Snoop Dogg magyar alapra rappel. Ha pirszingjeim lennének, bőröm lyukas lenne. Álmaid autójával száguldasz és semmi nem állíthat meg. Kísérleti mise a Föld utolsó napján, elektronikus dream pop rejtéllyel és Allahhal. Habos romantika, üdítő funk-juke, zajrock bele a ködbe. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A HAB című vígjátékhoz a legismertebb mai magyar filmzeneszerző, Balázs Ádám írt zenét. Ez önállóan is megjelent, és kellemes, könnyed, magában is hallgatható darab. Balázs Ádám azt mondta róla a Lángoló Gitároknak, hogy "a klasszikus zenében használt hangszereket vegyítettem jazzelemekkel és -zenészekkel, így jött létre az a játékos hangzásvilág, ami tökéletesen illeszkedik Lakos Nóra különleges hangulatú, romantikus filmjéhez." Itt a "játékos" szón van a hangsúly, ne ijedjen meg a "klasszikus" és "jazz" szavaktól az, aki ilyesmire hajlamos. A Punnany Massif-os Meszes Balázs fütyül. A betétdalok külön jelentek meg: a Pátkai Rozina által énekelt, rövidke latinos dal, valamint a romantikus sláger szerepét tökéletesen betöltő If I Have You. Ezt Schoblocher Barbara és Áron András (aka Apey) énekelte fel - utóbbi ugyebár az egykori Apey & The Pea, ma Lazarvs frontembere, pont most mutatták be itt a Recorderen a debütáló lemezüket. (Azért nem az ez első kirándulása a pop világába, hiszen szerepelt a Margaret Island lemezén is.) A dalhoz készült videó a Hvg-n debütált. HAB Facebook, Balázs Ádám honlap, Blahalouisiana Facebook, Apey Facebook, Pátkai Rozina Facebook
A Döbbenet zenekar mottója: "pamfletpunk Óbuda". Örülj, hogy kiszolgálnak! című második lemezükön a pamfletszerűséget olyan szövegek jelképezik, hogy pl. "Elmaradt a forradalom / Ikszel a sok prosztó barom", "Népszerű, de hamis vágyak / Népszerűtlen, száraz tények" és hasonlók - ezt a másik oldalon ironikus, élet- és alkoholszagú óbudai életképek ellenpontozzák, illetve hitelesítik. Plusz egy nehezen besorolható állatos dal, meg egy nagyon vicces a piercingekről. Zeneileg az art punkhoz sorolják magukat, bár ez csak az egyik véglet; a punk nyersebb változata, valamint a bár- és kocsmazene, illetve ezek a nyolcvanas évekbeli alteron átszűrt változata is megjelenik a lemezen. A zenekar egy rákóczifalvai házi pálinkáról kapta a nevét, amit a Bandcampen olvasható bemutatkozó szövegükben így jellemeznek: "a really shit alcoholic drink". Facebook
Kozma Kata sokféle műfajban dolgozik (itthon pl. írt dal Jónás Verával és korábban a Children Of Distance-szel); a Berklee College Of Musicon végzett és számos nemzetközi projektben vett már részt, de a mostani az eddigi legnagyobb dobása. A dubstep mainstream berobbanásának egyik főszereplőjével, Flux Pavilionnal adott ki közös számot: a You & I-ban nemcsak énekel, hanem társszszerző is. A hangzás már nem brostep, hanem Flux Pavilion viszonylag friss, dallamosabb hangzásvilágát folytatja. A szám kb. egy hete jelent meg, már felkerült a 700 ezer követővel bíró Bass Arcade Spotify-playlistre, és ki tudja, még meddig jut. Honlap, Facebook
A Smithmusix duó alapjára pedig a kilencvenes évek első felében a Def Jamnél indult Domino rappelt rá, feat. nem más, mint, dobpergés, Snoop Dogg. Az alapot - amit jól jellemez a cím, miszerint Baby So West Coast - még öt éve írták másnak, de abból nem lett semmi, aztán Domino kért tőlük zenét, és rögtön ez jutott eszükbe. "Egy nap jelezte, hogy küldeni fog valamit. Kíváncsiak voltunk, úgy sejtettük, hogy valamit változtatott a zenén vagy rögzített hozzá pár dolgot, amikor pedig megjött a csomag, és megnyitottuk a hangfájlt, teljesen ledöbbentünk, ugyanis Snoop vokálja volt az" - mesélték a Feolnak. Mint kiderült, Domino megmutatta a híres havernak, akinek annyira megtetszett, hogy be akart szállni. A Smithmusix azóta egy újabb adag alapot is kiküldött. (Egyébként Snoop Dogg vendégverze hallható volt már magyar producer zenéjében: Pixa és a szlovák Tomi Popovic számában, de mint a Stenk akkor megjelent alapos cikkéből tudható, ez "egy családi ház árába" került.) Honlap, Facebook
