A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records, a Farbwechsel Records, a Mana Mana Records, a Drum & Monkey Records, a GrundRecords, a Babylon Records, a Hear Hungary / Keytracks, az ASAN, a Normafa Records, a Launching Gagarin Records, a Pongo Pongo Collective, a Lone Waltz Records és a Klinik után a PLUTO Sound mutatja be magát.
Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.
Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:
1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?
1. PLUTO Sound.
2. 2015.
3. Huszár Kristóf.
4. AGAVOID, Christopher Waver, Panel Surfers.
5. Digitális, kazetta.
6. Ambivertált eklektika.
7. Stílusfüggetlen zenei kollektíva kialakítása izgalmas feltörekvő zenészekből, legyen ez egy pszichedelikus rockzenekar, elektronikus live-act, vagy hálószobapop, nem a stílus az első, hanem a hangulat és az átadott érzések minősége. Tervben van több kiadvány idénre, a nemrég megjelent kiadóválogatást az AGAVOID debütlemeze követte.
8. Sok kiadónál látjuk, hogy beleállnak egy trendbe és nagyon hasonló zenéket adnak ki. Ez az előadókra is hatást gyakorolhat, hallottam már olyanokról, hogy direkt kiadó hangzásába passzoló kiadványokkal próbálkoztak zenészek, szerintem ez megöli az őszinte kreativitást. Arra törekszünk, hogy az előadók, zenekarok saját elképzeléseit tudjuk a legjobb formában prezentálni a világhálón, de mindezt egységes minőségben és esztétikában. Emellett működtetünk egy kis stúdiót a belvárosban, ahova várjuk azokat az előadókat is, akik még nem készítettek felvételt, egy középutat tudunk biztosítani a hálószoba demók és a nagy stúdiók között.
9. Nagyon sok az ismerős zenekar, előadó, akiknek nem feltétlenül van idejük, energiájuk végigcsinálni az összes lépcsőfokot a zenéjük prezentálásához. Sokan csak feltöltik egy-két platformra a számaikat és itt vége is szakad a dolognak. Nekik szeretnénk segíteni, hogy minél több platformra eljuthassanak. Emellett személyesen pedig azért éri meg ez az egész, mert így ki tudjuk élni a kreativitásunkat több szinten, legyen az fotó, grafika, webdesign vagy sound design – minden kis részlet egy közös dologba fut ki a végén.