Azért mondom, mert így volt, nem azért, mert így tűnt realnek - Rec.hu

2022.12.22. 10:05, RRRecorder

tildae_rumi_1.jpg

Minden jó, minden szép, mert előre megy a jónép. A swag hatóság rád rakja a vibe checket. Mama, mit szoktál mondani, mit csinál a szerelem? Egy éhes férfiembernél rosszabb nincs. Emlékbe jár egy tegnapízű avas juice. Női erő, józan trip, magnó a pincében, falapát. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

efkilenc rapper-producer második szólólemezén lo-fi boom bap alapok szólnak, amik bőven túlmutatnak az egyszerű bólogatáson: nyikorgások, pszichedelikus elúszások vagy ravasz kattogások (Zút 4000) is bőven vannak itt. A szövegek pedig apró jelenetek, (hihető, hogy) a való életből (lásd a cikk címébe kiemelt idézetet a Slick Rickből), sok frappáns fordulattal, megfigyeléssel - ahogy efkilenc a Phenomnak mondta, "szövegíráskor általában annyit tartok szem előtt, hogy a barátaim minél többször állítsák meg a számot azzal, hogy 'ez mekkora duma!'" Valójában ennél azért jóval többről van szó, a maga laza módján pompásan fest hangulatokat efkilenc és számos vendége. Egyébként a szövegekben a régi mellett újsulis utalások is többször előkerülnek. Elsőre is jó lemez, ami aztán további hallgatások során még jobb lesz. Facebook


A Stas y Hata név Stas és Hataah duóját jelöli, akik Auf'm Kotti című kiadványukat úgy nevezik, hogy "album~LP~mixtape". Ugyebár mindketten global bass-producerként lettek ismertek, és kiadtak keményebb, klubos hangzású és lágyabb zenéket is. A félórás lemezen inkább az utóbbi hangütés dominál: finomabb, de azért táncos, néha a popzenével is érintkező számok vannak többségben, köztük olyan kifejezetten szép darabok is, mint a Con La Luna. De itt van például a Livecoding Cardio szinte követhetetlen poliritmus-orgiája is, vagy a Negroni minimalizmusa, vagy a záró Ballern felpörgése a lassú indítástól az igazi ereszdelahajam veretésig. Változatos, mégis egységes ívű, szórakoztató lemez. Stas FacebookHataah Facebook


Banyek
és Potyis Róbert duója, a Soutien Gorge 2020-ban jelentette meg a kétezres évek elején-közepén készült zenékből készült válogatását a brit Touched Music kiadónál, amit most követett ugyanott egy új album. A Társkapcsolatodban az időbeli távolság ellenére nagyjából ugyanazt hozza, mint a régi dalok: kedves, (ál)naiv dallamok szintin és gitáron, kicsit IDM-es ritmusok, mókás hangszínek, olykor meglepő szövegminták és környezeti felvételek. A CD-n és zöld vinylen is megjelent lemezről lelkesen írt az Igloo Mag, kiemelve a zene "játékosságát és ártatlanságát", valamint a "gondosan megalkotott hangulatokat" - hozzátéve, hogy a a szövegeket ugye nem is értik (ezek amúgy néha pont hogy ellenpontozzák a zene hangulatát). Banyek Facebook


Tildæ 
2020 tavaszán itt a Recorderen mutatta be első EP-jét, amit most követett a Rumi. Ez az EP három szám, alig nyolc perc; továbbra is azt a simogató, melankolikus-érzékeny-érzéki neosoult hozza, mint a bemutatkozás. A különbség az, hogy ezúttal magyar szövegeket hallunk, és ugyan a Zomblaze és Tildæ által együtt írt alapokban továbbra is ott van a hiphopos ritmika, a korábban is legtöbbször jelzésértékű elektronika most még inkább háttérbe szorult a hangszerek mögött. (A borítófotó Coddrin műve.) ASAN Facebook


