A 22. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál után vagyunk és éppen véget ért az 5. Margó Irodalmi Fesztivál és a 86. Ünnepi Könyvhét is, a legjobb alkalom, hogy megkérdezzünk közel harmincat kedvenc íróink, költőink közül életük meghatározó zenei élményéről és arról, hogy tudnak-e írás közben zenét hallgatni. A 32. Recorder magazin monumentális Irodalom és zene összeállításából Esterházy Péter, Barnás Ferenc, Győrffy Ákos, Mán-Várhegyi Réka, Kiss Tibor Noé, Kemény Zsófi és Sirokai Mátyás, Tóth Kinga, Kemény Lili, Totth Benedek, Kiss Noémi, Babiczky Tibor, Péterfy Gergely, Dragomán György, Szvoren Edina, Tóth Krisztina, Térey János, Darvasi László és Grecsó Krisztián után Hartay Csaba válasza olvasható.
Ezekre a kérdésekre vártunk választ összeállításunkban:
1. Mi a meghatározó vagy kedvenc popzenei lemeze, zenei élménye, jelentős, netán sorsfordító koncertélménye?
2. Szokott-e írás közben zenét hallgatni, segíti-e a zene az írásra való koncentrálást, és ha igen, milyen zene?
Hartay Csaba
1. Ha popzene és lemez, akkor a The KLF-től a Chill Out (balra) és a The White Room albumok. Megjelenésük 1990 és 1991, de még a mai füllel is teljesen vállalható, sőt újszerűen hat minden dal. És mostanában újra felfedeztem magamnak a 90-es években rongyosra hallgatott TOTO-lemezeket. A nyolcvanas években született Turn Back és Isolation albumaik zseniálisak.
2. Hazafelé a munkából szoktam a Bartók Rádiót hallgatni a kocsiban. Megnyugtat, elgondolkodtat, elindít bennem néhány történetet, képet, mondatot. De a komolyzene írás előtt hat pozitívan. Írás közben a csend segít leginkább.
Hartay Csabának - hét verseskötet és egy 2013-as önéletrajzi regény (Lerepül a hülye fejetek, 2013 - ebben a KLF is szerepel) után - idén tavasszal jelent meg Nem boci! című második prózakötete, amely egy tehenészet mindennapjait mutatja be.
a KLF és a Chill Out című tökéletes nagylemez:
ez pedig az egy évvel későbbi táncosabb The White Room:
fotó: Bach Máté