18+ A zenekar a múlt, a svéd csajpop a jelen

2019.03.17. 15:00, trecorder

rec069_icona_pop_650.jpg
Svédország évtizedek óta uralja a nemzetközi popszcénát nemcsak a dalszerzők frontján, de az előadók piacán is. A 10 milliós ország popgyökerei a hetvenes évekhez és az ABBA-hoz nyúlnak vissza. Őket a Roxette követte a ’80-as évek végén és a ’90-esek elején, majd 1992-től az Ace Of Base is tarolt. A múltban tehát a fiú-lány felállású együttesek voltak a legsikeresebbek, de aztán jött Robyn, meg a többi csaj, és 2019-re gyakorlatilag nincsenek már toplisták svéd női előadók nélkül. Zara Larsson, Tove Lo vagy akár Lykke Li is olyan slágereket adtak ki, amiket az egész világon mindenki hallgat. Nagyon svédek sorozatunk cikke a Recorder magazin 69. lapszámából – Erdős Viki tucatnyi olyan északi csajt vesz sorra, akikre nem lehet nem odafigyelni. Plusz korhatáros meztelenkedések, spontán metróbuli New Yorkban és csupacsaj playlistek minden alkalomra.


# ROBYN

Robyn 1997-es “Do You Know (What It Takes)” című dalával a svéd csajpop édesanyjaként debütált a nemzetközi listákon. Hiába van mögötte nyolc stúdióalbum, a dance popon belül igazi kaméleonként változtatja a stílusát, korongról-korongra valami újat mutatva. Sokan csak legismertebb dalait, a With Every Heartbeat-et, a Dancing On My Own-t vagy az Indestructible-t ismerik, ám érdemes odafigyelni legújabb, Honey című nagylemezére is (kritikánk itt), ami jóval változatosabb a korábbiaknál és ami bekerült a Recorder legjobb 2018-as albumainak top 10 listájára is. A technós Don’t Fucking Tell Me What To Do-n keresztül, a nem evilági Röyksopp-kollaborációkon át Robyn tökéletesen elsajátította a skandináv pop minden fortélyát. Jellegzetes hangjával és azzal a készséggel, hogy ugyanolyan rutinnal írja a klasszikus őszinte szerelmes számokat, és a milleniál generáció „nem érdekel semmi és senki” himnuszait, Robyn a 40-et súrolva is a svéd pop innovatív, vagány színfoltja.

"A NŐI TESTET FÉRFISZEMMEL LÁTJUK" - SVÉD-MAGYAR ÉNEKESNŐK A SZEXIZMUSRÓL (IS)

Egy hete, Robyn koncertje után ilyen spontán buli tört ki a New York-i metróban:


Robyn: Honey

 

# ZARA LARSSON

Zara Larsson csak 21 éves, mégis már több mint tízéves karrier áll mögötte. Egy tehetségkutatóban kezdte karrierjét, 2012 óta két stúdióalbumot adott ki, és nincsen olyan ember a Földön, aki ne találkozhatott volna a Lush Life többszörös platinalemezes slágerével. Svédország #1 popsztárjaként végjárta már az összes amerikai tv show-t, olyan márkákkal dolgozott együtt, mint a Nike vagy a H&M, körbeturnézta az egész világot, sőt Beyoncénak is nyitott a Formation World Tour londoni állomásán. A Time magazin 2016-ban a világ 30 legbefolyásosabb tinije közé választotta, bár ekkor első nagylemeze még meg sem jelent. A 2017-es So Good utáni új albumot az érettebb és szexi Ruin My Life vezette fel, amelyhez egy meghittebb, zongorás változat is készült. Aki nem az Arctic Monkeys-on bulizott a 2018-os Szigeten, élőben is elcsíphette a szőke üdvöskét, aki egyébként éppen idén, 2019-ben jelentet majd meg új albumot.

