Lemeztáska: Krecsmáry Zsolt

2024.11.13. 14:55, soostamas

Játszik skát a PASO-val, cumbiát a Los Orangutanesszel, marokkói pszichedéliát a Saïd Chalabannal, saját zenekarában, a Manakyban pedig a reggae autentikus hagyományait ápolja. Új lemezükön, a nyáron megjelent Jukeboxon ott van a jamaicai zene 30 évnyi fejlődése – a téma egyik hazai szakértőjét, a dobos-énekes Krecsmáry Zsoltot kérdeztük kedvenceiről: koszos és misztikus reggae-ről, ősi skáról, apokaliptikus dubról, tökéletes soulról. Ez a Recorder magazin 117. számában megjelent Lemeztáska sok jó zenével bővített kiadása.

Első zenei emlék

Édesanyám altatónak énekli Weöres Sándor versét (Bimbócska gombocska), a Sebő együttes dallamával. A másik: apa szalagos magnón berakja a Clashtől a Revolution Rock számot, nővéremmel a nappaliban a nagy kék szőnyegen tombolunk, és nagyon boldognak és felszabadultnak érzem magam – főleg a fúvós témától.

Első lemez, ami saját pénzből vettél

9 évesen a Vámház körúton bementem egy boltba, hogy kazettát vegyek a szülinapomra kapott walkmanbe. Reggae-t kerestem, de az nem volt. Már nem emlékszem, honnan tudhattam, hogy a blues is bejön, de találtam egy válogatáskazettát és azt vittem haza.

Zene, ami zenélésre inspirált

Kb. minden jó zene arra inspirál. Tény, hogy a Bob Marley & The Wailers számomra egyfajta zenei biblia, nagyon jó útmutató, hogyan kell zenészként egyszerre lélegezni a többiekkel.

Meghatározó koncertélmény nézőként

1. Első reggae koncert: 2005, Rita Marley a Millenárison, a barátaimmal. Rita Marley elhanyagolható volt mind éneklés, mind színpadi jelenlét szempontjából, de a C Sharp Backing Band és a vokálosok, a Tamlins minden hangot úgy játszottak, mintha az életük múlna rajta. Nagyon nagy ereje volt először élőben hallani és látni jamaicaiakat autentikusan játszani.

2. Szigeten Jupiter & Okwess-koncert. Ez egy kongói zenekar, akik soukuoust kevernek világzenével és rockkal. Lötyögésnek és lezser bólogatásnak semmi esélye nem volt, letaroltak mindenkit.

Meghatározó koncertélmény előadóként

2016, a Manaky első koncertje a Reggae Campen. Előtte négy évig már voltak demókészítések, lassú lemezkészítés, sok gyakorlás, sok próba. Az a kevés ember, akit érdekel ez a zene, már nagyon várta, hogy élőben játsszunk. Ott sok energia felszabadult a színpadon.

463398635_8388040391313952_7510212310472352959_n.jpgA Manaky 2015-ben: Koroknay András, Kálmán András és Krecsmáry Zsolt.

Hatások a Manaky indulásakor

Kálmival, a billentyűsünkkel (Kálmán András, a VAN Filmzenekarban és az Európa Kiadóban is játszik - S.T.) osztálytársak voltunk gimiben, és már akkor írtunk és játszottunk együtt, így azoknak a zenéknek a hatása volt a legerősebb, amiket tizenévesen hallgattunk: Aswad, Wailers, Fugees, Manu Chao, Mano Negra, Asian Dub Foundation.

Kálmi szerette a Bonobót meg DJ Krush-t, azok nekem túl laposak voltak, én hallgattam dancehallt, Beenie Mant, Bounty Killert, az neki túl agresszív volt. Andrissal (Koroknay András, a dubos SunMa alapítója, az Európa Kiadó és az Àbáse basszusgitárosa - S.T.) később találkoztunk, de ő is szerette az általunk hallgatott zenéket; őt az édesapja többször vitte reggae koncertekre külföldre, hallotta a Steel Pulse, a Dub Syndicate és a Gladiators zenekart élőben. Azt mondta, hogy embertelenül jól szólt a leggagyibb basszusgitár a Gladiators basszeros kezében: erre mondják, hogy a kézben van a sound. Ezek elég identitást formáló hatású zenekarok egy tizenévesnek, nem olyan egy nyári divatsláger-impulzusok.

