Legyen egyszer az a feladat pont, amit éppen tennék - Rec.hu

2023.02.23. 11:00, RRRecorder

halkitsadle_hanga.jpg

Gyere, megmutatom, hogy lesz bécsi keringőből mosh pit. Látom az alagút végén a fényt, amit elloptok. Csak a tekerés, meg a rázás, meg a füstölés. Én fordulok, amíg te térülsz. Ha ennyire szétfolyok megint, lehet, még jó leszek tengernek. Üres a te feled az ágyban. Hallottam, ahogy kisütött a Nap. Olyan szépek voltunk; rituális monolit; jobb jövőt építő törött tükrök. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Slow Village új EP-je struktúráját tekintve hasonlít a korábbi néhány kiadványhoz: két szám, majd ezek remixei, majd instrumentális verziók, végül még az a capellák is itt vannak. Azonban a ; (vagyis pontosvessző) a zenekar legfifikásabb formáját mutatja: miközben megvan a húzása, tele van apró fordulatokkal, ritmikai és rímjátékokkal, áthajlásokkal, az elvárthoz képest másfelé kanyarodó sorokkal stb. stb. "A kislemez elkészítésének folyamata ezúttal nem a nálunk már-már szokásosnak is mondható, improvizatív és gesztusszerű stúdióbombázás volt. Több alkalommal visszatértünk a dalokhoz, több fázison át nyerték el végleges alakjukat és hangzásukat" - mondta Tink a 24.hu-nak, és ez hallatszik is. Az első két szám alapját DJ Slow csinálta; megtalálhatók benne a boom bap eszközei csakúgy, mint a kőkemény dobok és basszusok, valamint megszakadások és újraindulások. ONE-AB első remixe egyszerre finoman soulos és breakbeates, a második pedig egy nyúlós szintimotívum köré épített house-nak indul, aztán kopogó-kattogó ritmusok bomlasztják a 4/4-et. Parádés EP, és többször hallgatás mutatja meg, hogy még annál is inkább, mint amilyennek elsőre tűnik. (A cikk címe idézet a Bárcsakból.) Facebook


Manuel
tavaly azzal az indokkal jelentette meg kis adagban Idegen, Vol. 1. című EP-jének öt számát, hogy "nem szerettem volna, ha az albumon szereplő dalok nem kapnák meg azt a figyelmet, amit megérdemelnek". Ez közismerten az egyik megközelítés a két ellentétes közül, és nemrég győzött a másik, miszerint a stream uralta zeneiparban sok-sok számot érdemes egyben kiadni. Így az Idegen című teljes album 23 számból áll, 68 perc. Nagyjából ugyanaz, mint amire a korábbiak alapján számítani lehet; műfajilag a 3 nap reggaetonja az újdonság, a figyelemfelkeltés pedig egy Azahriah-vendégszereplés. Egyébként sok vendég szerepel a lemezen, Mihályfi Luca, T. Danny, a Balenciaga második részében Figura és Ekhoe, és ez még nem a teljes lista. A rajongóknak láthatóan nem sok ennyi Manuelből - a nemcsak magyar összehasonlításban kiemelkedő stream számok is ezt igazolják -; aki nem az, azt a tavalyi EP kritikájában próbáltam meggyőzni arról, hogy igenis érdemes komolyan venni őt. Kezdésnek még mindig azt a kompaktabb adagot ajánlom. Facebook, Instagram


A GranCanada második nagylemeze továbbra is neosoul, jazzes, R&B-s, popos és hiphopos ízekkel, de - amint interjúnkból kiderül - komoly változások is történtek. Immár nincs rapper az ötfősre fogyott csapatban, énekesként Varga Zsófi viszi az egészet. Így a hiphopos hatások is hátrébb szorultak, bár azért a ritmusokban még fel-felütik a fejüket. Interjúnkban arról is beszéltek, hogy Weil András producerként "megmetszette az ötletfánkat"; nehéz elképzelni, milyen lehetett ezelőtt a zene, hiszen így is éppen elég telített és gazdag. Az album ívéről ezt mondták a Lángolónak: "Egy teljes utat élünk át: első lépésként rájövünk, hogy ha valami túl jó, hogy igaz legyen, akkor nem igaz, innen pedig egészen odáig érünk el, hogy elfogadjuk ezeket a történéseket az élet velejárójaként. Közben megküzdünk az éjszakai élet mélységeivel, magasságaival, rengeteg érzéssel." Facebook