A tavasszal megjelent első 2364dub-lemez azon belül, hogy dub, kifejezetten sokszínű és izgalmas volt. A friss Take a tape recorder down to a basement a kísérőszöveg szerint tényleg egy pincében, szalagra élőben rögzített zenéket tartalmaz, és ez jóval inkább egybeszabott, mint az első kiadvány. A dubos alapok viszonylag morcosak-zajosak (Bóka László munkái), szinti, fuvola és gitár hoz melléjük folkos-pszichedelikus ízeket (Tóth Benedek játszik ezeken). A számok látszólag monotonak, és tényleg erősen építenek az ismétlődésekre, ugyanakkor a dub hagyományainak megfelelően rendkívül sok apró, izgalmas, a figyelmet fenntartó dolog történik bennük. Antistatik Collective Instagram


AO Uzzi
a magyar juke színtér egyik legismertebb szereplője, többször írtunk már róla. Legújabb kiadványa a tőle megszokott módon a műfaj átlagánál erősebben támaszkodik a jazz-soul-funk mintákra. A nyitó Sober Trippin leginkább egy felszecskázott és újra összerakott jazzrock-számnak mondható; az I Wanna inkább szöveg nélküli vokálokkal dolgozik, a What Can I Say viszont erősen épít az énekre. Az EP egyébként a Los Angeles-i Juke Bounce Werk kiadó JBDUBZ című válogatássorozatán megjelent számokat gyűjti össze, a hetedik, a nyolcadik és a tizedik részről. Facebook


Kalotás Csaba
az év elején adta ki az Egy mindenkiért dokumentumfilm zenéjét, az év végére pedig a kliprendezőként is ismert Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje, a Veszélyes lehet a fagyi zenéje jutott. A nyolc rövid szám nagyobb része hangulatfestő, érzelmes filmzene, hol az akusztikus hangszerekre, hol az elektronikára helyezett hangsúllyal. Az EP közepe után azért van egy rész, ami más tónusra vált: az Adél elég sötét, fojtottan pulzáló elektronika, a Női erő pedig egyenesen az ipari zenébe harap bele erős ütősökkel, torzított gitárral, törzsi énekkel. Kalotás egyébként nemrég adott nagyinterjút a KortársOnline-nak, ahol erről a munkájáról ezt mesélte: "már akkor elkezdtünk beszélgetni a zenéről, amikor még el sem készült a forgatókönyv. A forgatókönyv és a közös ötletelések alapján írtam tíz–tizenöt féle zenét bizonyos hangulatokhoz. Miután leforgatták a filmet, ezeknek a nyolcvan százalékát fel is használták." Facebook


Kozma Orsi
új lemezének címe Változik a világ. Van rajta sok minden, retrós és mai magyar ker. rádiós pop ugyanúgy, mint kortárs popzenei megoldások Somogyvári Dánieltől, vagy akár "kicsit világvége hangulatú, gépies, az élet nagy kérdéseit feszegető" dal - ahogy az énekesnő a Lángolónak jellemezte a Mire vársz? című számot. Ugyanitt kiderül, hogy a kissé meglepő kanyarral britpopos beütésű Avas juice szövegét Tariska Szabolcs a következő brief alapján írta: "ne fogja vissza magát, legyen egy kicsit morbid, de humoros szöveg hozzá". HonlapFacebook


A Közönséges Ember név a szombathelyi Tar Szabolcsot takarja, aki több metalzenekarban is megfordult, szólóban viszont sajátos műfaji keveréket alkotott meg: hiphop / trap + metal + ragga (és néha egy kis elektronikus zene), szókimondó, gúnyos szövegekkel. Idén három kiadványa is megjelent. A bemutatkozó Első időszak a metal extrémebb végeiről is bőven merít, az eredmény olykor egészen valószerűtlen, bár nem mindig sikerült eldolgozni a varratokat. A szintén tavasszal kijött ...még serceg a mikrofon! EP már inkább rapmetalos, néha kis funk-rock is hallható benne. A legfrissebb és leginkább kiforrott lemez az Iron Castlevania, amiben erősebb a reggae-hatás; egy Afroman-feldolgozás zárja, magyar szöveggel. Tar Szabolcs eddigi útjáról a VAOL interjújában beszélt részletesen. Facebook

 

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/12/22/azert_mondom_mert_igy_volt_nem_azert_mert_igy_tunt_realnek_rec_hu
Azért mondom, mert így volt, nem azért, mert így tűnt realnek - Rec.hu
süti beállítások módosítása