A producerek körében viszonylag ritkább megjelenési formátum a szerzői nagylemez, különösen itthon – aki ilyen ambíciókkal rendelkezik, jellemzően egy másik artisttal, énekessel, formációval közösen, vagy éppen azok keze alá dolgozik. Ez láthatóan nem zavarta a BRSK néven alkotó Borsik Tamást, aki a Growth címet viselő, tíz számos, elsősorban az okoselektronika-UK garage tengelyen mozgó albummal húzza keresztül a prekoncepciókat.
A Growth megjelenését két single-lel vezette fel az elmúlt hónapokban a pécsi BETWIXT dj-kollektívából is ismerős BRSK: míg a március végén napvilágot látott Beautiful a future garage vonulatot elevenítette fel, a májusban érkező Reve pedig egy határozott lépést tett a tánctér felé.
A felvezetés egyúttal már előrevetítette azt az egyensúlyt, amit a nagylemez is képvisel: a tíz dal ugyan hangulatát tekintve koherens, de a zsánerek és szubzsánerek felől vizsgálódva kellően változatos. Míg a Beautiful mellé odatehetjük például a With Me-t, a Reve mellett több house-hajtást is találunk (Let It Go, Shouldn't), amelyek ugyanakkor más és más irányból ragadják meg az ősrégi elektronikus műfajt. Szintén több dalban (April 18th, Intermission) érhető tetten a break kiállások használata, illetve a klasszikus UK garage képletek is felszínre kerülnek, többek között a Serenity-ben.
Ami ezzel együtt összerántja a lemezt, azok a klasszikus, elsősorban a brit műfajokra, azon belül is a garage különböző vadhajtásaira jellemző jegyek: az r&b vokálminták, és azok használatának módja, a kellően szétcsúszó dobok, és a gyakran nosztalgikus, grandiózus szintimenetek egyaránt olyan neveket idéznek, mint Four Tet, Burial, Bonobo, vagy éppen az új generáció képviselői közül Jacques Greene vagy Fred Again.
Jellegzetes az is, hogy az albumon nem található közreműködő. Erről BRSK ezt mondta: „Kezdetben a koncepció része volt, hogy más, hazai producerekkel is együtt dolgozom, de ahogy épült a lemez, fokozatosan elengedtem az ötletet. Egyrészt felismertem és elfogadtam, hogy az alkotási folyamat nálam egy egyszemélyes műveletként tud igazán kibontakozni, másrészt így lehetett igazán személyes a végeredmény. Többek között ezekre is utal a Growth cím, sokat értettem meg magamból a lemez készítése alatt, ami több mint egy évet ölelt fel.”
Ahogy a single-ök, úgy a Growth is az amerikai Tabula Rasa Record Company gondozásában jelenik meg. A kiadó egyre több műértő figyelmét ragadja meg a tengerentúlon, többek között a már említett Four Tet is előszeretettel szelektál a TRRC-kötődésű producerek (Kelbin, RamonPang) munkáiból, emellett New Yorkban nemrég sor került az első label nightra is. A Growth megvalósítása ugyanakkor 100%-ban hazai: a masterért Stámusz Ferenc (Stamusic.Studios) felelt, a lemez létrejöttét pedig az NKA Hangfoglaló Programja támogatta.
BRSK a Facebookon. Instagramon. Soundcloudon. Bandcampen.
Fotók: Kersner Máté.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.