Így hallgattok ti – Magyar írók a zenéről: Kiss Noémi

2015.06.05. 08:36, rerecorder

oskarrostoknoemikiss.jpg

A 22. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál után vagyunk és éppen zajlik az 5. Margó Irodalmi Fesztivál és a 86. Ünnepi Könyvhét, a legjobb alkalom, hogy megkérdezzünk közel harmincat kedvenc íróink, költőink közül életük meghatározó zenei élményéről és arról, hogy tudnak-e írás közben zenét hallgatni. A 32. Recorder magazin monumentális Irodalom és zene összeállításából Esterházy PéterBarnás FerencGyőrffy ÁkosMán-Várhegyi RékaKiss Tibor NoéKemény Zsófi és Sirokai MátyásTóth KingaKemény Lili és Totth Benedek után Kiss Noémi válasza olvasható.

Ezekre a kérdésekre vártunk választ összeállításunkban:

1. Mi a meghatározó vagy kedvenc popzenei lemeze, zenei élménye, jelentős, netán sorsfordító koncertélménye?
2. Szokott-e írás közben zenét hallgatni, segíti-e a zene az írásra való koncentrálást, és ha igen, milyen zene?

Kiss Noémi

kiss_noemi_kontroll.jpg1. Mikor Berlinben éltem és a Trans című könyvemet írtam (2008-ban jelent - a szerk.), fontos volt a zene, sokat jártam a klubokat és szerettem az éjszakai életet. David Bowie helyei és Nick Cave kocsmái Schöneberg környékén, az egykori nyugati részen. De nagyon szeretem a magyar előadókat: Amorf Ördögök, Csókolom. Péterfy Bori barátnőm is, együtt járnak oviba a gyerekeink. Gimnazista, „lázadó” koromban a Kontroll Csoport, Bárdos Deák Ági és a FO System volt a menő. Másolt kazettáim a mai napig ott állnak szép rendben egy dobozban a pincében. Majd a gyerekekre hagyom – bár lehet, nekik ez a világ teljesen idegen lesz. Nemrég meghallgattam az ötévesekkel a Besúgók és provokátorok című számot, és akkorákat kacagtak. Ez nekem politikailag nagyon fontos zene és ma is üt.

2. Reggelente Bartók Rádiót hallgatunk, Muzsikáló reggel. És imádom az operát – Mozartot néztünk az idén, Zürichben, mikor fél évet írói ösztöndíjon voltam, sokat jártam az operába, a világ legjobb előadásai vannak, főleg kelet-európai, cseh és lengyel darabokkal és zenészekkel. Nagyon inspirál a komolyzene, Schönberg, Schubert, Bartók. Mikor viszont leülök írni, a néma csendet szeretem. A zene azonban mindig jelen van a szereplőim életében, írtam már esszét Madonnáról, most megjelenő regényemben, a Sovány angyalokban a főszereplő folyton Janis Joplint hallgat és sikongat a zuhanyzó alatt. Szomorú életét enyhíti a zene. Életemben először most jártam Amerikában, újra nagy hatással volt rám Joplin és nemzedéke.


Kiss Noémi - akinek legfrissebb regénye Sovány Angyalok címmel most jelent meg - ma, június 5-én, pénteken délután 3-kor dedikálja új könyvét a Vörösmarty téren a Magvető standján (aztán 4-től az Írók Boltjában és 7-én újra a Vörösmarty téren), majd ma este 22:00-tól a PIM-ben a Hetedik - Éjszaka a múzeumban című felolvasáson szerepel a Margó Irodalmi Fesztiválon (Facebook-eseményoldal).


a Besúgók és provokátorok


és Janis Joplin: 


fotó: Oskar Rostok (kissnoemi.hu)

https://recorder.blog.hu/2015/06/05/igy_hallgattok_ti_magyar_irok_a_zenerol_kiss_noemi
Így hallgattok ti – Magyar írók a zenéről: Kiss Noémi
süti beállítások módosítása