Nagy kettő vagyok. Úgy el vagyok határozva, mint a csikó kantározva. Egy zenekar olyan, mint egy gyerek vagy egy kisállat. 37 szám egy adott eszközkészletből. Szuper aszimmetria, lelki utazás, gyászharangok. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Grema 2017-ben tavaszán adta ki Delays című táncos-dubtechnós számát, ami nagy sikert aratott, komoly külföldi DJ-k játszották. A majdnem ötéves évforduló alkalmából igazán nagyszabású dolgot hozott össze a producer-kiadóvezető: Paoni Music nevű labeljénél összesen 37 remixet hozott ki ebből az egyetlen számból - az (elvileg) könnyebb átláthatóság kedvéért nyolc darab EP-n. "Az egyik dolog, ami igazi értelmet adott a projektnek, az a felismerés, hogy alkotó emberek egy adott eszközkészletből mennyire más megközelítéssel dolgoznak, mennyire más 'megoldásra' jutnak!" - írta Grema felvezetésként. Az egyes EP-knek van többé-kevésbé erős fókusza: a nyitó Green talán a legizgalmasabb darab, tört ritmusaival és a dubból kiinduló kísérletezésével. A második Silver "dub-electro", a harmadik Blue "történetmesélős"; a Purple a 2000-es évtized végefelé virágzó minimal irányzatok hatását mutatja; a Black technós, a Straw house-os, de mindkettőn vannak azért a műfaji határokat feszegető remixek. A Brown ismét minimalista és dubos (ezen található Grema önremixe is), a záró White ismét sokszínű: deep house-osan indul, végül pedig mókás-groove-os buliba fut bele. Nyilván nem arra van kitalálva ez a sorozat, hogy egyben végighallgassuk (bár nekem azért elég nagy mennyiségben sikerült fogyasztanom, szóval ez is lehetséges), de sok kedvencet lehet benne találni, illetve igazolja azt is, amit Grema ír, hogy tele van a magyar elektronikus zene tehetséges, bár nem mindig kellően elismert producerekkel. Facebook
Hét év után elbúcsúzott a Mongooz And The Magnet. Mi is írtunk Ian O’Sullivan több szólódaláról, és mint a 24.hu-nak mondta, "egy zenekar olyan, mint egy gyerek vagy egy kisállat, folyamatosan száz százalékos elköteleződést igényel. Az utóbbi időben viszont azt éreztem, nekem ez nem megy mindkét fronton", mármint a zenekarozás és a szóló zenélés. A búcsúposztban azt írják, hogy "a többiek (Magnus, Geri és Áron) pedig egy új zenekari projekten dolgozunk, amivel kapcsolatban jövőre várható több információ". Továbbá, hogy "rendkívül büszkék vagyunk arra, amit a zenénkkel elértünk, és ami még fontosabb, hálásak vagyunk minden pillanatért, amit barátként és zenésztársként megéltünk együtt." Még megjelent egy utolsó dal, a korábbiaknál szintisebb, pszichedelikus, soulos beütésű Walk Alone, amiről Magnus Måløy azt mondta, hogy "amikor néhány éve elkezdtem írni ezt a dalt, akkor azt gondoltam, hogy egy újfajta zenei irány kezdete lehet. A sors iróniája, hogy végül a befejezést jelenti számunkra." Facebook
A hatvanas és hetvenes évek hangzását idézi meg szörfös és country-s beütésekkel a budapesti, de lélekben valószínűleg kaliforniai The Colibris. P. S. című debütáló EP-jük elsőre a pompásan eltalált, meleg hangzásával és finoman elemelt, melankolikus nosztalgiájával fog meg; de ezen túl is szépen megírt, jól kidolgozott dalokról van szó. A több mint ígéretes EP-t a Keret mutatta be; a cikkből az is kiderül, hogy a szövegek "egy múltbéli lelki utazásra" tekintenek vissza, innen a cím. Facebook
