A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, 2015 óta pedig hosszú idő után ismét nőni kezdett a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. A Recorder lemezkiadó-körképében most a Techno Vinyls Records mutatja be magát.
Aktuális lemezkiadó-körképünk - nagyjából - a cégek megalakulási időrendjében: Hungaroton, Magneoton, Trottel, Universal Music, 1G Records, Gold Record, Fonó, KO Records, Bloose Broavaz, BMC Records, Tom-Tom Records, Chi Recordings, Mistral Music, Megadó Kiadó, Mamazone Records, Egység Média, Panel Trax Records, HungaroSound, AM:PM Music, 8ounce Records, Farbwechsel Records, Mana Mana Records, Drum & Monkey Records, GrundRecords, Babylon Records, Hear Hungary / Keytracks, ASAN, Normafa Records, Launching Gagarin Records, Pongo Pongo Collective, Lone Waltz Records, Klinik, PLUTO Sound, Dalmata Daniel, Selected Sounds Label,Tapes Sublimating, Go Away Records, Kilocon, Floppy Kick Records, Concorde Nation.
Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.
Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:
1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?
1. Techno Vinyls Records
2. 2016.
3. Jelenleg 3 fő dolgozik aktívan a kiadványok megjelenésein, a végső döntéseket Andrew T Dorn zenei vezető hozza. Külön kiemelnénk az ő hozzájárulásukat a kiadó működéséhez: Csernel Gábor, Gacs Tibor, Markus Lönne, Lisa Bättig.
4. A népszerű, ismert producerek/DJ-k közül sokan megtalálhatók kiadványaink között, de a feltörekvő generáció is képviselteti magát.
5. vinyl, digitális.
6. Jó zenék minden mennyiségben.
7. A kezdeti cél az volt, hogy teret adjunk a magyar DJ-k, producerek munkáinak, de az érdeklődés akkora, hogy mára túlnőtte magát ezen a kiadó.
8. Szerencsére abban a helyzetben vagyunk mára, hogy rengeteg demoanyagot kapunk, tehát a producerek keresnek minket. Nyilván ebben nagy szerepet játszik a vinyl lemezen megjelenés vonzereje.
9. Jelen pillanatban nulla haszonnal rendelkezünk, nem kevés volt a befektetett tőke - ha ez visszatérül, megéri majd kiadót működtetni... Bizakodóak vagyunk, elindulni látszik a folyamat.
Techno Vinyls Records Facebook
ITT MUTATTUK BE A TECHNO VINYLS KÉT ÚJ KIADVÁNYÁT