Nyáron volt szó itt utoljára a magyar juke színtér egyik legismertebb szereplője, AO Uzzi mostanában megjelent zenéiről, a napokban pedig kijött egy új EP-je. Az 1114 számai a korábbiaknál is hangsúlyosabban építenek hangulatos jazz-funk-soul mintákra (ami a rövid vágásokra épülő műfajhoz képest jó hosszan szólnak), a jellegzetes dobok gyakran inkább a háttérbe vonulnak, így egy kifejezetten könnyed, üdítő EP az eredmény. Facebook
2015 végén jelent meg a Fairlady, a skeemers védjeggyé lett száma, és most nyáron végre készült hozzá egy videó is. "A dal szövege arról a felemelő szabadság-érzésről szól, amikor álmaid autójával száguldasz és semmi nem állíthat meg. Az ötlet onnan jött, hogy amikor számírásnál megkérdeztem Andrist (a gitárost), hogy mi ennek a dalnak a hangulata, ő azt mondta: Mintha egy Fairlady-vel csapatnál a sivatagban" - mondta Ferenczi Szoni a klipet bemutató Keretnek (ahol werkfilm és galéria is látható a forgatásról). A Fairlady ugyanis a Datsun 280Z jelű, idén 50 éves modellje, ezek láthatók a hangulatos videóban, meg a zenekar tagjai, és a végén arra a hatalmas rejtélyre is fény derül, hogy miért volt Szonin menyasszonyi ruha, valamint hogy a Beat On The Brat tulajdonosának mi a rendes, pénzkereső foglalkozása! Facebook
A Naqoy duó gitárokkal-basszusgitárral, effektekkel, dobgéppel és néhány hangmintával csinál olyan zenét, amit jogosan látnak el ezzel a jelzőhalommal: "electronic, noise-rock, post-punk, drone, industrial-ambient". Bár ketten vannak, telített, súlyos hangzást tudtak létrehozni, aminek jól áll az is, amit az új EP leírásában így fogalmaznak meg: "határozottan nem professzionális stúdiókörülmények között, de nagy lelkesedéssel" készült. Az említett hatások közül különböző számokban más-más kerül előtérbe: az Into The Fog elején vannak posztpunkosabb és inkább zajrockos darabok, a zárásra pedig az erős dobgép nyomja rá a bélyegét. Facebook
Nem tudni, hogy az ALLAHBLUES név kit takar, csak annyit, hogy Budapest a székhelye, bár első, Qara Ağ című EP-jén a címkék között az is ott van, hogy Azerbajdzsán; meg hogy elektronika, és az stimmel is. A türelmesen építkező, melankolikus, a dream popból is merítő középtempós számok "a szerelemről és elromlott kapcsolatokról szólnak" - olvasható a honlapon. Jól áll nekik a rejtély és a távolság aurája. Honlap
A Bojang Bugamival korábban olvasóink a 'Prém Pride World Wide veszprémi underground válogatáson találkozhattak. Az - ezek szerint- veszprémi zenekar nemrég jelentette meg harmadik lemezét, Never Healing Wounds címmel. A punk kétségbeesetten dühös, kiabálós-zajos válfaja ez, ami olykor más extrém műfajokkal is érintkezik. Mókás (vagy morbid) módon még egy kedves folkos betét is hallható - a Suicide Note című szám végén. Facebook
Donau több különleges, egyedi koncepcióra épülő albumáról is volt már szó - az egyik különleges rajzolt lényekből, a másik egyetlen ütős sample-ből indult ki -, és az új Missa Ultima is ilyen, bár jóval nagyobb szabású: "egy kísérleti mise, egy apokaliptikus vízió a Föld utolsó napjáról, mikor egy kis csoport egy templom romjai közt összegyűlve várja a végső pillanatot" - szól a leírás. Ugyanakkor nem egy megszokott módon apokaliptikus lemez ez; eleinte ugyan elidegenítő, komor kísérleti elektronika, de aztán valami más jön. Egyrészt belép a kórus, ami ugyan "nagyrészt az NVDA nevű, vakok és gyengénlátók számára fejlesztett képernyőolvasó szoftverrel készült" (Donau felhívja a figyelmet, hogy lehet őket támogatni); másrészt a kíséret is egyre inkább liturgikus lesz, noha szintén jól hallhatóan "művi" (és gyakran mondhatjuk rá azt is, hogy ambientes). Mégis, az összhatás nagyon is emberi, és a "juj, apokalipszis!" közhelyénél jóval összetettebb - én például sokkal inkább a végtelenül szomorú beletörődést hallom benne. Facebook
Összeállítás: Rónai András