Nem jön a szememre az amerikai álom. Kicsit motorozzál, kicsit kertészkedjél. Bénázás a világ legegyszerűbb dolgainak kivitelezése közben. Magamat nem vonzom régen, de talán téged. Elvágyódó és megfoghatatlan szintik; rockoló filozófusok; romlott, szerencsétlen és elveszett. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Mostanában itt a Recorderen volt a premierje a SeeN undergroud rockszupergrup hosszabb idő után kiadott, a korábbitól eltérő módszerrel készült és "több befogadhatóbb, könnyedebb hangvételű dalt" tartalmazó nagylemezének; a szintén több jónevű zenekar tagjaiból álló Mezumm posztrockos-bluesos-jazzrockos albumának; a magát a "mélypszichedelikus, művészrockos hipnogrúv" soroló THe pUnch EP-jének; a stoner-grunge-pszichedélia-progrock mátrixában alkotó Deadly Mantis EP-jének; a Felső Tízezer teleshopos videójának; az Imitation két lengyel táncossal készült klipjének; a KASSANDRA bábos-halas és Chuck Norris-os videójának; a Turbo havas, befelé tekintő klipjének; az Indeed sötét, természetközeli videójának; a Jazzékiel az új lemezt felvezető veszteség-dalának; a mius új kezdetet jelentő dalának; Szesztay Dávid finom, frappáns szövegű számának; a USEME eddigi legkeményebb dalának.
Gege az underground hiphop egyik központi figurája lett az elmúlt években, aki saját dolgai mellett számos közreműködésben vesz részt, és ahhoz képest, hogy összetett jelentésrétegekkel, irodalmi utalásokkal és ravasz rímképletekkel dolgozik, mondhati meglepően nagy a rajongótábora. (Hozzá kell tenni ehhez, hogy a "költői" szövegek jó részével szemben nála azért lehet tudni elsőre, hogy miről is szólnak a számok, csak a többletjelentések kibogozása az, ami többszöri hallgatást igényel.) Út című lemezét már egy ideje elkezdte felvezetni, tavaly nyáron itt debütált az első klip, a Séta, és akkor azt mondta: az album "egy külső és belső utazás nyelvi leképeződése". A lemez - ellentétben a megelőzővel, a 2018-as Csapdával, ami egyik kedvencünk volt az évben - jazzes-hangmintás lo-fi hiphop alapokra épül, amiket StackOne és csontos készített. Mindkettejükről tudható, hogy nagyon értenek a hangulatteremtő beatekhez; ezúttal a lo-fi jelző annyira komoly, hogy néhány számban a ritmikus zörejek szinte a mintázott hangszerekkel egyenrangúan szólalnak meg. Az Út szövegeinek egy részében a "csak megyünk, mert volt honnan elindulni, és nincs hova megérkezz" kifejezetten pozitív felhangot kap; másokban a belső (megsegített) utazás külső passzivitással társul; valamint akad több sötétebb darab is. Ha valakinek eszébe jut Jack Kerouac, az nem véletlen, hiszen tényleg hatott Gegére az Úton: "Nagy hatással volt rám ez a narratíva, sok párhuzamot fedeztem fel az engem közvetlenül körülvevő pezsgés és Kerouac állandóan széttartó, mégis szerves egésszé összeálló történetei, valamint a saját nemzedékem és a beatnemzedék között is" - mondta a Stenknek. Facebook, lemezbemutató koncert: március 6., Mika Tivadar Mulató.
Kool Kasko 2001 óta DJ-zik (rendszeresen hallható a hazánkban fellépő hiphop-sztárok, -legendák előtt), 2008 óta pedig beateket is készít többeknek; a Kriminal Beats tagja. Ha valakinek, hát neki kijárt egy produceri lemez, vagyis egy olyan album, amin számos rapper fordul meg, de minden alapot ő csinált, minden sratchet ő jegyez, illetve általában "A-tól Z-ig én csináltam" - ahogy a Lángoló Gitároknak mondta. Ahogy az alapok, úgy az MC-k többsége is kifejezetten, büszkén a régi sulit képviseli, annak is a keményebb vonalát (bár az újabbak közül itt van például a Sör és Fű és Gege is). Nagy meglepetésre az utolsó előtti szám címe az, hogy Beszoktatás, és ez nem valami beszólásban alkalmazott metafora, hanem Ponza tényleg a bölcsis beszoktatásról rappel benne. Honlap, Facebook
A régi után az újsuli: a magát a kísérleti traphez soroló Neveresque duó megjelentette bemutatkozó EP-jét. A Timeless Travel húsz perc, de azt jól telerakták ötletekkel. A trap keményebben odaverős és elmosott, lebegős fajtáját is használják, erős hatások jönnek az elektronikus zene felől, de gitár is megszólal több dalban - talán ez utóbbi húzás az, ami a legkönnyebben elsülhetett volna rosszul, de jó lett. A szövegeket nem tolják előre, gyakori, hogy visszahúzódik az emberi hang a zene szövetébe, és amúgy is ez utóbbi az, ami igazán érdekessé teszi ezt a bemutatkozást. Facebook
Külön kritikát szenteltünk az afrobeat-supergroup The Mabon Dawud Republic bemutatkozó albumának, de azért innen se maradjon ki, hiszen nagyszerű lemezről van szó. Hozza az afrobeat lüktetését, de a műfajt saját képére formálja: kifinomultságot és pszichedéliát, jazzt és némi elektronikát hoz bele. Facebook, lemezbemutató koncert: március 7., Trafó.