Hatások a nyáron megjelenő új Manaky-lemez írásakor

Azért adtuk neki a Jukebox címet, mert olyan, mint egy zenegép, amiben benne van a jamaicai zene 30 évnyi fejlődése. Minden dal hajaz egy korszakra és egy specifikus stúdió hangzására: a Turn Me Upside Down a 60-as évek rocksteady dala a Studio One-ból, a Watch Out olyan, mint egy Lee Perry-keverés a Black Ark stúdióból, koszos, torz, misztikus, a Make Me Wanna Do a 80-as évek rub-a-dub száma a Channel One-féle Scientist által kevert korszakból, tiszta, hosszú reverbes terek, arcon vágós dobok, a No Sound Bwoy a korai 90-es évek ragga dancehallja.

Kedvenc reggae lemez

Bob Marley & The Wailers: Babylon By Bus. Az elmúlt 20 évben mindenkinek azt mondtam, hogy ez a világ legjobb lemeze, úgyhogy szerintem nem fog megváltozni a véleményem. Nagyon sok zenét hallgatok és állandóan keresem az új hatásokat, de az érzést, amit ez a lemez ad, más még nem tudta felülmúlni. Minden hang igaz és őszinte. Ez a zenekar egyszerre ment futni turné közben, hogy formában maradjanak, saját rasta szakácsuk volt, ugyanazokat az egészséges ételeket ették, a turnébuszon írtak dalokat. Nagyon egyben volt minden, a gondolkodásuk, a közös üzenet, az együttélés hallható abban, ahogyan játszanak. A keverés és a közönség reakciói meg csak hab a tortán.

Kedvenc ska lemez

Sokféle ska létezik, én a legősibbet, a legautentikusabbat preferálom, azon belül is leginkább a moll hangnemekben lévőket. Inkább pár számot ajánlanék a Skatalitestól: Fidel Castro, Goldfinger, Reburial.

Az átlagembernek a ska nagyon monoton – másnak a techno vagy a hip-hop az. De ha arra gondol az ember, hogy ezek a műfajok mind az afrikai törzsi transzzenéknek az unokái, amikben a tánccal való transzba esés a lényeg, nem pedig a változatosság, akkor mindjárt máshogy hallgatja őket.

Kedvenc rocksteady lemez

Nehéz kérdés. A rocksteady a 60-as évek amerikai soulzenéjének a jamaicai koppintása, főleg romantikus számok. Ebben a korszakban Jamaicában nem sok albumot nyomtak, az átlagemberek kis lemezeket vettek, nem volt pénzük albumokra, ezért az egész zeneipar ráállt a kislemezes slágerek gyártására. A legjobb lemez talán a Keith and Tex: Stop That Train, egy válogatás emblematikus, korszakot meghatározó számokkal.

2. The Uniques: Absolutely

3. The Techniques: Classics

4. A Soul Jazz Recordsnak van nagyon sok jó válogatása, Studio One vagy Rocksteady néven:

Kedvenc dublemez

1. Aswad: New Chapter of Dub (1982)

A legjobb brit reggae lemez dub változata. Beszéltem Godwin Logie hangmérnökkel, saját állítása szerint ő keverte az eredeti albumot és a dubokat is, mégsem szerepel rajta a neve – én hiszek neki. Ő a felelős több Steel Pulse-megjelenés makulátlan hangzásáért is. Ez a dublemez nagyon extravagáns, olyan, mint a borító: apokaliptikus, egy sci-fi film soundtrackje a 80-as évekből, amin olyan újító, digitális effektezések hallhatóak, amiket a jamaicai dubokban csak később kezdtek használni. Mivel a dalok eleve nagyon jól meg vannak írva, az űrbe repítő hatás garantált.

2. Scientist: Rids the World from the Evil Curse of the Vampires (1981)

Amikor 12 voltam, az egyik haveromnak megvolt a GTA 3 a gépén, és sokat lógtam nála. Nem érdekeltek a számítógépes játékok különösebben, mert akkor már doboltam és lekötött a zene,de ebben a játékban hallottam ezt a zenét, amitől teljesen kikábultam, ezért csak cruise-oltam a kocsikkal a játékban, hogy hallhassam ezeket a számokat. Scientist csak 21 volt, amikor keverte ezt a lemezt, a groove-ok már a 80-as évekre jellemzőek, de a sound még a 70-es évek koszosabb, nyersebb világa. Nincsen ultraszéles hangkép, a Scientistra jellemző hangzás még nem volt kiforrott, de az effektezés zseniális és korszakalkotó, eltér a tanárától, King Tubby-tól. A különböző jogi viták miatt, aminek Scientist a megszenvedője, nem az eredeti nevű, borítójú, számlistájú lemezt linkeltem be.

