Vágyak és álmok módszeresen kiirtva. Jöhetnek a közepesen szép dolgok. Nem fájna, ha nem lett volna ennyire szép. Szerelmesen súgjál lágy, édes szavakat. Fogytán vannak az arcok, amiket uralni tudsz. Bálnaméretű a lábnyomunk a kultúrában. Szítsd szomjú lelkemet, égesd át szívemet! Tiszteld a sebzést! A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Ricsigor duó 2005-ben jelentette meg Exkluzív felvételek egy űrutazásról című lemezét, és most Mrdkzh és Rich-Zed Veritaz úgy döntött, eljött az ideje a folytatásnak. Az Űrséta terraformáláskor című lemeznek megvan a vissza-visszatérő űrbéli kerettörténete, de sokkal inkább rendkívüli erudícióval megírt társadalmi körképről van szó a mai Magyarországról, sokkal inkább erkölcsi, mintsem aktuálpolitikai szempontból. Az alapok, ritmusok régisulisak, de nem is ez a lényeg, hanem az hatalmas szókincset és kiterjedt kulturális utalásrendszert mozgósító szövegek és egyedi előadásuk. Ha ránézünk a számcímekre, már lehet erről sejtésünk (az egyiket kölcsönvettem a cikk címének), de a lemez még annál is olyanabb, elképesztő sűrűségben. Rich-Zed Veritaz Facebook
Amikor 2024 elején megjelent a PostPostPurple első EP-je, azt írtam, hogy "a számok a káosz határán táncolnak, hol innen, hol túl". A Columbo című rövid folytatás konkrétan olyan, hogy egészen biztos voltam benne, hogy a böngésző több fülén indult el több zene, annyi minden, összeegyeztethetelennek tűnő dolog szólt egyszerre. De a PostPostPurple volt mindegyik. Fura módon a nagy összevisszaságból kiemelkedik egy réteg: kicsit folkos, egyszerre felszabadult és melankolikus indie - ha vakteszten mutatnák, biztos azt mondanám, hogy kanadai, valamikor a nullás évekből. Az ének ráadásul mintha fittyet hányna mindazokra a kedves kis összevisszaságokra, amik körülötte történnek. Az első EP kísérőszövegében már az albumot ígérték, most sajnos ilyesmiről nincs szó, pedig a legegyénibb hangú és minden furaságával együtt nagyon szerethető zenekar a PostPostPurple. Facebook, Instagram
Utoljára 2015-ben adott ki nagylemezt a Hősök, de azóta is folyamatosan jelen voltak single-ökkel és 3-4 számos EP-kkel. A Kazit is ilyennek szánták, de aztán nagylemez lett, ha ezen belül nem is hosszú. "Nem írtunk rá célzottan slágert, nem is volt ilyen indíttatásunk, egyszerűen csak jólesett dolgozni rajtuk. Szerintem hangzásában, témájában és stílusában is elég mély lett" - írta róla Mentha. Ahogy a cím is sejteti, a régisulis hangulat dominál, bár vannak azért olyan megoldások, amik a valódi kazetták korszakán túlmutatnak. Az album első fele inkább közérzeti és hát nem vidám - a Korsó a kútra politizál is -, de az album második fele jóval pozitívabb: van főhajtás a hiphop előtt, életfilozófia és zárásként egy kis létösszegzés. A vendégek több generációt képviselnek: Tibbah és Deego, másfelől FRANKO, CéAnne, Bunkóman és Gyökér. Az alapokon Mr. Joeker mellett Csorbics Máté és Diaz is dolgozott. Facebook, Eckü Instagram, Mentha Instagram
Krúbi és Beató új EP-jének címe: Spontán kollabok, és ez a három szám tényleg őrzi a spontaneitást. Annyira, hogy a nyitó szám (benne Dzsúdló és Sisi, az alapon Beató mellett Lusta Geri dolgozott) nem is igazán áll össze, de azért szórakoztató. A csúcspont az Amikor feladtam, csak a két főszereplő száma, ami az "így lettem azzá, aki vagyok" témáját csavarja meg úgy, hogy egy "szürke szarember" az, akivé a lírai én lett. A záró Öld meg a csirkét leginkább Krúbi és Beató Mirror Glimpse nevű duójának világába illene, az a témája, ami a címe; Mengyelejev és Giorgio a vokális közreműködő (utóbbi valószínűleg a háttérben, hacsak nem viccből írták oda?), a társproducer Jappán. Krúbi honlap, Facebook, Instagram, Beató Facebook, Instagram
