Az idei slágertéma Cannes-ban a para-gyerekek. Tarr Béla izlandi tanítványa egy bárányról gondoskodó szülőpárosról forgatott bámulatosan bizarr és hipnotikusan szép filmet. A Lamb az egyébként is kivételesen erős program egyik csúcspontja.
David Lynch büszke lehet. Nemcsak azért, mert a Mulholland Drive 20. évfordulóján a restaurált kópia újrabemutatása kétszer is óriási sikerrel ment, hanem mert 44 évvel a Radírfej szörnybébije után a 2021-es cannes-i filmfesztivál vissza-visszatérő tematikája a nem éppen hagyományos utódok. A nyitófilmben (Annette – kritikánk) Marion Cotillard és Adam Driver hozott a világra egy fancsali marionettbábut, a legdurvább botrányfilm (Titane) főhősnője pedig egy autótól esett teherbe, ennek megfelelő porontyot megszülve. A legmeghökkentőbb mégis az izlandi Lamb cuki kisbabája, ami félig ember, félig bárány. Mert miért is ne.
Cannes-ban mindig el lehet csípni eszméletlen különleges hangulatú észak-európai filmeket és az idei év különösen erősnek tűnik a norvég The Worst Person in The World-del (kritikánk) és a finn Compartement No 6-szel. Itt mutatkozott be a korábbi években a trollos Határeset, a szupervicces Izlandi amazon és a humanista A legfehérebb nap. Mindegyik igazi kattant kuriózum, ami felér egy egzotikus utazással. Az északi tájak nyugtató és hipnotikus hatással bírnak és úgy érezzük, ezeken a helyeken tényleg bármi megtörténhet.
Az elsőfilmes Valdimar Jóhannsson Szarajevóban Tarr Béla tanítványa volt és a rendezéstől visszavonult Tarr még executive produceri szerepet is vállalt. A hatása egyértelműen érzékelhető a higgadt tempón és a feszültségteremtés nem hagyományos módján. Egy isten háta mögötti izlandi tanyán vagyunk, többnyire 2-3 szereplővel, akik alig szólnak egymáshoz, mégis érdekes minden rezdülésük és sohasem megy el a hangulat olcsó horror irányba.
María (Noomi Rapace) és Ingvar (Hilmir Snaer Gudnason) elvesztettek egy gyermeket, de a szülői örömök újra rájuk köszöntenek egy kisbárány képében. Teljesen rezzenéstelen arccal veszi mindenki tudomásul, hogy a bari a bölcsőben alszik és cumisüvegből szopizik. A teljes családi idillt egy harmadik szereplő érkezése borítja fel, de ennél többet nem érdemes elárulni a történetről. A bámulatosan bizarr fordulatokon kiugorhatunk a székből, röhögőgörcsöt kaphatunk vagy értelmezhetjük az egészet metaforaként, de hidegen semmiképp sem fog hagyni.
szerző: Onozó Róbert
A Lambet a cannes-i filmfesztivál Un certain regard szekciójában láttuk, Magyarországon is moziforgalmazásba fog kerülni.