A Nagy Emma Quintet énekesnője, dobosa, és Szabados György zongorája is felbukkan Csernovszky Márk tavalyi szólódalában, amihez most szuggesztív hangulatú agyaganimáció készült. Az egykori Szagos Hörigekkók wunderkindje az idei Kolorádó Fesztiválon végre élőben is bemutatja első könnyűzenei EP-jét egy alkalmi szupergrouppal, amelyben az Esti Kornél dobosa is játszik.
Csernovszky Márk ugyanolyan otthonosan mozog a könnyű-, mint a komolyzenében (meg a jazzben), erről tanúskodnak saját anyagai is. „Aranykor című EP-jével még egy sokat látott újságíró is gondban van” – írtuk róla, „mert rá lehet mondani, hogy art pop, ami most kb. azt jelenti, hogy popos, jazzes, (prog)rockos, klasszikus és népzenei elemeket használ, tehát nyilván komoly művészi igényekről árulkodik – ámde sodró lendületű és könnyű hozzá kapcsolódni (ez a pop az art mellé).”
Ezt tükrözte a kedvenc 2022-es zenéit bemutató listája is, amin megfér egymás mellett Víkingur Ólafsson és Björk, Perényi Miklós és a Fontaines D.C. is. És ezt mutatja az életútja is, hiszen Márk jelenleg a Kollár-Klemencz Kamarazenekarban, a megújult, neopszichedelikus Deep Glaze-ben, a kárpáti és balkáni bulifolkot játszó Hét Hat Clubban, a jazzes Deus Ex Quartetben és a Lázár tesóknál is játszik (a Zeneakadémia klasszikus zeneszerzés szakának végzős hallgatójaként pedig Nészlényi Andor-díjat nyert, és 2020-ben Elmepalota címen egy izgalmas klasszikus zenei EP-t is kiadott).
Fotó: Czeglédi Mátyás.
A Halk eső az Aranykor egy jazzesebb darabja, aminek kalandos történetét Márk így elevenítette fel: „A szám eredetileg egy rövid életű, öttagú vándorszínház, a Kibernetikus Kalandorok (Fodor Orsi, Hirsch Máté, Balterer Bence, Fodor Bíborka és jómagam) második előadásához íródott, ami Hirsch Máté egy tizenéves korában született regényének a színpadra állított verziója lett volna. A soha meg nem valósult darab központjában egy végtelen esőzés, egy víz alatt közlekedő vonat, és annak furcsa utasai (valamint egy rozsomák) álltak. Ekkor 17 éves voltam, és annak ellenére, hogy a csapat szétszéledt, a szám sokszor eszembe jutott, és gyakran játszottam el magamnak. Minden alkalommal változtattam valamit, így alakult ki a végleges verzió, amit aztán bátyámmal, Csernovszky Mártonnal (ooo, Mordái, Kinetic Erotic) – aki producerként tartotta kézben a számot, és az egész Aranykor EP-t, amin megjelent – dolgoztunk ki.
Életem óriási mázlisorozatainak köszönhetően olyan fantasztikus zenészekkel vehettük fel a számot, mint Nagy Emma (Nagy Emma Quintet, Passive Collider) és Klausz Ádám (Barabás Lőrinc Quartet, Deep Glaze, Nagy Emma Quintet), a legkülönbözőbb helyszíneken, többek között az azóta ledózerolt Dürer Kertben, egy kőbányai légópincében, valamint Nagymaroson, egyik példaképem, Szabados György zongoráján. Tavaly még a zeneakadémiai diplomakoncertemen is megszólalt a szám Oláh Krisztián, koronázott zongorista-zeneszerző király közreműködésével. A master Harmath Szabolcs munkája.”
Hogyan született, mi ihlette a szöveget, arról szerzőjét, Hirsch Máté írót, költőt kérdeztük. „Nemtom. Kb. 15-16 lehettem, amikor írtam? Bugis” – mondta Máté, akinek egy kertvárosi éjjel történéseit alkonyattól pirkadatig dokumentáló versciklusából származik a Halk eső szövege. „A szöveg játékosságának és nyomasztó tartalmának az ellentmondását húzza alá a zene is. Az egymásra játszott, repetitív zongorasávok fojtogatják egymást, az egzotikus skálából épült refrént a gyerekdalokra emlékeztető ritmus kicsavarja, és a fullasztó őszi képből dudorásznivaló dallamot, később mantrát csinál. Az énekszólam semleges és életunt, a dob viszont agresszív, a létrát közöttük pedig a billentyűk jelentik folyékonyságukkal. Bátyám készítette az elektronikát a szám végén, amiben elmerül a szám” – fűzte hozzá Márk.
A dalhoz egy erős hangulatú, az élet körforgásának szimbolikájával dolgozó agyaganimáció is készült. „Az animáció központi eleme az agyag. Ennek anyagi sajátosságain, képlékenységén, változásának dokumentálhatóságán keresztül fejeződik ki ember és természet, élet és halál, állandóság és folyamatosság viszonya. A stop-motion animációban egy evolúciós folyamat rajzolódik ki, amiben organizmusok és képződmények sorra váltják egymást, amik a földhöz ragadva élik rövid életciklusukat. A folyton változó élőlények közül egy képes kiszakadni a közegéből és önálló életre kelni. A zenei ismétlődés és a repetitív elemek vizuálisan jelennek meg az agyaganimációban és a báb mozgásában is” – mondta a klipről Móró Zsófia, aki Vermes Nórával készített animációt a számhoz.
Az anyag az idei Kolorádó fesztiválon fog megszólalni először, amiben az Esti Kornélból ismerős Lázár Ágoston (dob), a nemrég első szólólemezével jelentkezett Cseri Hanna, valamint Nagy Emma működik közre. Az EP számain kívül Márk több korábbi projektkének dalait is eljátsszák majd június 30-án, 17 órakor, az Árok színpadnál. Akit érdekel a koncert, nem érdemes kihagynia, mert több koncertet egyelőre nem terveznek.
„GYÖNYÖRŰ ALBUM A FIATAL ARANYCSAPATTÓL” – CSERNOVSZKY MÁRK KEDVENC 2022-ES ZENÉI
Csernovszky Márk a Facebookon. Instagramon.
Fotó: Hartyányi Norbert.