Ha valaki lehetnék bent a parlamenben, vörös szemmel képviselnék én ott minden este. Amit nekem adsz, mindenkinek adod - hirdeti a földi hatalom. Vidámság a nem létező táncparketten. A nyugtatót gyakran azok szedik, akiknek nem kellene, azok miatt, akiknek kellene. Egész eddigi életem stresszét le tudtam tenni. Rideg, kietlen, akárcsak az emberiség jövője. Nyugi és elidegenedés, elektrodiszkó, rude boy. Ideje a pontot kitenni. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Novemberben itt a Recorderen volt a premierje az Agavoid psych-art-dreampopos albumának; a Satorinaut pszichedelikus, hol elszálló, hol súlyosan rockoló lemezének; Gryllus Ábris szélsőséges helyzeteket feldolgozó, kísérleti ambient albumának; Planetdamage ipari-technoid-cyberpunk lemezének; az "egyetemes rockot" játszó Cedar Knoll debütáló albumának; az Árnyéknyúl csavaros alterrock kislemezének; a Gustave Tiger élő stúdiókoncertjének; Szesztay Dávid erdei live session videójának; az Anna and the Barbies vicces sportos klipjének; a Ladánybene 27 a műanyag (rendes élőzene, együttlét nélküli) nyárról szóló videójának; az InFusion Trio a sümegi várban felvett, középkori hangulatú klipjének; a Chimpull a kilencvenes évek MTV-jét megidéző videójának; a Belau angol producer által készített energikus remixének. Magyarradar rovatunkban bemutatkozott Buzás Bence szólóprodukciója és a bluestól a hiphopon át a jazzig számos hatást ötvöző Yellow Mood.
Az Omega nem sokkal Benkő László, majd Mihály Tamás halála után jelentette meg Testamentum című új sorlemezét - mint az MTI-nek elmondták, a megjelenési dátum és a cím már korábban is megvolt. Az album négy éven át készült, Kóbor János szerint "totális rock" hallható rajta. "A templomokban előadott, de még a régi dolgokból válogatott 2014-es Omega Oratórium anyag koncertjei nagyobb sikert hoztak, mint azt vártuk. Ezért úgy döntöttünk, hogy az új album számait eleve templomi megszólalásra tervezzük, orgonával, kórussal." A nagyrészt, de nem kizárólag új számokat tartalmazó, tizenhetedik Omega-stúdióalbum a MOL kutaknál kapható fizikai formában. Honlap, Facebook
A teljesség felé egy sajátos (sorsú) lemez. Gryllus Dániel még a nyolcvanas évek elején írt zenét Weöres Sándor 1945-ös, amolyan metafizikai tanácsgyűjteményként jellemezhető könyvének szövegeire. Ebből 1988-ban készült lemez, Gryllus Dániel énekel, citerán és számos fúvós hangszeren játszik; csak egy tabla (Molnár András) és szinti (Tolcsvay László) segített be neki. Ebből a műből fia, Gryllus Samu készített egy új hangszerelést Gryllus Dániel hatvanadik születésnapjára; a hetvenedik születésnapja környékén pedig meg is jelent a felvétele. Ezen számos, igen jó nevű énekes hallható: Bognár Szilvia, Both Miklós, Ferenczi György, Palya Bea, Sebestyén Márta, Sebő Ferenc, Szalóki Ági, Szirtes Edina Mókus; továbbá több (szintén igen jó nevű) hangszeres, cimbalom, vonósok, fúvósok, ütősök. Az eredmény valahová a világzene és a kortárs kamarazene közé helyezhető, ha muszáj. Az eredeti változathoz képest rengeteg hang nem eredményez túlzsúfoltságot, sőt, meglepően közel áll az eredeti - igaz, hogy több sávban feljátszott, de mégiscsak: - szólólemezhez. (Ez is megtalálható a stream oldalakon.) Néhány ponton a sokhangúság pedig új jelentést hoz, például a Földi és égi hatalom című dalban. A lemez történetéről a Kaláka Zenebolt ismertetőjében lehet olvasni, még bővebben pedig a Népszava Gryllus Dániel-interjújában. Kaláka honlap, Facebook, Gryllus Samu honlap