Kedvenc magyar lemez

Bëlga: Majd megszokod (2002). Szimplán nagyon viccesek a szövegek, mai napig lehet rajtuk nevetni, időtlen poénok.

Kedvenc hiphoplemez

1. Fugees: The Score (1996)

Egyszerre nagyon szofisztikált, dallamos, zenei és nyers gettóhangzás, minden elem egyfajta megjegyezhető refrén, akár rím, akár dallam, tökéletes. Úgy populáris, hogy sose csúszik át a pop dimenziójába, hiteles marad. Ez csak azért jöhetett létre, mert Lauryn Hill amellett, hogy veszélyes rapper, csodálatosan tud énekelni, és mert Wyclef nagyon kifinomult zenészként nyúlt a dalokhoz. Nem voltak egy átlagos rapcsapat.

2. Busta Rhymes: Extinction Level Event: The Final World Front (1998)

Busta Rhymes első három lemeze mind gyilkos, nehéz dönteni, melyik a legjobb. A szöveg, az orgánum és a kíméletlen beatek leszedik az ember fejét. Nagyon masszív hatás.

3. Saian Supa Crew: x raisons (2001)

Nagy szerelmem ez a csapat, mindegyik lemezükön vannak aranyat érő számok. Eszméletlen sok tehetség, kifinomultság és művészi hozzáértés egy helyre zsúfolva. Ilyen típusú hip-hop nem létezik az USA-ban, egyedülálló nemcsak a francia, de az egész hiphop-kultúrában. Minden tagnak vannak szólólemezei, azok is príma munkák. Végighallgattam a Wu-Tang-família közös és szólólemezeit, amik globális szinten kultikusnak számítanak, szerintem a Saian csapatnak minimum az az elismerés kéne, járjon, mint nekik – ennek valószínűleg a francia nyelv vetett gátat.

Kedvenc afrobeat lemez

Sajnos ilyen nincs, itt is válogatás kell ahhoz, hogy mondjuk Fela Kuti legjobb számai egy helyen legyenek, pl. ez elég jó: The Best of the Black President.

Kedvenc afrikai lemez

Egy egész kontinensről beszélünk, úgyhogy muszáj minimum pár országra bontva néznem.

1. Szenegál

Orchestra Baobab: Specialist In All Styles (2002)

Bár minden latin stílus afrikai eredetű, a mai afrikai zenék sokszor a latin zenékért való rajongásból születtek, apa és fia egymást inspirálták oda-vissza. Ennek az inspirációnak a leggyönyörűbb gyümölcse szerintem az Orchestra Baobab. Ha csak a zenéjükre gondolok, már összeszorul a torkom és könnycseppek akarnak lepotyogni az arcomon. Ez a zene szerintem az élet sava-borsa, benne van az öröm, a szomorúság, az életigenlés, a fiatalság, az elmúlás, minden...

2. Angola

Bonga: Bonga Live (2005)

Az angolai zene legnagyobb ikonja, az a keserédes zene, amire az ember sírva táncol, hogy elfeledje minden baját. Sok erőteljes érzés van az éneklésben, ami elsősorban az ember lelkére hat, miközben a zenei alap meg az ember testére.

3. Guinea

Bembaya Jazz National: The Syliphone Years Vol. 1-2

Gyönyörű zene Nyugat-Afrikából, olyan, mintha nagyon régi meséket hallgatna az ember a nagyszüleitől, amit ők is a felmenőiktől tanultak.

4. Szomália 

Dur Dur Band: Dur Dur Of Somalia – Vol. 1. & Vol. 2.

Megy az ember a sivatagban, a terepjáróban is 50 fok van, csöpög az izzadtság, és kazettáról ez szól nagyon torzan.

5. Ghána

Pat Thomas & Kwashibu Area Band: Pat Thomas & Kwashibu Area Band

Volt szerencsém a WOMEX-en hallani őket, felejthetetlen élmény, nagyon feszes highlife, bitang jó zenekar, felemelő zene.