Tavasszal jelent meg Obadu bemutatkozó EP-je, ami a magyar és román népzenei elemeket nem a megszokott módon keverte az elektronikus zenével: szerepeltek rajta pl. moombahton ritmusok, hiphopos hatások is. A folytatás (a Csimota trilógia második része) is ezen a vonalon megy tovább, néhány hangsúlyeltolódással. Kevesebb a direkt népzenei idézet és a lebegő pszichedélia, több a dub. Hallható több vers is, az egyik Obadu, vagyis Vértes Ákos kétéves korából származó felvétel, el is mondja, hogy "nagy kettő vagyok, és nagy vagyok". Az viszont továbbra is igaz, hogy nagyon részletgazdag, finoman kidolgozott, élvezetes és egyedi hangú a zene. A producer a Lángolónak mesélt a számokról, és a cikkből az is kiderül, hogy ő játszik kavalon, pásztorfurulyán és furulyán. Facebook
Cserepes Károly - akiről tavasszal itt közöltünk portrét - az elmúlt néhány évben sajátos stílust alakított ki. Gyűjtésekből származó népdalokat helyez ambientes-dubos elektronikus környezetbe, de az eredmény nem popzenei gondolkodásmódot tükröz; inkább kollázsnak nevezhetők a lemezei. Ilyen volt 2017-ben a Blacklake, 2018-ban a My Name Is Elvis Presley, tavaly pedig a Big Slalom És ilyen az új Nachtmusik is, ami - ahogy a Fonó ismertetőjében olvasható - "Kallós Zoltán részben elfeledett gyűjtéseit használja." Az újdonság az, hogy most egész sok jazzes megoldás hallható a zenében. Három fúvós is közreműködött rajta: Kárpáti Dódi, Ágoston Béla, Armin Küpper. Honlap
Hosszabb kihagyás után az Audioexit kiadó újra előállt egy válogatással. A You'll Live In Us öt száma súlyos ipari techno, de nem annyira az eszeveszett döngölésre megy rá, inkább a sűrű sötét hangulatra, valamint a rendkívül telített hangzásra, amiben számos izgalmas részlet is megtalálja a helyét. A zakatoló ritmusok sokszor megtörnek, Formal Method záró száma egyenesen a Super-Asymmetry címet kapta. Ahogy a címből sejthető, a válogatás egyben megemlékezés: a 2020-ban elhunyt Wittmann Lászlóra avagy Mixersmithre. Facebook
Két, egymáshoz kapcsolódó megjelenés a metal extrém végeiből. A Brygmus a Her Highness és a Grrrmba tagjaiból alakult, november elején jelent meg első nagylemezük. Az éjsötét Vitiate a death metal, a doom, a sludge és a black metal elemeit használja. Nemcsak a hazai szaksajtó figyelt fel rá; az amerikai Toilet Ov Hell ezt írta róla: "az enyhén disszonáns akkordoktól a brutálisan direkt dobokig minden azt szolgálja, hogy lassan, de biztosan szétverje a hallójárataidat", és kiemelte Komódi Szófia énekes "gyűlöletteli acsarkodását". (Ő készítette a borítót is.) Az utolsó szám meglepő fordulattal súlyos, ipari elektronikát is behoz. Facebook
A Brygmus lemezét a Boru tagja, Nagy Miklós keverte, illetve a záró számnak társszerzője is volt; a Boru és az Oaken tagjaiból pedig egy új zenekar is alakult, az Aure. Első EP-jük, a Veneficivm szintén részben extrém stílusokból táplálkozik, de dark ambientes, filmzenés és egyéb hatások is megjelennek a váratlan húzásokkal teli, de így is erős hangulatot megteremtő zenében. Ők az avantgárd black metal megjelölést használják a bő 12 perces, de igen sűrű EP-re (amin egyébként, hogy bezáruljon a kör, Szakács Bence is vendégeskedik a Grrrmbából, Brygmusból). A Veneficivmot a NuSkull mutatta be. Facebook
Összeállítás: Rónai András