Átkopogtak sorban a kedves szomszédok - Rec.hu

2023.09.14. 10:20, RRRecorder

bxrnadetth.jpg

Van kijárat. Legelő a cirkuszban, atomfegyver-kísérletek. Álmos ember kazettái, titanikus csordavokálok, mulatók berúgva. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Hajógyár tavaly kezdte el a Legendák című sorozatot a Strand Fesztivállal közösen, ami idén augusztusban is folytatódott. A recept ugyanaz: népszerű fiatal zenészek dolgoznak fel örökzöld magyar dalokat, többször az eredeti előadó (vagy legalább a zenekar egy tagja) közreműködésével. Idén azzal egészült ki a koncepció, hogy az elkészült dalokhoz a Fővárosi Nagycirkuszban forgattak videókat. Az idei egyértelmű csúcspont az volt, hogy a Blahalouisiana Kovács Katival adta elő a Szólj rám, ha hangosan énekelek c. örökzöldet (amit 2016-ban már feldolgoztak Vitáris Ivánnal). A Strand Allstars és Karácsony James LGT-feldolgozása vezette fel a sorozatot; az Aurevoir.-hoz a PUF-ból Lecsó csatlakozott (Legelő), végül pedig az első szólólemezét itt a Recorderen bemutató Pénzes Máté és új zenekara, a Zseb zárt egy újabb LGT-dallal. Hajógyár honlapFacebook


Bérczesi Róbert
tavalyi interjúnkban hosszabban beszélt az akkor készülő angol nyelvű Hiperkarma-lemezről, ami végül a tervezettnél kicsit később jelent meg. Az Exits Existen "vannak olyan dalok, amelyeknek a szövegét sikerült egy az egyben „letükörfordítani”, és vannak teljesen új, már eleve angolul megírt dalszövegeim is. Nagy élvezet és egyben kihívás is ez a számomra, és meglepően könnyen megy. Olyan, mintha ezek az alapvetően angolszász hangzás- és ritmusvilágú dalok végre megtalálták volna az anyanyelvüket" - mondta Bérczesi, aki azt is kifejtette, hogy szívesen elmenne néhány külföldi fesztiválra, vagy örülne, ha játszaná mondjuk egy német rádió, de "ez az angol hk számomra egy hobbi, ami ha összejön, akkor örülök, ha meg nem, akkor se megyek a falnak". Most azt tette hozzá a Facebookon, hogy "szerintem én pontosan ugyanazt a munkát végzem ebben a korban, mint amit a maguk idejében a Beatles és a Stones is végeztek, nevezetesen hogy nyíltan felvállalom a régi, elfeledett idők harmóniavilágát a modern kor műanyag, egy kaptafára készült, bevallottan egynyári, lélektelen tucatdallamaival szemben." Facebook


Formal Method
ugyan technóval lett ismert, de legutóbbi kiadványai inkább a synthwave-EBM-electro háromszögbe tartoztak. A nyáron megjelent Ground Zero még különlegesebb darab. A coldwave hideg, retrós szintijeit és az ipari techno / EBM súlyos dobjait halljuk, de a lemez sokkal inkább feszült, mintsem a szó megszokott, "odaverős" értelmében súlyos. Valójában pont azzal, hogy közel negyven percen keresztül a kitörés előtti állapotban vagyunk (még akkor is, amikor egy-két szám "táncosabb" a többinél), jóval súlyosabb és mélyebbre menő hatást vált ki. A lemezt egyébként a hidegháború, ezen belül az atomfegyver-kísérletek és ezek környezeti hatásai ihlették. A svéd Kallkällan kiadó Facebook-profilján minden egyes szám hátteréről bőségesen lehet olvasni; például kiderül, hogy az első számban Teller Ede hangját hallhatjuk. Facebook


A rádióaktivitás, sőt, Teller előkerül CT Kidobó új EP-jén is, aminek a kedvéért a Farbwechsel kiadó felélesztette magát tetszhalott állapotából (ami a 2021 elején kijött nagyszerű válogatás óta tart). Töredezett, pulzáló ütemek, feszült dallamok - ezeket ígéri a kísérőszöveg, ami szerint az electro határait feszegeti a zene. Mi több, a Radiation Poisoning inkább sötét és fenyegető techno, mintsem electro, de feszült hangulatával és feszes szerkezetével illeszkedik a több szám közé Érdekes a kontraszt, ha meghallgatjuk mellé CT Kidobó nem is olyan régi, fülledten erotikus zenéjét - ez nagyon más, de szintén igen erős változata az electrónak. A négy számhoz négy remix tartozik, ezek közül S Olbricht nosztalgikusan szanaszét tört jungle-jét és Prince Matt glitchbe hajló ambientjét emelném ki. Farbwechsel Facebook


