Az experimentális psych-art-dreampopos AGAVOID trió 2015-ben került fel a Recorder Magyarradarjára, egy évre rá pedig nálunk debütált a kilencszámos bemutatkozó nagylemez, a CĀSUS. Viszonylag sokat, négy évet kellett várni a folytatásra, de most megérkezett a látványos live session videóval felvezetett folytatás. Premier!
A trió - Huszár Kristóf (producer-basszusgitáros), Kriska Bálint (producer-szintetizátoros), Puskás Dalma Tamara (ének-dalszöveg) - 2019 őszén fogott hozzá a második lemez megírásához. "Sok dalötlet készült az évek során, az írás folyamata és a felvétel nálunk összefonódik, a számok próbák alatt nyerik el végleges formájukat" - mesélik. "Sokszor maradnak részletek a legelső demó verzióból a végeredményben, vagy kerülnek ki a keverésnél, hogy energikusabb, dinamikusabb megszólalású legyen az összkép. Arra is törekedtünk, hogy élőben is nagyon hasonlóan tudjuk előadni őket a legkevesebb kompromisszumos megoldással, szerintünk ez látványos különbség a korábbi anyagainkhoz képest." A lemez ívét a naplemente fényeinek változása köré találták ki, fényesebb, békésebb hangzások felől halad a sötétebb tónusú, néhol már éjszakai világot jelképező hatások felé. A cím több értelmezésben különböző rétegeket jelképez, akár föld felszíni vagy társadalmi szempontból gondolva.
2020 tavaszán rögzítették a végleges anyagot a Keleti Blokkban a saját stúdióban. Az utómunka és a végső simítások is itt történtek nyár közepéig, a masteringet pedig Stámusz Feri (Stamusic) készítette. A lemez struktúrájában sokat segített Tövisházi Ambrus a Hangfoglaló mentorprogramján keresztül.
hallgassuk is most meg az AGAVOID izgalmas, kísérletező, sokszínű második lemezét, a STRATUM-ot, amelyhez a borító alapján Világosi Csaba készített animációt, közben pedig elolvashatjátok Kristóf és Dalma közös dalkommentárjait:
AVIATE
Leginkább ez a szám hasonlít az előző album (CĀSUS) világához, mégis sokkal tagoltabb, egyértelműbb és sűrűbb a korábbi dalokhoz képest. Tövisházi Ambrus barátunk javasolta, hogy jól működne az album kezdő számaként. A dal második felében lévő tempóváltás fordulatot hoz, előrevetíti az album folyását, kettősségét.
BETWEEN
Azt a témát járja körül, hogy választanunk kell lehetőségek, valóságok közül és vannak olyan helyzetek, hogy képesek vagyunk húzni az időt döntések előtt. A szöveg már több, mint egy éve létezett és több számhoz is illesztettük, mire megtalálta a megfelelő helyét.
BRAVE
Sok iteráción átesett, mire megfejtettük, eredetileg egy house-osabb, emeltebb formában képzeltük el. Viszont az albumon több ilyen szám alakult már, ezért átdolgoztuk, ez a tört ütemes, zakatoló verzió lett a befutó, ami hoz egy kis változatosságot az összhatásba.
MOLDAVITE
Már korábban megjelent kislemezként, majd idő közben átdolgoztuk, újra felvettük az albumfelvétel során. Letisztultabb formája az eredetinek, feszesebb tempón, kiegészülve egy új outróval. Az idén megjelent live session videónkban is szerepel ez a szám.
TUNNEL
A basszustéma már az előző album után született, de aztán nem került elő a STRATUM munkálatai előtt hosszú ideig. A szöveg legutolsó lépésként került rá a dallamvilágra és struktúrára, utolsóként íródott, ez a legújabb az albumon. Amikor megszülettek a sorok nagyon gördülékenyen és egyértelműen követték egymást, akkor próbán egyből fel is vettük, ami aztán maradt a végleges verzió.
FRAGMENT
A nézőpontok sokszínűségét mutatja be, mennyire más lehet ugyanaz a dolog különböző szemszögekből, mennyire tud "változni" ugyanaz a történet vagy karakter, ha figyelve több időt töltünk vele és szemlélésével. Nyáron felkerült az Electronic Beats válogatásra Popping kategóriában, nagyon örültünk a kezdeményezésnek.
PEARL
Ez a szám a zenekar személyes kedvence az albumon, a nyáron megjelent live sessionben a harmadik felvétel. Az éjszakai világba kerülünk, amikor más személyiségjegyek is felszínre törnek, mintha sötétben máshogy viselkedne a város és senki soha nem akarna hazamenni.
OBLIQUE I-II
Az album legkomplexebb száma mind narratíva szempontból, mind technikailag. Két részre bontottuk, keretbe zárva az album második felét. Az első részben elhangzó sorok a II. részben kerülnek kibontásra. Miután kettéválasztottuk, zeneileg elkezdtük erősebben más irányba vinni a két részt. Az első nyugtalanságot, kérdéseket tesz fel, a második pedig egy békés, reményteli lezárást ad az albumnak.
fotó: Matos Gergő
A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.