Kitartunk, túlélünk, vegetálunk. Ne őrülj meg olcsón! Mély, mint a köztünk lévő óceán. Dunakavics ropog a fogam alatt. Egy emberként lélegzünk. Rég elveszett testvér, utazás idegen tájakon, passacaglia. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Szeptemberben itt a Recorderen volt a premierje a Lapos Föld, vagyis pHLaT és Gazsi Rap Show hosszú idő után végre kijött második lemezének; az ismert zenészek és egy romatelepen élő, tinédzser lányok által közösen készített Pacekos Banda-EP-nek; a mesterséges és természetes keverésének és ütköztetésének koncepciójára építő Imitation-albumnak; Milk & Money a Föld kizsákmányolása elleni, amúgy tech house-os albumának; a colorStar 2004-es, online korábban nem elérhető EP-jének. Továbbá itt debütáltak a következő klipek, dalok: Barkóczi Noémi: Dolgom volt, Mörk: Going Too Far, EZ Basic: Next Time, Jü: Shashka, God & Monkey: Vaccinate Me, Szarka Anita: Give Me Something, RUV: Ördög, Jack Holler: Heartcrawler, Shinterz: Jazzelünk a Duna-parton.
Ahogy klippremierünkből már kiderült, az új - közel négy év kihagyás után megjelent - EZ Basic-lemez "fő inspirációi a 60-as, 70-es évek pszichedelikus-folk és obskúrus retro-futuro kiadványai voltak, valamint a zenén kívül a pandémia kezdetén lelassult hétköznapi élet, az ezzel járó társadalmi elidegenedés". A Resonance nyolc száma tényleg ezt a világot hozza, de ezen belül kellő változatossággal. "Az eredeti koncepció szerint egy intimebb hangulatú, akusztikusabb megszólalást képzeltem el a dalokhoz, sok vonóssal, de egy idő után úgy éreztem, sok lenne egy egész albumon keresztül, ezért idővel a változatosság jegyében előkerültek más zenei elemek is, mint például a soul, klasszikus indie rock vagy például westernfilmes témák" - mondta a 24.hu-nak Szarvas Árpád, aki énekel, valamint gitáron, basszusgitáron, szintin és ütősökön játszik. Valamint a melankóliától a játékos vidámságig terjed a hangulati skála, de a legjobb talán az, amikor a könnyedség mögött érezhető az ott ólálkodó sötétség. A lemezt az igen jó nevű George Shilling keverte (sőt, az első két számban csellón is játszik), Poniklo Imre, Szabó Benedek és Borsos Oleg is vendégeskedik rajta. Facebook
A Secret Factory duó már eddig is játszott a nemzetközi színtéren, We Breathe As One című számuk pedig az eddigieknél is nagyobbat szólt. A manchesteri Mat Skinner éneke sötéten vonzó; a szám pedig egy retrós hangzásokkal és diszkós megoldásokkal teletűzdelt, szellemes és húzós house sláger. A Cosmic mix lassabb és mókásabb. Az EP-n mindkét verzióból található egy radio edit. A Beatport "indie dance" kategóriájában a feltörekvőknek fenntartott Hype lista 2. helyéig jutott a szám. A Deep House Amsterdam interjút készített a duóval; a bevezető szöveg szerint kiadójuk már jól ismert név az indie dance körökben. Facebook
A Fidull tavaly indult "underground elektronikus zenei és lifestyle magazin, amely a hazai és külföldi house-minimal színtérre fókuszál". Valamint kiadó is, ebben a minőségében szeptemberben mutatkozott be egy igazán monumentális válogatással. A Fidull 001 összesen 18 magyar (hazai és határon túli) producertől tartalmaz egy-egy számot, és mivel közülük csak ketten mentek 7 perc alá, két és fél órás az album. Az említett stílusok mélyebb rétegeiben járunk; vannak táncosabb számok, de a többség inkább az odafigyelős hallgatásra van kitalálva. Akadnak köztük nyugisabb, valamint kísérletezőbb, illetve olykor tényleg egészen a minimalista darabok is. Ha valaki nem elkötelezett rajongója ezeknek a műfajoknak, akkor talán inkább több részletben érdemes nekifutni, de egyébként mindenképpen ajánlott válogatás, amin hallatszik, hogy "szívünket-lelkünket beletettük". Honlap, Facebook
A válogatás egyik szereplője, Drisan azóta egy új EP-t is megjelentetett. A Low-Key Versatile sajátos műfaji ötvözet: egészen táncos breakbeatek adják az alapot, de sajátosan lefojtva; ezekre etnikus hangszerek, finom ambientes szőnyegek jönnek; mindezt ráadásul dubos effektezés bolondítja meg. "Egyedi, elmerülésre csábító élmény hallgatni" - írja a (román gyökerű) holland kiadó, az fqtrax kísérőszövegében. Drisan a Soundcloudon olvasható önéletrajzában arról ír, hogy 15 évig Londonban élt, szerepelt DJ-versenyen, több külföldi kiadónál is voltak már megjelenései; egy londoni egyetemre írt diplomamunkája a technokultúráról és a vinylpiacról szólt. Facebook