Zara Larsson: Ruin My Life

 

#LYKKE LI

rec069_lykke-li-photo-by-daniel-jackson_650.jpg
A most 32 éves Lykke Lit 2007-es Little Bit című EP-jének megjelenésekor már sokan észrevették, ám a nagy befutást debütáló albuma, a Youth Novels hozta meg neki. Az évek során bebizonyította, hogy a melankolikus balladáktól kezdve a retro doo-wop-on át egészen az R&B-dalokig akármilyen stílusban szólal meg, mindenben megállja a helyét. Koncertjei fesztiválokon és klubokban is megtalálják a közönséget, fényes vinyl outfitjeiben ugyanolyan természetességgel ragad dobverőt, mint ahogy táncol, és ha úgy tartja kedve, akkor hiphopklasszikusokat dolgoz fel. 2011-es Wounded Rhymes albumán a Peter Bjorn & John-ból ismert Björn Yttling producerrel dolgozott együtt, ezen a lemezen alakult ki a felnőttebb, kevésbé cukros Lykke Li-hangzás, amit már az I Follow Rivers világsláger-státuszba jutó dalában is hallhattunk. A 2014-es, szívbemarkoló szerelmes dalokat tartalmazó I Never Learn után aztán 2018 nyarán, kisfia születését, édesanyja halálát és egy válást követően megkaptuk a so sad so sexy-t. Az utóbbi lemez nem számít a kritikusok kedvencének, de azért a Sziget Fesztiválon is megtapasztalhattuk, hogy a „szomorú svéd popnak” már több mint 10 éve helye van a nemzetközi piacon.

Lykke Li: hard rain

 

# ICONA POP

Aki 2011 környékén megfordult néhány indie zenei blogon, nagyon jól emlékezhet a cikkünk nyitóképén látható popduó, az Icona Pop Manners című dalára. Caroline Hjelt és Aino Jawo jövőbeli sikereit már debütáló daluk fogadtatását látva sejteni lehetett, mégis kevesebb mint egy évvel később már megnyerték Amerikát, Charli XCX-szel közös I Love It című számuk a Billboard Hot 100-as lista 10. helyén nyitott, és ezt még Caroline és Aino sem gondolta volna. A duó tökéletes példája annak, hogy lehet indie zenével beépülni a mainstreambe - a korai pozitív kritikákat kihasználva, nemcsak a rádiókban, hanem reklámokban és sorozatokban is folyamatosan megszólalnak a dalaik. A magyarországi színpadokon is többször felléptek (például szakadó esőben a VOLT Fesztiválon), ami nem csoda, mert 2013-as, második nagylemezükkel gyakorlatilag öt éven át folyamatosan turnéztak. Szeptemberi tweetjükkel most rövid visszavonulót fújtak, hogy felvehessék a már várva várt, harmadik albumukat is, aminek a megjelenését az idei év első felére ígérik.

>>> Első svéd csajos playlistünk, randizáshoz. Hallgasd a Spotify-on: Bit.ly/RecSvedCsaj1

 

# TOVE LO

rec069_tove_lo_650.jpg
A koncertjein és klipjeinben melleit gyakran megvillantó és a svéd zeneiparban dolgozó nőket érő zaklatás ellen is gyakran felszólaló Tove Lo először 2014-ben, Habits című dalával került a nemzetközi figyelem középpontjába. A másképpen Stay High-ként ismert szám szépen lassan mászott bele mindenki fülébe, pedig nyersességével és realisztikus keserűségével nem éppen partihimnusz. Queen Of The Clouds című első, 2014-es nagylemeze, amire Marina Diamandis is szerzett dalokat, egy konceptalbum, Love, Sex és Pain szekciókkal mutatja be egy kapcsolat fázisait. Lady Wood című, második nagylemezét a BLUE LIPS című kiegészítés követte, és Disco Tits című dala napjainkban is rotációban pörög a rádiók műsorában, csakúgy, mint a bitches amit skandináv barátnőivel, Almával, az Icona Poppal, Elliphanttel, és a brit Charli XCX-szel közösen rögzített.

