Durva év volt, de egy durvább jön. Kizártam a könnyeket, eldobom a kulcsokat. Ez egy híján száz ballon. Feltétel nélkül hiszek a hatalomban. Szocreál miniatűr, varázslatos Mecsek, a híd túloldala. Hívogató fifika, house attitűd. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Júniusban itt a Recorderen volt a premierje Úrfi A mélyén laknak a szörnyek című, "szövegcentrikus-panaszkodós popot" tartalmazó, de a hardcore-ból és az elektronikus zenéből is merítő lemezének; a Siketfajd punkos, zúzós, szarkasztikus kislemezének; valamint a következő klipeknek, daloknak: Kéknyúl: Heart Spell, Szőke Klán: Tékozló fiú, Rutkai Bori Banda: Boldog Születésnapot, Marge: Nélküled, Elefánt: TÓ, Thea Soti: multiple lovers aren't enough, Flanger Kids: Beantown, Folkfonics: Szól a kakas, Verőköltő: Pont most, NoiseFilter: Keep On, Ék: Grace, Zsüd: Glass Ceiling, Rafael Mario Trio: My Heart; Magyarradar rovatunkban a pop-hiphopot játszó AfterKru mutatkozott be.
A Kelemen Kabátban utoljára 2018-ban adott ki albumot (a Fehér angyalról írt kritikánk itt olvasható), az idei Józsi pedig számonként jött ki. Itt a Recorderen is volt egy premier, ahol kiderült, hogy miért Józsi ("Józsi egy barátom, és a barát az, aki minden szar esetén mellettünk marad"), és hogy született az album ("segített feldolgozni életem eddigi legszarabb időszakát"). Az albummá mostanra összeállt számok együttvéve egy olyan zenekart mutatnak, ami a rádióbarát popzenén belül nagyon sok mindent tud, bulizást és érzelmeket, EDM-popot, magyaros reggaeton-locsolóverset vagy éppen zárószámként egy nyolcvanas évek szintirockját idéző akciófilmzenét. Facebook
Kb. nyolc hónap telt el az Analog Balaton nagylemezének megjelenése óta (kritikánk itt), és máris itt egy új szám. A Zserbógalopp hozza azt, ami a zenekartól elvárható, azzal a kiegészítéssel, hogy most a stúdióverzióval "szeretnénk közelebb kerülni a koncerteken leadott energiához" - mondta Zsuffa Aba a Hvg.hu-nak. A Hódi Levente által rendezett látványos klip izgalmasan játszik azzal, hogy sokszor bizonytalan, valami reális történtést látunk vagy koreografált táncot. Facebook
Ress új száma a bulisabbak közé tartozik a pörgősebb fajta breakbeatnek köszönhetően, de melankolikus felhanggal. Szokás szerint erős képekkel teli videó tartozik hozzá: Büki Balázs készítette, a címadó ballon mellett főleg a golfozás fogja össze az asszociatív, látványos jeleneteket. Facebook
A budapesti The Jet Buzz önmeghatározása: energikus garázs-rock and roll. Ami ebben nincs benne, hogy időnként színezik a jól ismert és jól működő receptet többé (úgymint mellotron) vagy kicsit kevésbé (úgymint trombita) szokatlan hangszerekkel, amik tényleg izgalmasabbá teszik a zenét. Ettől persze a lényeg ugyanaz marad, hogy átjön-e az a bizonyos energia a stúdiófelvételen, és itt átjön. Facebook
Grema kiadója, a Paeoni tavaly év végén egy hatalmas remixsorozattal jelentkezett, most pedig itt az első kiadvány más producertől. A Peter Koren néven is ismert Norek EP-jéről az olvasható a kísérőszövegben, hogy "a hangzását tekintve technós, de egyértelműen house-os attitűddel készült". Emellett előkerül itt még sok minden, kis acid, electro, diszkó; könnyed, sodró, sok szellemes ötletet mozgósító számok ezek. Facebook
A CairoStone célja, hogy "modern, sajátos, de nem öncélú rockzenét játsszon. Szerettük volna szélesebb réteg által befogadhatóvá tenni a zenénket, ugyanakkor megtartani olyan érdekes megoldásokat, amik a progresszívabb irányzatok kedvelőinek is hívogatóak lehetnek" - mondták a budapesti zenekar tagjai a NuSkullnak. Debütáló EP-jükön ennek megfelelően hallhatók megoldások a klasszikus hard rockból, vannak fifikás progrockos vagy akár jazzrockos részek és groove metalos zúzások egyaránt. A befogadhatóságot elsősorban a dallamos ének hivatott segíteni. Facebook
David Harleydson legutóbbi EP-je utazós ambient volt; ehhez képest a Budapest ugyan szintén utazós (a számcímek jó része megállókból jön), az első szám alapján viszont nagyon más műfaj: ez szanaszét tört breakbeatekkel és acides szintikkel lep meg, plusz egy hiphopos kitérővel. A folytatás azért nem pörög ennyire; a ritmusok továbbra is törtek, de a szintidallamok jóval előrébb kerülnek, illetve gyakran lebegős-ambientes szőnyegek is szólnak. Ezen belül is sokszínű az EP: vidám, exoticás hangulattól (Szocreál miniatűr) sötétebb darabokig (Körút Rush) sok mindent hallani. A vége kifejezetten cuki az Albertfalva játékosan harsány dallamával, aztán az ambientbe hajló Remizmenettel. Facebook
Szintén egy város, Pécs a témája DØM első albumának. Ő azt árulja el magáról, hogy 17 éves korában, az unalmas irodalomlecke helyett vágott bele a zenélésbe, de a The Place Where I Belong már egy érett alkotás. A számára fontos helyek által inspirált lemez az alkotói szándék szerint "a varázslatosan gyönyörű Mecsekbe visz el". Tág értelemben posztrockosnak mondható, vagyis sokszor dallamos, de még akkor inkább a textúra miatt fontos gitárok, környezeti felvételek, visszafogott dobok, klasszikus zenei ízek az összetevők. Az eredmény igen hangulatos: átjön az, amiről a cím és a kísérőszöveg szól. Instagram
Zemar Kambas régóta DJ-zik és zenél, partiszervezőként is meghatározó alakja a miskolci elektronikus zenei színtérnek. Új EP-jén a dubtechno és a house közé belőhető, mindkét műfajból merítő számok hallhatók. A címadó Across The Bridge-et még egy jó kis vokálminta is feldobja; ebből a hasonló világban mozgó 7mirror készített remixet. A Ianka effektezését és basszusmenetét tekintve is dubosabb. Aki szabályosabb dubtechnóra vágyik, annak ajánlom Insanah EP-jét, ami a műfaj táncosabb oldalával indul, a végére pedig szinte már ambientbe hajlik. Zemar Kambas Facebook
Rónai András