A Lucy Dreamin' önmeghatározása: "keleti sivatagi pszichedélia"; de előző, 2019-es kiadványukról azt írtam, hogy inkább pszichedelikus neofolknak nevezhető. A Riverhead EP három száma szerepel az új albumon is, most azonban nem akusztikus, hanem rockos hangszerelésben, mégpedig nyers, szinte lo-fi hangzással. Ezen kívül még egy szám került a Present is a Manner of Speechre, de hiába csak négy dal, nyugodtan nevezhető albumnak. A zene most sokszínűbb: olykor elemelkedik, máskor szinte már sludge-os súlyokat hordoz; megint máskor a (bizonyos fajta) posztrock könnyed, indázó mozgását érezni benne. Az utolsó számban azért ismét előkerül a portugál gitár. A Lucy Dreamin' most másként, de ismét bizonyította, hogy a legizgalmasabb magyar rockzenekarok közé tartozik. Facebook
A Döbbenet zenekar önmeghatározása egyrészt "pamfletpunk", másrészt art punk. Tavaly ősszel jelent meg Örülj, hogy kiszolgálnak! című albumuk; a Rozsdagyárnak azt mondták, hogy az új, Gaz című EP "három tételét zeneileg és szövegileg is komoly szintlépésként éljük meg." Igazuk is van: az EP hangzása összefogott, de korántsem polírozott; a dalok lendületesek, a szövegek pedig úgy költőiek, hogy közben megőrzik életközeliségüket. (A cikk címe a záró Vegetálunk című számból származik.) Legközelebbi koncert: október 28., Lámpás. Facebook
AXA néven egyedi hangú technoproducerként mutatkozott be a korábban operatőrként már ismert, több klipen is dolgozó Polonyi András. Bolestan című EP-je egyszerre táplálkozik a súlyos, inkább a sötét hangulatra, mintsem a táncoltatásra fókuszáló ipari elektronikából egyfelől, táncosabb műfajokból másfelől. A négy szám olyan jó érzékkel mozog a megközelítések között, hogy most joggal használható az "utazás" metafora - éppen ez az önjellemzés, ami a Free Sequence kiadó kísérőszövegében olvasható: "utazás idegen tájakon". (Ugyanitt kiderült az is, hogy AXA korábban zongorázni tanult, producerként pedig elsősorban zajos hangmintákból indul ki.) A nyitó számhoz egy erős animációs videó is készült, Polonyi Andrást a 3D animációban Vöröss Bettina segítette; mint az Electronic Beats cikkéből kiderül, több mint három hónapig dolgoztak a klipen. Facebook
Nyáron jelent meg Shum és Asvanyviz2 nagyszerű közös albuma (lásd kritikánkat). Utóbbinak az volt az első megjelenése, de nemrég kijött a definitív című asvanycore EP. Kissé hiperaktív, hol táncos, hol ezt kísérleti elemekkel megbolondító, hol még innen is tovább kalandozó zene ez, amit áthat a játékosság, mi több, olykor a szemérmetlen szórakoztatás is. Shum pedig a nyári album óta két split kiadványt is megjelentetett. Előbb a chile-i Ash U Ra-val közösen, aki egyszerű törzsi-ipari dobolás fölött gerjeszti-kínozza a gitárját. Shum ezután közepesen zajos, majdnem súlyos, mégis lebegő ambientet játszik (felismerhetően gitáron), illetve a csodálatos doomgaze zenekar The Goslings egy számát dolgozta fel. Ennél súlyosabb a frissebb split EP, amin a japán Psychiatrist a társa. A műfaj ezúttal harsh noise wall, vagyis tömény zajzene. Legalábbis a japán előadánál, mert Shum azért egy lebegő dallammal ellenpontozza ezt - a leírásból pontosan kiderülnek a felhasznált eszközök és az is, hogyan készült ez a dallam egy zongoraloopból. Asvanyviz2 Instagram, Twitter, Shum Facebook
A Rieger Rhodes Quartet alapítói Rieger Attila gitáros és Rozsnyói Péter zongorista. "Dinamikus jazz quartet a 70-es évek Fender Rhodes hangzásával" - ez az önjellemzésük. Tényleg dinamikus a zene, anélkül, hogy el akarna menni nagyon groove-osba; könnyű hallgatni, pedig nem tesz művészi engedményeket. Egyedül a név megtévesztő egy kicsit, mert a Fender Rhodes a lemez törzsanyagát képező nyolc szám közül egyben hallható; aztán az album végén található alternate take-eken átveszi a zongora szerepét. A Long-Lost Brothers című albumot a svájci Unit kiadó jelentette meg CD-n és digitálisan. Lemezbemutató koncert: november 13., Rottenbiller utcai stúdió nagyfeljátszója. Facebook
Összeállítás: Rónai András