Érezhetően romlott a közerkölcs. Indul a jel a szívemből át az auxon. Az idő megáll, vagy csak nyugton marad. Mellé ment, pedig a bal lábam a legjobb a vármegyében. Boomer vagyok 35 évesen. Nehéz a lélek; hidegháború, melegfront; egyenes, arcbamászó és szigorú. Kis piros sárkányok, a zaj mint fegyver, calap cabat. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Ress Himalaya című lemeze - amivel a magyar R&B végre nagykorú lett, ahogy akkor írtam róla - nemcsak 2020, hanem tágabban az elmúlt évek egyik legjobb magyar albuma. Azóta kijött egy EP, egy kollaborációs album, több önálló szám (legutóbb tavaly nyáron), mégis, hiányzott Ress. Most végre itt a Mimóza, mindenféle kommentár nélkül (ha a borító firkáit nem számítjuk). Ress megőrizte egyedi hangját, főleg az effektekkel, autotune-nal gazdagított énekstílust. A zene is nagyjából abban a körben mozog, mint a korábbiak; az első albumhoz képest több a táncos ritmus, breakbeat, de ezt már az azóta kijött zenék egy részére is igaz volt. A legnagyobb különbség, hogy míg korábban a kiemelt szólamokat szellemként apró hangocskák garmadája rebegte körül, addig a Mimóza zeneileg jóval redukáltabb. Ez néha azt jelenti, hogy lényegretörőbb, de közben sikerül valami enigmatikus hangulatot is megőriznie, és nem csak a szövegek miatt. Facebook, Instagram
Akik szorosan követik a gyorsan terebélyesedő Új Bála-életművet, tudják, hogy az utóbbi néhány kiadvány váltást hozott: a szórakoztató furatechno eszközeit ugyan nagyrészt megtartva, de lassabb és sötétebb lett a zene. A legújabb Idegen tartalom pedig még radikálisabban újítja meg a hangzást: Kovács Gábor a DerTANZ után ismét énekel, pontosabban deklamálva adja elő sötéten szürreális szövegeit lázadó testről, családi vacsoráról, a leégő Notre Dame-ról, a lírai én belső szerveit az öregeknek eladó fiatalokról, az érezhetően megromlott közerkölcsről stb. Közben a szintik tétován tekeregnek, nyikorognak, próbálnak valami dallammá összeállni, de ez ritkán sikerül nekik; a dob akadozásából is legfeljebb következtetni lehet arra, hogy szegény szeretne valami ritmust játszani. A zeneileg és hangulatában is egészen egyedi, sötét humorú és ettől csak még súlyosabb lemezt a francia Tanzprocesz kiadó kazettán is megjelentette. Facebook, Instagram
A Lázár Tesók első lemeze 2020-ban jelent meg, most pedig itt a folytatás. Az Eső előtt melankolikus, nosztalgikus, az élet nagy kérdéseivel foglalkozó art pop, ami azért elég sokszor tud fülbe mászni. A korábbinál itt dúsabb, gazdagabb a hangszerelés; a közreműködők: Balog Ákos - basszus, Porkoláb Janka, Rátkay Áron - cselló, Csernovszky Márk - zongora, szintetizátor, hárfa, cselló- és klarinétátiratok, G. Szabó Hunor - dob, ütőhangszerek, Jakab Tivadar - klarinét. Olykor a szövegeket jóleső önirónia is átszövi, mint például a minimalista-mókás klipet is kapó A végén úgyis esetén (ebből a dalból származik a cikk címe). Illetve egyszer-kétszer finom latinos hatás is megjelenik a dalokban. Az Eső előtt limitált példányszámban CD-n is megjelent, amihez mindenféle bónuszdolgok is járnak, például egy lázártesós keresztrejtvény. Facebook
Már 2016-ban úgy volt, hogy nem lesz több 30Y-album, aztán mégis lett egy 2019-ben, most pedig itt az X. Mint Beck Zoltán a 444-nek részletesen kifejtette, "az volt a nagy kérdés a fejemben, hogy van-e bennünk még dal, hogy kikövetelik-e még maguknak a helyüket, vagy elmondtunk mindent, amit mi tudtunk elmondani." Végül lett, egész sok, amik (ahogy Beck mondja) kényelmetlen kérdésekről beszélnek. Az X cím magyarázata: "semmit nem jelent, csak kitakarja az üres helyet, de ezzel már mégis jelent valamit, az üres hely kitakarását, elfedését." Zeneileg sokszínű a lemez; vannak lendületes rockdalok, nagyzenekari kíséret, olykor szinti kerül előtérbe, vagy éppen morgós-zörgős ritmusok (szomszéd). A cél az, hogy ezek a dalok önmagukban is működjenek, együtt pedig "ígérnek egy nagy narratívát, amelybe bele tudsz dőlni, ha akarsz, vagy ha időd engedi". Honlap, Facebook
A Bufo Alvarius tavaly nyáron adta ki debütáló EP-jét; az első nagylemez ahhoz hasonlóan szélesen merít a rockzene műfajaiból. A Bandcampen odaírtak alá mindenféle címkét, a hard rocktól és blues punktól a psych punkon és a stoneren át a noise rockig és posztpunkig stb. Ez nem is túlzás, mert nagyon sokfelé kalandozik a zenekar; időnként kifejezetten szórakoztató a lemez, máskor meglehetősen súlyos vagy elborult is tud lenni, esetleg ezek közül egyszerre több. De szerencsére követhető és értelmezhető az, ahogy egymásra következnek a különféle műfaji megoldások; a lemezt összefogja a nyers, garázsos megszólalás, illetve az is hallatszik, hogy nagyon együtt van a zenekar. Facebook, Instagram