A Machinecho az Eyes On U-ból ismert Lengyel Henriett és Lanuk duója; utóbbi jó ideje inkább absztrakt kísérleti elektronikával foglalkozik, de itt gitárt és dobgépet ragadott (közelebb áll a zene az egykori derTANZ-hoz, mint szólókiadványaihoz). A Broken Mirror úgy indul, hogy a gitár bluesosan játszana, de mindig zajba fullad; a második számban megjön a torz, de kifejezően szenvedélyes ének, a harmadikban a dobgép. A repetitív, torz gitárszólamok, valamint az eleinte kicsit össze-vissza csapkodó dobgép egyre rendesebb zenét játszanak, mondjuk kb. minimalista noise rockot; a záró Dead horse pedig kalapáló dobgépével és riffszerű riffjével már szinte sláger. Sőt, az. Lengyel Henriett a következőt mondta az EP-ről: "Évek óta tervben volt, hogy készítsünk zenét közösen, a karantén időszakban a fiókban landolt a projekt, végül most újra elővettük, hogy befejezzük és megjelenhessen. A dalokra jellemző töredezettség engem leginkább az elalvás előtti állapotban bekúszó képekre és gondolattöredékekre emlékeztetett, így ehhez igazítottam a lemezborító kollázsos dizájnját. A szövegek olyan mérgező helyzetek és emberi kapcsolatok hátrahagyásáról szólnak, amik több rosszat tettek, mint jót, és ezzel egyúttal történik egy elmozdulás is egy jobb jövő építése felé." Eyes On U FacebookLanuk Facebook


Nemrég volt itt
szó halkitsadle barcelonai lemezéről, az újabb megjelenés pedig még különlegesebb: a zenész és nyolcéves lánya, Hanga közös munkája. A kísérőszövegben párbeszédrészletek olvashatók arról, hogyan készült: "- de mit fogunk csinálni ma? -ma drone-t és ambientet. azt csináljuk hogy ittvan ez a rengeteg effekt te zongorázol én meg módosítgatom a hangot. -jó de mit fogok játszani? -hát úgy képzeld el, mintha szobrász lennél, csak most hangokat teszel fel a térben és foszlányokból repetícióból töltöd meg a tér szerkezetét. - de mit játszak? - hát G-ben valamit." Az eredmény igazán szerethető ambient, felismerhető zongorahangokkal és ezekből szétterített, lebegő drone-okkal, időnként kattogásokkal, illetve kopogó dobgéppel. Egyszer, mint a szövegben olvasható, esik az eső, aztán kisüt a Nap. Ha mindez nem lenne elég, akkor Hanga minden számhoz külön rajzot is készített. A lemez CD-n is kapható; a fenti fotó is ehhez készült. Facebook


Az Unholy Sativa a szívós asszociációk ellenére nem stoner; ők "pokoli rocknak" mondják magukat, de pontosabb, ha azt mondjuk, hogy kiabálós hc-punk, ami időnként káoszba, máskor pedig kalapáló extrém metálba fordul. Ez már önmagában is egyedivé teszi a zenekart a színtéren, és akkor még nem beszéltünk az erős, szürreális beütésű szövegekről, amiket többször metsző gúny hat át, és ezt az előadásmód csak tovább fokozza. Vulkán című második lemezükön még egy nagyszabású, epikus tétel is van, az Akherón partjáról, ahol valamiért vonaton utazik a lírai én, meg rajta kívül a hadirokkant perverz vén ördög, kéjenc törpék és sok minden más. Ha ebből nem derült volna ki, ez a maga módján pokolian szórakoztató lemez. A Lángoló mutatta be. Facebook


