Kajakra megígértem, bébi, én tényleg sztár leszek - Rec.hu

2023.07.20. 10:44, RRRecorder

chillum_trio_random_rituals.jpg

Andi, itt valami nincs rendben! Sok a kérdés, de válasz, az minek. Lehet, hogy túltoltam néha kicsikét, de még nem leszek szar ember. Beleragadok ebbe a szarba, amit életnek hívnak. Hipnotikus törzsi lüktetés és pszichedelikus epizódok. Scatman chiptune-punk, oszcilláló rét, a természet ébredése, krt o(0. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Minden idők legjobb magyar tropical-afro-diszkó-brokenbeat-house kiadványa volt a Chillum Trio 2017-es Cosmotropica EP-je; de ha tágabban nézzük (mármint úgy, hogy ne csak egyedül legyen a kategóriában), akkor is az utóbbi jó pár év legjobb magyar tánczenei kiadványai között van a helye. Az utóbbi években alig néhány szám jött ki Szekeres Gézától (aki az eredeti trióból egyedül maradt), viszont tökéletesítgette az élő fellépését, ezért most, amikor végre megjelent egy új album, ezen megpróbálta "minél pontosabban visszaadni az élőzések élményét". Ha a Cosmotropicát kb. öt dolog összekötőjelezésével lehetett leírni, akkor itt még hosszabb jellemzésnek kell állnia. Ahogy a kiadó Budabeats írja a kísérőszövegben: "Műfajilag alacsony tempós, organikus sivatagi house-ok, trópusi acidok, mély dubok, hipnotikus törzsi lüktetés és pszichedelikus epizódok jellemzik. Ahogy a stílusok, úgy a korszakok és kultúrák is keverednek: a 70-es évek jazz-funkjától a 90-es évek tribal trance-én át a modern deephouse-ig, Perutól Pakisztánig, Szudántól Szenegálig utazunk." Mindebből egy magával ragadó album lett: a groove-ok húznak, és közben úgy alakulnak egymásba a témák, hogy észre sem vesszük, hogy valójában milyen sok helyről jönnek. Vagyis bőségesen kínál élvezetet azoknak, akik táncolni akarnak, és azoknak is, akik a szellemes részletek szétszálazásában lelik örömüket. A borítót Szekeres Lili készítette. HonlapFacebook


Filo
két korábbi albumán és legutóbbi, az év elején megjelent EP-jén is erős pop-punkos hatásokat kevert a kortárs pop-trap-R&B-be. Még nem című EP-je viszont egy elektronikus bevezetés után inkább érzelmes, befordult R&B, visszafogottan hangulatos - a Ködös a városban evokatív módon elkent - elektronikus kísérettel. Az Apuval (aka ByeAlex) közös szám gitározása hoz fordulatot, ami után a Zakatol harmonikával sokkol. A záró Valaki dallamvezetésébe bele lehet hallani a pop-punkot, de a kíséretben akusztikus gitár és lebegő szintik hallhatók. Izgalmas megújulás; Filónak ez a stílus legalább olyan jól áll, mint a korábbi. Instagram


Az újhullámos, trapes R&B-t játszó ercsé több EP-t is kiadott, amiken a műfaj kötelező elemeit néhány meglepő fordulattal is kiegészítette, lásd pl. a legutóbbi EP-jén a furulyás (!) számot. Most pedig megérkezett az első albuma. Az Egyedül a "több pénzem van, mint neked, és a csajodat is megbaszom" jegyében indul (ebben a blokkban a füst hegedűje a különlegesség). Aztán meglepetésre az Egyedül akusztikus gitáros kíséretre szól a sebek feltépéséről. Ezután az alaphang a korábbinál jóval érzelmesebb lesz, olykor önmarcangoló. Az üres... pop-rock hangszereket kever a zenébe, de az eredmény kicsit kaotikus; ám még ha nem is minden kísérlet sikeres, dicsérendő, hogy ercsé próbálkozik ilyenekkel - és amikor nem, akkor is korrekt, slágeres dalokat szállít. (A cikk címe a 1000x című számból idézet.) Instagram


bongor
már korábban sem rejtette véka alá, hogy nem rajongója a NER-nek, de a LÖLŐ messzebb megy, mint eddig az összes Fidesz-kritikus popzene együttvéve. A szám és a klip tele van sötét, morbid humorral, de valójában komoly kérdést vizsgál. Ahogy a sajtóanyagban olvasható: a dal "a magánember tehetetlen dühéről szól és a harag utolsó fázisát mutatja be, ahogy a kezdeti sértettség, bosszankodás, majd a gyűlölet és bosszúvágy eljut a bűncselekményekig. Ez a koncepció egyébként ismerős Heinrich von Kleist művéből, a Kohlhaas Mihályból, amiben a rendszer igazságtalansága egy vadállatot farag egy korábban törvénytisztelő, becsületes fickóból. Az az ellentmondás izgatott, hogy vajon meddig lehet elmenni, hogy hogyan válhat valaki egyszerre “hőssé” és bűnözővé és hogyan csúszik egymásba az igazságérzet hajszolása és a bűncselekmény." Facebook


A Vodka For Kids előző klipje szórakoztató baromkodás volt, az Unom című - először magyar nyelvű - számhoz viszont egy komolyabb, főleg (bár nem teljesen) szocioklipet csináltak, ami tele van erős képekkel, jó ritmusú vágásokkal. "Ezzel a dallal szerettünk volna az eddigiekhez képest komolyabb hangnemben megszólalni, kicsit másképp, mint ahogy eddig az megszokott volt tőlünk. Azt gondoltuk, hogy ezt egyrészt egy kevéssé megúszós, magyar szöveggel, másrészt pedig egy félig-meddig dokumentarista jellegű videóklipel tudjuk leginkább prezentálni" - mondta a zenekar a Lángolónak. A rendező Fekete Gyula. Facebook


