A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körképben most a Selected Sounds Label mutatja be magát.
2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: Hungaroton, Magneoton, Trottel, Universal Music, 1G Records, Gold Record, Fonó, KO Records, Bloose Broavaz, BMC Records, Tom-Tom Records, Chi Recordings, Mistral Music, Megadó Kiadó, Mamazone Records, Egység Média, Panel Trax Records, HungaroSound, AM:PM Music, 8ounce Records, Farbwechsel Records, Mana Mana Records, Drum & Monkey Records, GrundRecords, Babylon Records, Hear Hungary / Keytracks, ASAN, Normafa Records, Launching Gagarin Records, Pongo Pongo Collective, Lone Waltz Records, Klinik, PLUTO Sound, Dalmata Daniel.
Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.
Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:
1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?
1. Selected Sounds Label
2. 2016.
3. Papp László.
4. iamyank, 9b0.
5. Digital /cd / később vinyl.
6. Nem feltétlenül csak az a jó, ami külföldről jön, végre újra érdemes odafigyelni a hazai zenei produktumokra is.
7. Hazai előremutató, saját, friss hangzással rendelkező zeneíróknak, zenei formációknak szeretnénk segíteni, hogy eljusson zenéjük a célközönséghez itthon és külföldön.
8. Odafigyelünk az artistjainkra, mi is zeneszerető, hús-vér emberek vagyunk, nem egy lelketlen mammutvállalat, ahol egy magyar zeneszerző maximum sokadrangú partner lehetne. A Selected Sounds profilja eredetileg zenei rendezvények szervezése, az így szerzett kapcsolatainkat igyekszünk kamatoztatni. Jó példa erre, hogy az új iamyank-albumot elsőként Jeff Mills és a Moderat tagjai hallották, mert a kezükbe nyomtuk pendrive-on még a megjelenés előtt.
9. A Selected Sounds fő tevékenysége mellett a kiadót leginkább fanatizmusból alapítottuk, szeretnénk megerősíteni a hazai elektronikus zenei produceri réteget. A kiadó bevételei az eladások, lejátszások után keletkeznek, emellett az előadóink fellépéseit is mi szervezzük, ügynökségi díjért.