A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 23. rész: Drum & Monkey Records

2016.09.07. 16:14, rerecorder

drumand_mon.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records, a Farbwechsel Records és a Mana Mana Records után a Drum & Monkey Records mutatja be magát.

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Drum & Monkey Records.

2. 2012.

3. Bakoss László és Nemes Tamás.

4. A legutolsó lemeze nálunk volt: Hiperkarma, Anna & The Barbies, Ék, Babel, Palma Hills, de jelent már meg nálunk: 30Y, Ivan & The Parazol, The Qualitons, Elefánt.

5. Vinyl, cd, digitális megjelenés

6. Igyekszünk a saját ízlésünk mellett, újító, fiatal zenekarokkal dolgozni.

7. A 360°-os modellben hiszünk leginkább. Vagyis közép- és hosszútávon komplett managementet építünk fel a zenekar köré, ami magába foglalja a koncertlehetőségek, valamint a médiajelenlét biztosítását és a jövőkép közös tervezését a kiadványok megjelentetésén túl.

8. Első körben egy lemezben gondolkodunk minden előadóval, mert „lakva ismerjük meg egymást.”

9. A klasszikus lemezkiadói modell már a múlté. Nekünk azért éri meg mégis „lemezkiadót működtetni” mert, bár nem vagyunk zenészek, viszont annyira szeretjük és kötődünk a zenéhez, hogy „megszállottként” tudunk érte dolgozni.

https://www.facebook.com/drumandmonkey.org

https://recorder.blog.hu/2016/09/07/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_23_resz_drum_monkey_records
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 23. rész: Drum & Monkey Records
süti beállítások módosítása