Mr. Fiel
hosszú ideje ismert a deep house-ban, nemcsak itthon, amire bizonyíték többek között a 2013-ban az angol Blind Jacks Journey kiadónál, a Dream House Volume 1.3 című válogatáson megjelent száma. No meg az is, hogy a tízéves évfordulóra - immár a saját kiadójánál - megjelent remix-EP egyik szereplője a deep house egyik legendája, Charles Webster, aki egészen nyers módon kezdi a remixét, hogy aztán fokozatosan egy sűrűre rétegzett, filmzenés hatásokat is behozó darabbá terebélyesítse. Rajta kívül magyar producerek értelmezték újra az Awakening Of The Nature című számot; maga Mr. Fiel és Norek a táncosabb ritmusokat hozza össze az eredeti romantikus hangzásával; BDTom dubos-dubtechnós megoldásokat hoz. From P60 vonósokra, fúvósokra építő, gazdag hangzású chilles remixébe egy furibb gitár(szerűség) trollkodik bele egy kicsit, de igazából pont ettől lesz jó, nem átlagnyugizás. Facebook


Szenka
sok mindent nem árul el magáról (a YouTube-csatornáján van elrejtve az az információ, hogy handpan, gitár és fuvola a hangszerei, no meg szintik), mindenesetre bemutatkozó EP-je több mint korrekt darab. Finom és nyugis, dallamos és rétegzett folktronicával indul, ami hol többé, hol kevésbé táncos. A nyomokban addig is meg-megjelenő psytrance-es hatások a záró számban lesznek teljesen egyértelműek, de azért itt is van mellettük egy kedvesen szomorkás handpan-dallam. Soundcloud


A Crashlander alapvetően dallamos poszthardcore-t játszik, de a majd' hat évvel az előző után megjelent Last One Out Turns Off The Light EP-ben pont a műfaji kirándulások a legérdekesebbek. Így például a chiptune-os hatások - az első két számban a punk-chiptune-producer, Zyrit is közreműködik. A zárás pedig nem más, mint egy Scatman-feldolgozás, persze az eredetitől eléggé távolálló, punkos stílusban. Mindez persze csak mókás különcködés lenne, ha ezek nem lennének lendületes, fülbemászó dallamokat és súlyokat jól adagoló dalok. Mint a Nuskull cikkéből kiderül, a Crashlander nemcsak hogy a járvány alatt kezdte el összerakni az EP-t, hanem általában "otthon éledt újjá" a zenekar, élő fellépések helyett. Facebook


Lanuk
általában a kísérleti elektronika absztraktabbik végén alkot (kivéve, amikor a Machinecho duó tagjaként kísérlei noise rockot játszik). Az EXILES-nál megjelent esxx című EP-jére sem nagyon lehet más mondani, mint hogy kísérleti, viszont itt a csipogások, pattogások, zúgások, sípolások stb. történetet mesélnek. Pontosabban határozott íve van az egyes számoknak és az egész EP-nek is, anélkül, hogy egyértelmű narratívának vagy akár csak hangulatoknak meg lehetne feleltetni - és ez magával ragadó és olyan értelemben is izgalmas, hogy az ember várja, hogy na ezután mi következik? Az első két számban a rövid hangok, sípolások stb. állnak a középpontban, a morcosan induló krt o(0 egy idő után a amolyan távoli emlékként még a tánczenét is megidézi, legalábbis van ritmus és dallamok (mondhatni annyi, hogy szinte követhetetlen az eredmény). A két záró szám már inkább az elnyújtott hangok köré épül, és ha nem is teljesen egyértelműen, de hangulatfestő jelleget is kap. Facebook


Rónai András

Júniusban a következő lemezeknek, EP-knek volt a premierje itt a Recorderen: Hegedűs Józsi: A Szívemből a félelmet kioltom (személyes, őszinte dalok a magyar alter, a roma folk és a Cseh Tamás-i örökség metszetéből), Stone Sober: Sainted Mash (játékos, lendületes, elszállós alter-garázs-pszichedélia), veryraredome: Nektek a nyárra! (hyperpop, midwest és hyperdrill elemekkel), mius: Abstrakt (ének + szintik + akusztikus hangszerek + talált hangok), BRSK: Growth (elektronika a brit műfajok, főleg az okoselektronika és a garage tengelyén), Ex Anima: Szorozva nullával (Paintben festett pixelpop, avagy a minimáltól az indie popig jutó elektronikus zene), Bankrupt: Illiberal Holiday (punklemez a magyar politika és a természet bántalmazó viszonyáról), Áron Tálas Trió: New Questions, Old Answers (groove-os, sokfelől inspirálódó jazz), Co Lee, BluntOne, don C: Jól vagyok EP (8 perc esszenciális hiphop), perpetuum: Visszafelé EP (alterpop, hozzá asztalborogatós klip); valamint a következő daloknak, klipeknek: colorStar: It's All AroundBrenka: KicsinálszMADMIKE: KattanCsernovszky Márk: Halk EsőPerrin & 6363: reggelSofiyeah: AnxiousGazsi Rap Show: VégletekSzőke Barna: Keresed a bajtBelau feat. Beth Hirsch: EtherealThe Pontiac: Ablakomból. Magyarradar rovatunkban bemutatkozott G. Zsolti (szatirikus hiphop) és a Heavy Brains (szintipop, indie rock és egyebek).

https://recorder.blog.hu/2023/07/20/kajakra_megigertem_bebi_en_tenyleg_sztar_leszek_rec_hu
Kajakra megígértem, bébi, én tényleg sztár leszek - Rec.hu
süti beállítások módosítása