A Sleepy Man Tapesről semmit nem lehet tudni, mindenesetre első, cím nélküli kiadványa egy erős drone ambient darab. Lebegő, elnyújtott dallamok a sejtetett formátumnak megfelelő zúgással, néha roncsolással; egyszerre szép és sejtelmes. David Harleydson új kiadványa látszólag az ellenkező pólusról szól, vagyis az álmatlanságról, de valójában hasonló a hangulat, a megszólalás. Türelmesen ismétlődő, zongorás minimáldallamok állnak az előtérben, lebegő ambientes köd veszi őket körül, és néha koppanások is hallhatók a háttérben, feltehetően a zongora "működéséből" eredő "nem zenei" hangok. Ez is szép, de itt inkább egyfajta beletörődő, magányos melankólia hatja át a zenét. Egyébként pedig William Basinski alakja sejlik fel mindkét kiadvány mögött. David Harleydson Facebook


Aligha lehetne jobb ajánlót írni a Concrete új lemezéhez, mint amit Molnár Dániel gitáros mondott a Nuskullnak: "Ha éled a thrasht és adod a titanikus csordavokálokat, adj neki egy esélyt!" Annyit érdemes hozzátenni, hogy a nyolcszámos, üresjárat nélküli lemez szinte véletlenül vette fel az eredetileg 2005 és 2013 között működő zenekar. 2022-ben egy egyszeri újjáalakulós koncertre beszélte rá a tagokat a Drinkin’ Beer in Bandana, és az olyan jól sikerült, hogy elkezdtek számokat írni. "Végre-valahára úgy éreztük, hogy semminek, senkinek sem kell megpróbálnunk megfelelni, inkább teljesen elengedünk minden prekoncepciót, és kizárólag azt csináljuk, ami jólesik" - mondta Molnár Dániel, és ez hallatszik a lemezen is. Facebook


Nyolc éve indult az Airsound Records, és ráadásul az évfordulóval együtt pont elérkeztek a 100. kiadványhoz is, úgyhogy duplán ünnepel a kiadó 24 számos válogatása. A magyarok mellett argentin, brazil, olasz, spanyol, amerikai stb. producereket is felvonultató válogatás közös nevezője kb. az, hogy minőségi underground techno. Nem a legsötétebb fajta, de azért eléggé az (olykor pedig meglehetősen); nem a legkísérletezőbb, de azért bőven találkozunk itt érdekes hangzásokkal is. A kiadó vezetője Akos Wex, aki eléggé vészjóslóan indítja el a nagyszabású válogatást. Facebook


Aki viszont kőkemény, kíméletet nem ismerő technóra vágyik, annak bxrnadetth új EP-jét ajánlom. Ő 2021-ben kezdett el zenéket kiadni és DJ-zni, sok bulin van túl, Berlinben és Párizsban is járt már. A fill up EP két száma bizonyítja, hogy tudja, hogy a morcos hangzás akkor igazán jó, ha apró részletek (főleg a második számban) és dramaturgiai ötletek is színesítik. (Ő van a fenti képen, színészformász fotóján.) Instagram


Többször volt már szó a győri Távol különleges kiadványairól, amiken gond nélkül találkozik a shoegaze, a szintipop és a black metal. Az augusztusi, "a tömegközlekedést népszerűsítő" Retrográd a kísérőszöveg szerint darkwave és blackgaze, de például a címadó szám egészen fura kevercs, hiszen van benne jó adag pattogós EBM is; a Kisalföld Volánban pedig egy kifejezetten harsány neonszinti találkozik black metalos zúzással és kopogó dobokkal. Ezek között viszont kb. szintis shoegaze dalok hallhatók. A Retrográd az idei második Távol-kiadvány, a téli Hidegebb van ha nem is nélkülözi a műfaji kanyarokat, de nagyrészt azért popos és/vagy darkosabb szintis zene, a zárás pedig álmodozós-elszállós dream pop, Nelly Furtado kölcsönzött vokáljával. Facebook


Rónai András

https://recorder.blog.hu/2023/09/14/atkopogtak_sorban_a_kedves_szomszedok_rec_hu
Átkopogtak sorban a kedves szomszédok - Rec.hu
süti beállítások módosítása