David Harleydson tavaly nyáron kezdett egy EP-sorozatot római számokkal és geometrikus borítókkal. A zene maga ennél változatosabb. A tavalyi I. savas, retrós, egyszerre táncos és dallamos, játékos és néhol igencsak érzelmes EP volt. Az idén januárban kijött II. a house-t, illetve a dub technót szinte már ambientbe fordította elnyújtott, elvágyódó szintikkel. A február végi III. ugyanezt a kicsit acides, nosztalgikus dallamvilágot tört ütemekkel párosítja; többször inkább a laza fajtából, de például a Koenigsbourg egy komolyabb retró jungle, meglepetéssel. Facebook
Juhász Tamás korábban a kísérleti technóba egyéni csavart hozó lemezzel hívta fel magára a figyelmet, most egy új néven, Goliardként egy másik műfaj szabályaival játszott el. A bő húszperces Sunken Keep három számának mindegyike kedves, finom szintidallamokra épül, vagy legalábbis dallamszerűségekre, mert nem cél, hogy önmagukban érdekesek, megjegyezhetőek legyenek. Ezek a motívumok folyamatosan alakulnak, de nem úgy, hogy az bármilyen műfaj követelményeinek megfelelne. Nem ambient vagy elszállós "szintizene", de nem is a hangok önmagában vett érdekességére koncentráló "kísérletezés" stb. Megfoghatatlanságában van valami nyugtalanító, miközben a sötétkedés megszokott eszközeivel nem él. Muszáj volt többször egymás után meghallgatnom, mert hátha majd sikerül elkapni, de közben tudtam, hogy úgyse. Facebook
Szabó Benedek és a Galaxisok új lemezéhez sorra jönnek a klipek, most a zenekarhoz képest punkos Vakáció kapott egyet. Klág Dávid és Szombat Éva rendezte, az előbbihez kötődik egyébként az első Galaxisok-videó még 2013-ból. A koncepciót így foglalta össze a 444-nek: "Együtt lehet érezni egy csomó dologgal a számban, de főleg azzal, hogy az embernek nincs kedve elmenni sehova, mert a lakáson kívül minden szar. Ebből jött az ötlet is, hogy mi lenne, ha a lakáson belül is minden szar lenne, folyamatos kellemetlenségek sorozata, ami bárkinek ismerős lehet, aki bénázott már otthon a világ legegyszerűbb dolgainak kivitelezése közben." A főhőst Keresztesi Botond alakítja. Facebook, Inkább Otthon Maradok Tour2020 dátumok.
A Philosophers Alaska című lemezéről a név, cím és a borító alapján aligha lehet eltalálni, hogy milyen zene is van rajta, ugyanis valójában a hetvenes évekhez erősen visszanyúló, instrumentális rock szól 11 számon keresztül. A zenekar ugyan "egy kicsike modern hatást" is említ önjellemzésében, de még a hangzás is nagyon old school. A Lángoló Gitárok mutatta be a lemezt, röviden ismertetve az amúgy eredetileg nem instrumentális zenekarként indult Philosophers történetét is. Facebook
A BORU 2018-ban kiadott bemutatkozó lemezével megnyerte magának az extreme metal magyar rajongóit. "A maga végtelen, reménytelen sötétségével rendkívül hatásos anyag" - írtam akkor, és ugyanezt lehet elmondani az új számról is. A majd' negyedórás Maeror videót is kapott, Nagy Miklós rendezte, és ugyan igazán durva dolog nem történik benne, csak befáslizott fejű emberek csinálnak ezt-azt, mégis erősen szól arról, hogy - amint a leírásban olvasható - "mennyire romlott, szerencsétlen és elveszett teremtmény is az, amit 'a teremtés koronájának' hívunk". A zene szintén rém kietlen sludge-doom-black metal. Ugyan nem végig egyetlen merő monokróm kínzás, van pl. a többihez képest szinte már emelkedettnek mondható posztrockos rész, meg kevésbé meglepő módon atmoszferikus-ambientes is, de azért az egész összhatása az, amit szavakban is megfogalmaztak. A Maeror innen tölthető le, és egyben egy - majd fizikailag is megjelenő - split kiadvány fele. A másik számot a Grrrmba szállította, hasonlóan éjsötét és reménytelen a hangulat. A lassan, biztos kézzel ledaráló szám szintén tartogat meglepő részleteket, de azért inkább egybeszabott, mint a BORU fele. BORU Facebook, Grrrmba Facebook.
Összeállítás: Rónai András