A free rockos Jü gitárosával és a reggae klasszikus hagyományait ápoló Manaky tagjaival fogott új zenei kalandba a Chalaban és a Tariqa vezetőjeként ismert Saïd Tichiti, aki új zenekarával dubba, funkba és pszichedéliába öltözteti marokkói zenei gyökereit. A Saïd Chalaban első klipje itt, a Recorderen debütál.
A marokkói származású Saïd Tichiti több, mint 25 éve éve él és alkot Magyarországon: ő volt az, aki behozta és ismertté tette Magyarországon az afro-arab transzzenét, a gnawát, amit a nemzetközi szinten is elismert Chalaban mellett másik zenekarával, a Tariqával játszik a legautentikusabban. A Chalabannal két éve egy hosszú turnéval Amerikába is eljutottak, az út pedig sorsfordítónak bizonyult a számára. „Az amerikai turné után úgy éreztem, hogy számomra zeneileg véget ért egy korszak: Húsz év alatt sok mindent elértem a Chalabannal, és az egyhónapos amerikai turné tökéletes megkoronázása volt ennek az időszaknak” – mondja Saïd a Recordernek, akinek a Covid után újrakezdésre volt szüksége a magán- és a szakmai életében egyaránt.
„AMIKOR GNAWA ZENÉT JÁTSZOM, TRANSZBA ESEK” – SAÏD TICHITI-INTERJÚ
„A fejlődéshez mindig ki kell lépni a komfortzónánkból, és felvállalni, amit addig nem tettünk meg az életben. Ezért arra gondoltam, hogy Saïd Chalaban néven zenélek tovább, amiben egyedül tartom a frontot, de olyan zenészekkel folytatom a kreatív munkát, akiktől egymástól is tudunk tanulni. Mindig kerestem az európai/nyugati zenékben, hogy mi áll legközelebb a marokkóihoz. Érdekes, hogy a dub, a pszichedelikus zene és a transz is megvan az ősi, tradicionális zenében, csak más hangszerekkel és más nyelven” – mondja Saïd, aki hozzáteszi, hogy nem igazán szeret zenei koncepciókról beszélni. „Egyrészt, mert nem sokat tudok a zeneelméletről, másrészt úgy gondolom, hogy ha van egy koncepcióm, azzal határokat állítok a kreatív munkában. Itt inkább arról van szó, hogy van egy marokkói zenei kulturális hátterem, amit újraépítek a zenésztársaimmal. Tudom, hogy az európai zenében a koncepcióból indul ki és épül fel a kreatív munka, de nálam/nálunk pont fordítva – és a fiatal generáció egyre nyitottabb ilyesmire.”
Saïd Tichiti. Fotó: Kleb Attila.
A fiatal generáció ebben az esetben a Manaky tagjait, Koroknay Andrást (basszusgitár), Kálmán Andrást (billentyű) és Krecsmáry Zsoltot (dob), valamint a Jü gitárosát, Mészáros Ádámot jelenti, aki már a Tariqa-koncerteken is feltűnt vendégként. „Miután elhatároztam, hogy vége a Chalaban zenekarnak, nem volt ötletem, hogyan és kivel legyen a folytatás. 2022 tavaszán lementem a Pontoonra meghallgatni a SunMa zenekart, és hirtelen megvilágosodtam. A hangzásvilág, a hangszerelés, és a zenei ízlésük is nagyon bejött. Ráadásul nagyon jól szólt a zene. Másnap felhívtam Koroknay Andrást, a SunMa alapítóját, hogy lenne-e kedve játszani velem, ő pedig nyitott volt rá. Az eredeti megállapodásunk az volt, hogy minden zenésznek lesz egy vagy akár két helyettese, és nem volt tervben, hogy zenekarként működjünk, de mostanra nagyjából kialakult egy fix felállás, akikkel elkészült a Jarama kislemez.”
A 2023 végén megjelent, négyszámos EP-n a Saïd Chalaban gnawa és shaabi dalokat játszik dubos, pszichedelikus, desert rockos köntösben, a címadóhoz pedig egy klip is készült Regős Ábel rendezésében, amit a Recorderen láthattok először. (A Jarama "köszönöm"-öt jelent egyes nyugat-afrikai nyelveken, és egy olyan férfiról szól, aki csak a szépre emlékezik a szeretőjéről, és nem arra, hogy nem értékelte őt eléggé.)
Ez pedig a teljes, 4 számos, kiváló EP:
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.