A nyitóképen látható GranCanada tavaly jelentette meg debütáló EP-jét, most pedig itt az első nagylemez. Az irány továbbra is a neosoul, R&B és a hiphop jazzes vonala, bár a tagság némileg átalakult az EP óta. A lemez első fele a finomabb, ahogy ők mondják, elvágyódós rész, a másodikon feljebb pörög a tempó, erősebbek a groove-ok és a rap. A Lángolónak meséltek a tagok a számokról, elárulták például, hogy szerintük a Vörös szem című szám "slágeres és rádióbarát", csak éppen a szövegével van egy kis gond. Facebook
A magát "doomcore / death metal" zenekarként jellemző Nadir 27 év után elbúcsúzott a stílszerűen The Final Requiem for a Helpless World címre keresztelt nagylemezzel. Az albumon az "őrlés", a lassabb, éjsötét témák és az atmoszferikus tételek adnak ki teljes, változatos és hatásos egészet; a téma gyakran a természet pusztítása illetve az, hogy az ember "szembemenetel" a természet törvényeivel - olvasható a Lángoló a lemezt számról számra bemutató cikkében. Az utolsó dal maga a rekviem, "rideg, kietlen, akárcsak az emberiség jövője. Mégis lehet hozzá pozitív gondolatokat társítani: magának a zenekarnak a huszonhét évnyi létezése, a belső harmónia, a minőségi anyagok." A feloszlás oka egyébként az, hogy Fekete Szabolcs dalszerző-dobos-producer külföldön él, és ugyan "kipróbáltunk más dobosokat, de az utóbbi anyagainkat már nem sikerült élőben megtámogatni." Honlap, Facebook
Itt írtunk nemrég a Dióbél Kiadó különleges akciójáról: 1-1 példányban készült kislemezeket árvereznek el alkotói közösségek. helyszínek, portálok támogatására. Az El BaSoTo sorozathoz dél-dunántúli alkotók küldték be rövid műveiket, és ezek most szerencsére a Bandcampen is elérhetővé váltak - ha digitálisan megvásároljuk a teljes gyűjteményt, akkor azzal a jövő évi, hasonló válogatás létrejöttét támogatjuk. "Nagyon izgalmas keresztmetszett lett a Basotó" - írja a kísérőszövegben a kiadó, és valóban. Van ugyan gitárzene, alt. rock, funk rock, a legismertebb előadó Persona Non Grata pedig egy reggae-s dalt küldött - a többség azonban inkább elektronikus zene. Van köztük hagyományosabb (táncos, űrszintizős) és kísérletező is. Az én kedvenceim ez utóbbiak, például a Szintis Kati Band dadával is kacérkodó vicces-fura-nyomott számai, illetve DRM1 zörgős-zajos kvázi-dubtechnója, illetve a kiadónál korábban már megjelent noheadchicken. Dióbél Kiadó honlap, Facebook, El BaSoTo árverés
Souveq már számos nemzetközi kiadvánnyal büszkélkedhet, a legújabb EP-je a spanyol Eklektisch kiadónál jött ki. Az As It Comes house-zal felütött, hipnotikus elektrodiszkó a londoni 1403 énekével. Az olasz Qubica duó remixe eleinte a dobokat tolja előtérbe, aztán megfürdik a nyolcvanasévek-nosztalgiában. Az EP harmadik száma szintén koridéző, Souveq jól hallható élvezettel játszik el a szinti- és dobhangzásokkal. Az Eklektisch egy mixre is felkérte őt, itt hallható, több kiadatlan számmal (lista itt). Facebook
