szoktam hallgatni.
Kedvenc filmjeleneted, amiben egy zeneszám szól
A Bukott angyalkák legvége, amikor ülnek a motoron, és az Only You megy a Flying Picketstől.
Mit hallgatsz mostanában repeaten?
Terry Knight & The Pack: I (Who Have Nothing). Több mint 50 éves szám, úgy akadtam rá, hogy kerestem, honnan van egy hegedűs hangminta egy másik számban.
interjú: Varga Ferenc