A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 30. rész: Pongo Pongo Collective

2016.10.13. 09:00, rerecorder

ppc_logo_nagy.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records, a Farbwechsel Records, a Mana Mana Records, a Drum & Monkey Records, a GrundRecords, a Babylon Records, a Hear Hungary / Keytracks, az ASAN, a Normafa Records és a Launching Gagarin Records után a Pongo Pongo Collective mutatja be magát.

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Pongo Pongo Collective.

2. 2015.

3. Túri Mónika & Szabó László.

4. Grand Mexican Warlock, Jazzékiel, Óriás, Trillion, Turbo. (A kiadás mellett booking, management, publishing is.)

5. Digitális, cd, vinyl, kazetta.

6. A kiadót azért hívtuk életre, hogy a saját dolgainkat 100%-osan kézben tudjuk tartani. Úgy gondoltuk, hogy amit egy kiadó meg tud tenni 2016-ban hozzánk hasonló underground bandákért, arra mi is képesek vagyunk. Az anyagi hátterünk persze szerényebb és talán kevésbé bejáratott a kapcsolati rendszerünk például a rádiók, tévék felé, de lelkesedéssel és a zenekarokba vetett hittel kompenzálunk. Elsődleges szempont, hogy az előadóinknak mi a jó, a kiadó érdekei alá vannak ennek rendelve. Persze így könnyű, hogy mi vagyunk az előadók is! J A Pongónál lévő zenekarok részben saját, részben pályázati forrásokból hozták össze az itt megjelent anyagokat, mi kiadóként pénzt nem invesztáltunk bele, csak munkát, ennek megfelelően a részesedés is jóval csekélyebb, mint egy nagyobb kiadó esetében.

7. Az a célunk, hogy mindenki jól érezze magát ebben a sztoriban, tisztán, átláthatóan menjenek a dolgok és közben szépen lassan építgessük a brandet. Szeretnénk, ha a Pongo Pongóról elmondható lenne, hogy kizárólag minőségi, előremutató és értékes zenével foglalkozik, piaci igényektől függetlenül.

8. A nem túl távoli jövőben szeretnénk bővíteni az istállót és sok megkeresés is érkezik, egyelőre azonban nem tudunk több zenekart bevállalni, mert ketten vagyunk és egyszerűen ez az a mennyiség, amivel még elboldogulunk. Pedig nagyon sokan beleillenének a képbe. Meglátjuk, mire vagyunk képesek a következő időszakban, ha úgy látjuk, hogy működik és van értelme, nem kizárt, hogy szerződtetünk még néhány előadót.

9. A kiadót szeretetből és a zenekarok iránti elköteleződésből csináljuk, ha valamiért megéri, akkor az a tudat, hogy valami jó dologba fektettük az energiáinkat. Anyagilag kula, de ezt tudtuk, amikor belevágtunk.


Pongo Pongo-Facebook

https://recorder.blog.hu/2016/10/13/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_30_resz_pongo_pongo_collective
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 30. rész: Pongo Pongo Collective
süti beállítások módosítása