Az Anima Sound System sűrű évre készül, amit a Szomnakuno lemez Take Me Home című számából készült remix-EP vezet fel. Itt mutattuk be a Secret Factory-remixet, és szó volt arról, hogy a második verziót jegyző Black Asteroid név Bryan Blacket takarja, aki Prince hangmérnökeként is dolgozott, legutóbbi lemezén Martin Gore és Gary Numan is megfordult. Az ő remixe egy kemény, zörgős, szinte ipari darab, akadozó robotos szintivel. A SNYL egy egyenesebb, letisztultabban táncos változatot készített, amit egy akusztikus verzió követ. Az EP-t a 24.hu mutatta beFacebook


A Shell Beach bő másfél évtizedes fennállása során két albumot adott ki, de most - hét évvel az utolsó EP után - eljött a harmadik LP ideje. Új kiadójuk, az ausztrál Wild Thing azt írja a Solar Flare-ről, hogy "a poszthardcore, az alternatív és a kísérleti rock között táncoló, elképesztően eklektikus" rocklemez. Mi több, akár progresszív rockos elemeket is fel lehet fedezni a 12 dalban, illetve egy meglepően nyugodt ballada is akad (Black Hole's My Horizon). A zárás pedig az Olyan szépek voltunk: Somló Tamás dalát fia, a zenekar gitárosa, Somló Pál énekli el. A lemezről több kritika is megjelent angol nyelven: a Soundboard szerzője arról ír, hogy bár a Shell Beach sokszor a poszthardcore fénykorát idézi meg, mégsem süllyed nosztalgiába, hanem előre mutat. A Distorted Sound elismeri a zenekar tehetségét, de hiányolja az összetartó erőt a kritikus szerint túl sokfelől merítő lemezből. A számokat egyébként 2020-ban, a pandémia elején kezdték írni, az év végére meg is voltak a felvételek, csak aztán történt még egy s más, mire megjelenhetett (pl. leszerződtek az ausztrál kiadóhoz). HonlapFacebook


A Void Ov Voices Csihar Attila régóta működő, rituális ihletésű szólóprojektje, ami egy nagyon limitált, japán turnén árult lemezt leszámítva eddig nem jelentetett meg semmit. A Stephen O'Malley (Sunn O))) stb.) kiadójánál megjelent Baalbek különös kiadvány, a címbeli libanoni városban készült, ahol ősi monolitok és római templomromok is találhatók. A kísérőszövegben Csihar hosszan ír ezekről, illetve arról, hogy a Baalbeket lefestő (lásd a borítót) Csontváry Kosztka Tivadar személyisége és művészi filozófiája mennyire hasonlít az övéhez. A Csihar hangját a középpontba állító, azt elektronikusan többszöröző album a metalhoz legfeljebb csak hangulati párhuzamokkal köthető, leginkább rituális drone-nak volna mondható. A felvétel egyébként még 2012-ben készült; mint Csihar írja, "nem vagyok biztos benne, hogy egy ennyire személyes felvételt meg kell-e jelentetnem", de Stephen O'Malley inspirációjának köszönhetően mégis itt van, digitálisan és zöld vinylen. Facebook


6363
és Lil Frakk közös turnéra megy, ennek örömére kiadtak egy közös számot, aminek ráadásul D.Koms és Lusta Geri együtt készítette az alapját. Az ebből következően ütős és szellemes Riadóhoz Panír készített animációt, ami a szöveg illusztrációja, mégis ötletes. 6363 FacebookLil Frakk Facebook


Röpke fél év után kiesett a four moods címadó dala a Youtube top 5-ből (a top 10-ből még nem), úgyhogy ideje volt Azahriah-nak előállnia valamivel. Az introvertált dalhoz Drakulaoutoftown rendezett klipet, aminek a legvége visszacsatol a szöveg legelejéhez. Facebook


Rónai András

https://recorder.blog.hu/2023/02/23/legyen_egyszer_az_a_feladat_pont_amit_eppen_tennek_rec_hu
Legyen egyszer az a feladat pont, amit éppen tennék - Rec.hu
süti beállítások módosítása