A Fatal Error rockzenekar novemberben jelentette be, hogy ha talán nem is oszlik fel, de legalábbis bizonytalan ideig szünetel; a frontember, Zsola itt írta meg, hogy "a közeljövőben olyan feladataim lesznek, amik veszélyeztetni fogják az időt, amit a kisfiamra és a családomra tudok szánni, így meghoztam életem eddigi legnehezebb döntését: el kellett engednem a zenekart." A búcsúkoncertek mellett egy búcsúlemezt is megjelentettek - a 2021-es dupla után az elsőt -, Útravaló címmel. A műfaj dallamos rockzene, hol a hardabb, hol a könnyedebb verzió, sok fülbemászó vokállal. Persze a balladák sem maradhattak ki, például a záró, akusztikus gitáros Szép; de van egy kis rapmetál és egy kis ska is. A zenekar egyébként nem zárja ki, hogy ha a körülmények úgy alakulnak, akkor folytatják. Facebook, Instagram
Konomo márciusban két EP-t is megjelentetett. Először a Paeoni Musicnál jött ki az Exploit; ennek a címadó száma kiemelkedik az egyébként is magas színvonalú számok közül, ravaszul megtört ritmusaival, apró hangjaival, meglepő szerkesztésével (úgymint: a kétharmadánál belépő dubos szinti). Az Inverz Cloudsban a galoppozó ritmus és a szétkent szintik ellenpontja az izgalmas. Ez is képes a közepe után meglepetést okozni, mint ahogy a Floating is végig újabb és újabb rétegeket hoz be. A kiadóvezető Grema keményebb dobokkal dolgozó remixe zárja az EP-t. A friss EP pedig a Phonodánál jelent meg, és illeszkedik a dub techno és deep house között mozgó kiadó profiljába; a Pánik a leginkább dallamközpontú szám az összes közül. Facebook, Instagram
A Regerév Zsámán Attila zenekara, aki a kísérőszöveget azzal kezdi, hogy "nem vagyok zenész" - de aztán azt írja, hogy "hamar magával ragadott a nyelvben rejlő ritmus és zeneiség, kamaszkorom óta írok dalokat és verseket. Azt gondolom, hogy amit most művelek, egyfajta regölés, énekmondás." (Korábban egyébként megfordult a Psycho, a Wi és a Magura zenekarokban.) A témáit így írja körül: "a versek alapvetően úgy fogalmazzák meg az ember és a világ viszonyát, hogy abban a természet mögött munkáló erők is megszólíthatóvá válnak." Zsámán Attila éneke és "simándob" játéka áll a középpontban a Tűznek mélye című lemezen, de sokat hozzátesz Korcsmáros-Horváth Olga (hegedű, vokál), Győri László (gitár, ír buzuki) és Rácz Mihály (tombak) játéka is. A regölés, a sámánok világa többször volt már megtermékenyítő hatású a magyar zenében, a Regerév egy új szín ebben a hagyományban. Az album egyszerre jelent meg a belőle készült remixlemezzel: Rácz Mihály Hideg Roncs Pozitív néven készített öt dalból 8-10 perces verziókat, a hanganyagot kiegészítve saját hangszeres és gyűjtött felvételeivel. A műfaj drone, ami nemcsak a háttérben pulzáló dobok miatt kap erősen (és az eredeti verziókhoz képest másképpen) rituális felhangot; a számokban különböző mértékben kerülnek elő motívumok, részletek az eredeti dalokból. Hideg Roncs Facebook
A 2024-es X-Faktort Fehér Krisztián nyerte meg, aki azóta letarolta a magyar YouTube-ot; a harmadik az Éberkóma nevű öttagú zenekar lett, akiknek szintén van két (majdnem három) milliós nézettségű videójuk. Műfajilag tág értelemben vett kortárs popzene: pop, R&B, trap (olykor már-már a horrorcore-ra kacsintgató durvulásokkal is akár), régisulisabb hiphop (a Kutyatápban az is elhangzik, hogy "Éberkóma Wu-Tang", ami azért elég merész bemondás) - sőt, akár még enyhén fröccsöntött metálgitárral is találkozhatunk a Hangok a semmiből című bemutatkozó albumukon. Nem minden áll nekik egyformán jól - a sötétebb dalok őszintébbnek és karizmatikusabbnak érződnek nekem. Facebook, Instagram
Zséda Kaleidoszkóp című lemezének csak egy részét jelentette meg digitálisan tavaly november végén, és több meglepetéssel is szolgált: Szűcs Krisztiánnal pop-rockolt az énekesnő, a Solére-rel közös dalban pedig megjelent hatásként az újhullámos R&B. A fizikai formában már tavaly kapható, de digitálisan most kiegészült lemezen öt plusz szám hallható még, a nagy részük a rádióbarát pop, a Pillanat ezen belül diszkós ízekkel. A Dalfutár keretében, 2023-ban készült Szólj hozzám messze a legkalandosabb dal, pl. trapes megoldásokkal; a csapat tagjai voltak: Azahriah, BariLaci, Váczi Eszter. Facebook, Instagram
Rónai András