A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 26. rész: Hear Hungary / Keytracks

2016.09.14. 13:00, rerecorder

hear_hungary_music_logo.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records, a Farbwechsel Records, a Mana Mana Records, a Drum & Monkey Records, a GrundRecords és a Babylon Records után a Hear Hungary / Keytracks mutatja be magát.

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Hear Hungary Music Kft., Keytracks Hungary Nonprofit Kft. (A Hear Hungary egy klasszikus hangfelvétel-készítő és -kiadó cég, mely egyben a Sony Music kizárólagos magyarországi marketingügynöksége. A Keytracks egy klasszikus zeneműkiadónak indult, de mára mind a Leander Kills, mind a Nomad zenekarok teljes menedzsmentjét is ellátó cég.)

keytracks_logo.jpg


2. 2013 és 2014.

3. Szarka József.

4. Amigod, HeavenHike, Hooligans, Leander Kills, Nomad, Tér-Idő.

5. Fizikai (cd, kazetta, vinyl) és digitális formátumok. A Hear Hungary-t az Orchard terjeszti digitálisan, a Keytracks-tartalmakat a Believe Digital gondozza.

6. Egy The Rising-korabeli Bruce Springsteen promo t-shirt feliratát kölcsönvéve: It ain’t business, it’s personal. 17 év major kiadói környezetben aktívan eltöltött év, és a jelenlegi Sony Music marketingtevékenység tapasztalatait felhasználva egy olyan cégcsoportot szeretnék létrehozni magyar alkotók számára, amely biztos hátteret nyújt számukra az alkotáshoz. Mivel elmondhatatlanul sok élményt, támaszt kaptam a zenétől az évek során, szeretnék ebből valamit visszaadni az alkotóknak.

7. A Leander Kills zenekarral – a kiválóan sikerült indulás után – Magyarországon szeretnénk egy ligával feljebb lépni és ezzel párhuzamosan nyitni külföld felé. (Készül az angol nyelvű EP és a nagyköltségvetésű klip.) Ahogy a magyarországi rajongóbázist is városról-városra építjük fel, ugyanígy szeretnénk a környező és távolabbi európai országokban is megismertetni a zenekart a közönséggel, mert meggyőződésem, hogy Köteles Leander generációjának egyik, ha nem legtehetségesebb zeneszerzője, énekese és producere is egyben.

A Nomad zenekar a Hotel Polimer albummal számomra minden idők egyik legfontosabb magyar albumát készítette el, melyet csak a Hobo Blues Band és a Tankcsapda klasszikus alkotásai mellett lehet említeni és óriási megtiszteltetés, hogy az új anyagon már együtt dolgozhatunk velük. Egyértelmű cél, hogy itthon a lehető legtöbb emberhez eljuttassuk kivételesen pozitív zenéjüket. A Hooligans zenekar 20 éves jubileuma komoly kihívás számunkra, mert szeretnénk az eddigi karrierhez méltó kiadói munkával szolgálni a csapatot. Az óriásplakát-kampánnyal támogatott Igaz történet album eddigi sikere igazolja ezt az erőfeszítést és büszkék vagyunk, hogy a Hooligans lesz az első magyar zenekar, mely Deezer Session felvételt készíthet. Ezen felül még legalább egy nagy projektet szeretnénk mögéjük tenni a jubileumi évben. Az Amigod, a HeavenHike és a Tér-Idő zenekarokkal a következő dalokon, felvételeken dolgozunk és ezek ismeretében alakítjuk ki a következő hónapok, évek stratégiáját.

8. Egy kicsi, de odaadó zenefanatikusokból álló csapat dolgozik a művészeinkért. Komoly tapasztalattal rendelkezünk a koncertszervezéstől a zeneműkiadáson át a hangfelvétel-kiadásig és az ezekhez kapcsoló marketing- és promóciós tevékenységek terén. Nagyon sokat köszönhetünk annak, hogy napi szinten foglalkozunk a Sony Music nemzetközi művészeinek, kiadványainak marketingjével és sokat dolgozunk a Sony/ATV-vel, a világ legnagyobb publishing cégével. Még mindig ez a legjobb iskola arra, hogy megtanuljuk, hogy hogyan kell egy szerző, előadó karrierjét segíteni a gyorsan változó üzleti környezetben. Mivel kicsi cég(ek) vagyunk, nagyon szelektívek vagyunk abban a tekintetben, hogy kivel dolgozunk együtt. Csak olyan szerzőkkel, előadókkal dolgozunk együtt, akik alkotásait nagyon nagyra értékeljük, de az is fontos, hogy az alkotó partnert lásson bennünk. Amikor 17 év major lét után megalapítottam a kiadót, majd a zeneműkiadót, erősen rezonált bennem egy Steve Vai-interjú, amelyben a Favored Nations Entertainment üzleti modelljéről mesélt. Arra törekedett, hogy minden költséget és minden hasznot felesben osszon az alkotóval. Szerintem is ez a 50-50% profitshare modell az ideális konstrukció, de ezt az árbevétel-források különbözősége miatt nehéz megvalósítani, ám a művészeinkkel való együttműködésben ebbe az irányba szeretnénk fejlődni.

9. Jelen pillanatban a kiadói tevékenység önmagában nem tudná eltartani egyik céget sem. Ráadásul évek óta úgy érzem, hogy az a munka, amit az előadóinkért végzünk, jelentősen túlmutat a kiadói szerepvállaláson és az új szerződések megkötése során a kiadói feladatokon túl publishing, koncertszervezési, menedzsmenti együttműködésre is törekszünk. A Leander Kills és a Nomad esetében ez már nagyon jól működik.


https://www.facebook.com/HearHungary/
https://www.facebook.com/keytracks

https://recorder.blog.hu/2016/09/14/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_25_resz_hear_hungary_keytracks
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 26. rész: Hear Hungary / Keytracks
süti beállítások módosítása