A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 31. rész: Lone Waltz Records

2016.10.14. 16:09, rerecorder

lone_waltz_rec.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records, a Farbwechsel Records, a Mana Mana Records, a Drum & Monkey Records, a GrundRecords, a Babylon Records, a Hear Hungary / Keytracks, az ASAN, a Normafa Records, a Launching Gagarin Records és a Pongo Pongo Collective után a Lone Waltz Records mutatja be magát.

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Lone Waltz Records.

2. 2015.

3. Lukács Á. D. (Duke Bluebeard), Micsoda Dániel (Zanzinger), Upor András.

4. András Upor, Duke Bluebeard, Papaver Cousins, Zanzinger, I Am Soyuz, The Matter.

5. Digitális + merch.

6. Szerzői attitűddel megalkotott művek létrehozása és kiadása, amelyeknek hangszerelése, előadásmódja a mű tartalmára reflektál, nem stílusokban és stilisztikai panelekben gondolkozik.

7. A LWR azért jött létre, hogy a hazai zeneipari gondolkodással párhuzamosan professzionális alternatívát kínáljon az ebben a szemléletben alkotó előadóknak.

8. Fiatal független kiadóként elég figyelmesek és rugalmasak tudunk lenni. Minden esetben törekszünk rá, hogy a felvételek, majd a kiadvány körüli megjelenések is a szerző koncepciójára reflektáltan történjenek. Éppen ezért leginkább akkor érdemes hozzánk fordulni, amikor az előadónak van egy képe magáról és arról, hogy mit akar csinálni, viszont a kiadvány körüli munka még elvégzésre vár. Van egy próbamunka-lehetőség nálunk, ami egy kétszámos kislemezen történő közös munkát jelent. Ennek a feltételei bővebben a honlapunk (lonewaltz.com) FAQ oldalán olvashatók.

9. Szerintünk azért érdemes ma Magyarországon kiadót, vagy bármilyen más szakmai felületet létrehozni, mert egy figyelmesen együtt gondolkozó közeg erős motiváció és lehetőség arra, hogy ha szűkös forrásokból is, de kompromisszummentesen dolgozzon az ember a saját és mások zenéjével, illetve kontextust teremt, ami pedig a megértésben és láthatóságban is sokat segít.


Lone Waltz Records Facebook-oldal

https://recorder.blog.hu/2016/10/14/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_31_resz_lone_waltz_records
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 31. rész: Lone Waltz Records
süti beállítások módosítása