Kedvenc soul/funklemez

1. Donny Hathaway: Live (1972)

A tökéletes soulzene. Egy egyszerre lélegző zenekar kíséri valószínűleg a világ legtehetségesebb, legkifejezőbb énekesét, érzelmi hullámvasút, libabőr. A hangzás is tökéletes, az ember mintha ott ülne abban a klubban a színpadtól pár méterre, semmi stúdiós mesterkélt effektezés és sterilitás, nagyon közvetlen.

D’Angelo: Live in Stockholm 

Az egyik legfelemelőbb koncertlemez, átjön az energia és a lendület. Az afro-amerikai zene esszenciája, soul-, funk-, neosoul-, hiphop- és gospelelemek nagyon tömörre gyúrva.

3. James Brown: Say It Loud

Nagyon nagy James Brown-fanatikus vagyok, az a kíméletlen nyers erő, amivel a zenéje bír, és amilyen hatással volt és van az összes zenészre és műfajra mai napig az felbecsülhetetlen. Ez a válogatás a nemrég megjelent, róla szóló dokumentumfilm soundtrackje, tényleg összeszedték egy helyre a legjobb számait, le a kalappal.

Kedvenc jazzlemez

Sokféle zenét hallgatok, a dögöstől a giccsesig, a bulizóstól a spirituálisig. Coltrane zenéje talán az egyik legmélyebb jelentésű számomra, nem egy zenészt hall az ember, hanem egy profétát szónokolni. Arról nem is beszélve, hogy a quartet felállású zenekara úgy lüktetett együtt, mintha egy lényről beszélnénk, ilyen spirituális egyszerre létezést csak Bob Marley zenekaránál hallottam még. Ez nem a feszességen múlik, ez már egy nagyon mély dimenzió.

1. John Coltrane: Live at Birdland

2. John Coltrane: Spiritual

Zene, amitől boldog leszel

1. Franco: Massu

2. Toots and the Maytals: Pressure Drop.

3. Beres Hammond feat. Buju Banton: Ain’t it Good to Know

Zene, ami elgondolkodtat

1. N’Gola Ritmos: Kangrima

2. Nina Simone: Good Bait

Zene, amire forradalmat csinálnál

1. Aswad: Tuff We Tuff

2. Winston Jarrett: Must Be a Revolution

Kedvenc sorod egy dalszövegben

Clinton Fearon: Feeling Blue.

„Do you hang down your head and cry for mercy
Saying: "Have mercy, oh dear Lord"
Or do you stand firm and embrace today and tomorrow
While you say: "Have mercy, oh dear Lord"”

Dal, amit a zuhany alatt énekelsz

1. Vera Hall: Trouble So Hard.

2. Otis Rush: You Know My Love.

Minden idők legjobb lemeze

Hogy ne csak Bob Marley üljön egyedül a trónon: Aswad: Live and Direct.

Legjobb szakítós szám

Beres Hammond: Just Don’t Know How To Say Goodbye.

Dal, amire muszáj táncolnod

1. Pat Kalla: Ça va aller

2. Ska Cubano: No Me Desperes 

3. Lucila Campos: Mayoral

Dal, amit a legtöbbször hallgattál meg az életedben direkt

Bob Marley & The Wailers: The Heathen (live). Ez egy nagyon dögös szám, a basszus és a dob egy mantrát alkot, a gitárszóló ikonikus.

Lemezgyűjteményed legértékesebb darabja

1. A Lee Perry által aláírt Blackboard Jungle Dub.

2. Gregory Issacs: Material Man 10”

3. Dennis Brown: Armageddon 12”

Mit hallgatsz mostanában repeaten

1. Sylvestre Mendez: Malambo (1960). Nagyon szeretem a régi, jól rögzített kubai zenéket, amiben a kongának konga, a fúvósoknak meg fúvós hangja van, sajnos ma mindent műanyagra kevernek.

2. Gyönyörű éneklés: Coco Mbassi: Bayedi.

3. Afro-perui transz: Novalima: Camote.

„Brutálisan úgy szól, mint egy jamaicai rocksteady a 60-as évekből” – Krecsmáry Zsolt kedvenc 2023-as zenéi

interjú: Soós Tamás
nyitókép: Hegedűs Ákos / Morpho

https://recorder.blog.hu/2024/11/13/lemeztaska_krecsmary_zsolt
Lemeztáska: Krecsmáry Zsolt
süti beállítások módosítása