A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 38. rész: Kilocon

2016.11.17. 10:10, Frontrecorder

kiloconlogo.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körképben most a Kilocon mutatja be magát.

2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: HungarotonMagneotonTrottelUniversal Music1G RecordsGold RecordFonóKO RecordsBloose BroavazBMC RecordsTom-Tom RecordsChi RecordingsMistral MusicMegadó KiadóMamazone RecordsEgység MédiaPanel Trax RecordsHungaroSoundAM:PM Music8ounce RecordsFarbwechsel RecordsMana Mana RecordsDrum & Monkey RecordsGrundRecordsBabylon RecordsHear Hungary / KeytracksASANNormafa RecordsLaunching Gagarin Records, Pongo Pongo CollectiveLone Waltz RecordsKlinikPLUTO Sound, Dalmata Daniel, Selected Sounds Label,Tapes Sublimating, Go Away Records.

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Kilocon.

2. 2015.

3. Lotfi Árzsáng.

4. EU Cannibal, SixSix, High Love, Clubber Johnny, Ciel, Balta, Clario. Mindegyik előadónak nálunk van az első kiadványa - ez nem koncepció, de büszkék vagyunk rá.

5. Eddig online EP-k, de tervben vannak fizikai megjelenések is a jövőben.

6. ‘Variety freaks out basic people’

7. Létrehozni egy csapatot csupa igazán furcsa karakterrel és egyedi zenékkel, amikben szinte csak ennyi a közös. Ezen felül fokozottabban elterelődni a pop irányba, nem zeneileg, hanem a megjelenések profizmusa szempontjából.

8. Mert szép artworkot csinálunk a kiadványokhoz, és a jogdíjak az előadóknál maradnak.

9. Nem érdemes, de élvezetes, és ha minden jól megy, egyszer lehet is belőle valami nagy dolog.

https://soundcloud.com/kilocon

https://recorder.blog.hu/2016/11/17/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_38_resz_kilocon
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 38. rész: Kilocon
süti beállítások módosítása