Hataah előző EP-je, a tavaszi karantén alatt készült, nálunk bemutatott Virágok a global bass-producer érzelmesebb oldalát mutatta. Az új EP-ről mindössze annyit írt ebben a posztban, hogy "a már nem létező táncparkettekre készült." Az Atencao három száma tényleg táncos, emellett erősen dallamos és kifejezetten vidám és szellemes. Különösen a váratlan kis hangocskákkal viccel sokat Hataah, de az EP a maga egészében a jókedvet szolgálja, még ha a táncparkettek sorsa nem is éppen fényes. Facebook
2019 elején ajánlottam itt Robur egy kiadványát, azóta kijött hat újabb, ebből idén öt. Nagyjából ugyanaz a recept: ambient vagy középtempós, tört ritmusos IDM a kiindulópont, ám a finom, nyugtató, nem egyszer érzelmes-dallamos zenébe oda nem illő hangok, puttyanások, zörrenések és egyebek kerülnek be. Furcsa módon ettől nem lesz "elidegenedett" vagy ilyesmi a zene, vagy legalábbis nem csak az lesz, hanem megmarad a nyugtató potenciálja is. A legutóbbi, 12 című album az egyik legjobb az utóbbiak közül; itt Robur még egy kicsit a neoklasszikus zenével is eljátszik. Instagram
A Run Over Dogs 2013-ban jelent meg Magyarradarunkon és általában a magyar rockéletben; ám néhány kifejezetten erős év után viszont ha nem is teljesen, de eléggé eltűntek, 2017-ben jött ki a hosszú ideig utolsó videójuk. Aztán idén tavasszal kijött egy új dal, most pedig még egy, amihez a Facebookon hosszú magyarázat olvasható Czeglédi Szabolcstól. A főbb pontok: "nagyjából egy évvel ezelőtt beszéltük a srácokkal, hogy ennek sajnos így nincs sok értelme"; "benne volt a pakliban, hogy a G0t W0rse / All G0ne lesz az utolsó szám, amit a Run Over Dogsszal valaha kiadunk"; a karantén alatt "nagyjából két hónap alatt megírtam egy teljes lemez gerincét és ezt olyan terápiának éltem meg, aminek segítségével az egész eddigi életem stresszét le tudtam tenni". Erről a - februárban érkező - új lemezről a következő dal a Wish You Were Gone, "ami azt a periódust dolgozza fel, mikor azt éreztem, hogy a környezetem már csak annyit lát belőlem, hogy elnyelt az élet." A producer és a videó rendezője Nóvé Soma, akinek a szerepét szintén hosszan taglalja a poszt. Facebook
A Volkova Sisters 2019 végén búcsúzott el, idén tavasszal még lett egy posztumusz szám, most pedig itt van Berger Dalma szólóprojektje, a DB Armitage A zenei irány nem fog nagy meglepetést okozni azoknak, akik ismerték a zenekart. A dalt és klipet az Electronic Beats mutatta be; a cikkből az is kiderül, hogyan élte meg Berger Dalma a karantént Londonban. Facebook
A RÉV.zrt egy idén tavasszal indult technokollektíva (itt írtunk róluk először), akik igen aktívak. Bemutattak például egy új producert, akiről egyelőre csak a nevét tudni: Ezer. Mindenesetre Sedation című EP-je különleges, izgalmas darab. Megvannak ugyan a kötelező súlyos dobok, savas szintik, zajok, mégis, egészen más az összhatása, mint egy szokásos, a hallgatót lerohanó és táncra kényszeríteni akaró hard / ipari technónak: nemcsak hogy lassabb a tempó, de sokkal tágasabb a hangzó tér, és így nagyobb szabadságot ad. Novemberben emellett a RÉV.zrt kihozta még a washingtoni Regfoy döngölős-rave-es számát, illetve az ecuadori Panick súlyos, de szórakoztató, acides EP-jét is. Korábban itt ismerhettük meg a trap-producerként nevet szerzett Aesztetik hardtechnós oldalát; ő nemrég a török Jahanam kiadónál hozta ki az árulkodó című Rude Boyt. RÉV.zrt Facebook, Aesztetik Facebook
Összeállítás: Rónai András