Mihalik Ábel 2018 óta ad ki Abel Label néven lemezeket, különböző zenésztársakkal. Egy-egy album egy-egy stílus köré épül, a funktól a progresszív rockig, most pedig a rock került sorra, annak klasszikus formájában. Az album címe Boomer Music, mert - ahogy Mihalik a SzeretlekMagyarország.hu-nak elmondta - "nem nagyon hallgatnak manapság a fiatalok olyan zenét, mint én szoktam, vagy amiken felnőttem. Apám generációjának egy későbbi verziójának érzem magam sokszor. A címadó dalban írom is, hogy boomer vagyok 35 évesen. Ideje felvállalnom." A rockon belül többféle megközelítés is előkerül; az idézett cikkben Mihalik egyenként mesél a dalokról, a Game-ről például ezt mondja: "Azt gondoltam, ez amolyan Foo Fighters-es dal lesz és ugyan kicsit olyasmi lett, de azért csak tettem bele fuvolát és idióta szólamokat, hogy ne legyen olyan." Facebook
Az extrém groove metalt játszó Omega Diatribe 2020-as nagylemeze, a Metanoia a korábbiaknál dalszerűbb volt, persze úgy, hogy a zúzásból, energiából nem engedett. A Deviant részben folytatása ennek, ugyanakkor - ahogy Lucsányi Milán énekes fogalmazott - ez "az eddigi legsötétebb hangulatú lemezünk. Nagyon egyenes, arcbamászó és szigorú dalok kaptak helyet ezen a korongon, mégis úgy érzem ismét sikerült kicsit elkalandoznunk, olyan helyekre, ahol még nem jártunk." Ezúttal magyar a kiadó, de a társproducer és hangmérnök ismét a dán Tue Madsen, akivel először 2018-ban dolgoztak együtt. Honlap, Facebook
Tízéves lett Chris.SU kiadója, a Fate, amit egy remix-EP-vel ünnepelt meg. Az évtizedből összesen hat számot értelmeztek újra befutott és feltörekvő producerek. Van itt kemény neurofunk MNDSCP-től, időnként veretős EDM-be hajló remix Liveontól, ravasz megoldások Ninive-től. Két számban énekel MC Fedora, a Specular remixében hallható I'm Fine különösen slágeres darab. Fedorának több más megjelenése is volt mostanában; mindenekelőtt egy saját dal, drum and basses, időnként dancehallba hajló alappal (producer: DJ Titusz). Emellett vendégszerepel egy-egy számban két szlovák előadó EP-jén is: a Simple Souls jazzy-dnb-t játszik, Kutlo neurofunkot (az ő EP-je az Eatbrainnél jött ki). Fedora megjelenéseiről a Lángolón lehet még többet olvasni. Chris.SU Facebook, Instagram, MC Fedora Facebook, Instagram
"Elektromágikus sámánrock" - így definiálja magát VAD zenekar. Alapvetően négyen vannak (lásd a cikk nyitóképét), de első lemezükön 17 ember hallható, mert kiegészültek a Kollektív Alternatív Zeneműhely tagjaival, főleg gyerekekkel. Első albumuk, az Él a vadon a Fekete Zaj fesztiválon készült koncertfelvétel, utómunka nélkül , hiszen a koncert "a zene természetes közege, ahol szabadon élhet és szárnyalhat"- mondták a Lángolónak. A tíz szám között van két VHK-feldolgozás is, ami viszonylag jó iránymutató arra nézve, mire számíthatunk, bár a VAD inkább rock, mint punk, de a rituális-sámánisztikus vonal hasonlóan jelenik meg náluk. Facebook, Instagram
A Szégyen Kazetták két új kiadványa ismét a punk szélsőséges irányait képviseli. Az egyszemélyes Kiégett Föld meglehetősen dallamos, bár igen nyers megszólalású anarchopunk; az agitáció (amit vegyünk jó értelemben) megkívánja, hogy a maguk módján fülbemászó dalok legyenek ezek, miközben a mindenféle kapitalista, húsevő stb. dolgokkal való szembenállás pedig a nyers erőt. A CAYÎR viszont a kiadó kísérőszövege szerint "próbára teszi a zajtűrő képességet" - zajos, kajabálós hardcore a szétesés határán, ahol "a zaj nem csak szándékos, hanem egyben fegyverként is szolgált". Meglepő módon a szövegek (amiket el lehet olvasni a Bandcampen) meglehetősen komplexek, pl.: "A gyártott kockázatok korszakában önmaga elindul megtapasztalni esetlegeset, törekenyt, bizonytalant" (Dilemma). Szégyen Kazetták Facebook
Kátai Tamás elsősorban nyilván a Thy Catafalque révén ismert, de több szólólemezt is kiadott már. A legújabb megjelenése a Senkrecht Recordsnál 7" vinylen is kijött. A két szám egy-egy régi tradicionális dal feldolgozása. A középkorig visszanyúló dalok közül az első egy emelkedett himnusz, a második viszont egy táncos darab, amiben igen egyedi módon találkozik a szinte casiós egyszerűség esztétikája és a kifinomultság. Kátait olasz, venezuelai és argentin zenészek egészítik ki. Thy Catafalque Facebook
Rónai András