18+ Tove Lo félórás kisfilmje, a végén két perc masszív maszturbálással:

 

# SAY LOU LOU

A svéd születésű, ám Ausztráliában nevelkedett ikrek, Elektra és Miranda Kilbey, az egész életüket a két ország közötti ingázással töltötték, mégsem maradhatnak ki a listánkból. A Kimbley lányok már debütáló dalukkal, a Maybe You-val felhívták magukra a figyelmet mindkét hazájukban. Bohókás, földtől kissé elrugaszkodott hangszínük, és mozivászonra illő színpadi vizuáljuk emlékezetes és érzelmekre is ható indie produkcióvá áll össze. 2015-ös első, Lucid Dreaming című albumukat egy jól megérdemelt szabadságon töltött év után, 2018 végén követte az Immortelle, rajta hét dögös csajhimnusszal. Az új albumot ők maguk úgy jellemzik, hogy az forradalmi hangulatban szól a nemek közötti határok eltörléséről.

18+ Ez kivételesen nem egy partihimnusz, hanem egy cenzúrázatlan kisfilm, ijesztő és meztelen jelenetekkel:

 

# ELLIPHANT

rec069_ladygunn-elliphant-_650.jpg
A 33 éves Ellinor Olovsdotter karrierje 2012-ben kezdődött, amikor debütáló dalát, a Tekkno Scene-t azonnal a FIFA 13-as videójáték zenéjének választották, ami miatt persze az egész világ gyorsan megismerte. A hip-hopot, popot és elektronikus stílusokat zsigeri természetességgel keverő Elliphantet a svéd M.I.A.-ként emlegetik, leginkább vadsága és eklektikus stílusa miatt. Az évek során dolgozott együtt Major Lazerrel, Skrillex-szel, Diplo-val, aztán -vel duettezett, és előzenekaros produkcióként turnézta végig Észak-Amerikát Charli XCX-szel. Eddig először és utoljára – egy lemondott Akvárium-koncert után – a 2015-ös Balaton Soundon láthattuk Magyarországon. Living Life Golden című 2016-os nagylemeze óta várunk a visszatérésére, legutóbb Tove Lo szupergruppjában hallhattuk.

Elliphant: Could It Be

 

# TOVE STYRKE

Az idei Sziget Fesztiválra is érkező Tove Styrke karrierje 18 évesen indult, saját nevét viselő, első nagylemezével – ehhez a Swedish Idol tehetségkutató adott nagy löketet. A táncolható, elektronikus hangzásáról ismert csaj azóta két albumot, rajtuk pedig olyan slágereket adott ki, mint a Borderline, a Stuck vagy a Sway. Ez utóbbi egyben harmadik nagylemezének a címe is, aminek a megjelenésével egyidőben Lorde-dal együtt turnézott. 2010 óta Tove Styrke dalainak mondanivalója egyre nyersebb lett, de a hírnév árnyoldalairól, a médiafelhajtásról kialakult véleményét és érzéseit a mai napig képes ritmusos dallamokba és lendületes mixekbe önteni. Vibe című kislemezét októberben jelentette meg, nagyrészben skandináv dátumokat felvonultató turnéja alatt. A turnébuszban hallgatott dalokból lelkesen szerkeszti lejátszási listáját is, amit Sway Tour Bus Spotify Playlist néven tesz közzé.

>>> Második svéd playlistünk, a legsadebb szakítós dalokkal. Hallgasd a Spotify-on: Bit.ly/RecSvedCsaj2


# SKOTT

rec069_skott_650.jpg
Pauline Skött, vagy ahogy ismerhetjük, egyszerűen Skott, bár szerves része a skandináv new schoolnak, nem a hagyományos módon, trendérzékeny nagyvárosi gyerekként került a köztudatba. A Dalarna-ban, vidéken, egy kis kommunában nevelkedett lány csak késői tinédzseréveiben ismerkedett meg a modern popzenével. A lemaradását gyorsan behozta olyan slágerekkel, mint a Porcelain vagy a Glitter & Gloss, ám a nagy kiugrást 2018 hozta meg neki. Stay Off My Mind című első, négyszámos EP-jének felvételekor Skott már pontosan tisztában van az erősségeivel, produkcióját pedig az a tény is erősíti és hitelessé teszi, hogy a zenekarában nem felbérelt session-zenészekkel, hanem ezeréves barátaival játszik. Rövidke karrierje alatt végig turnézta már Európát -vel, és hiába áll még mögötte mindössze két évnyi tapasztalat, máris a svéd popszcéna egyik legnagyobb reménységének tartják.

Skott: Stay Off My Mind

 

# A JÖVŐ GENERÁCIÓJA

A fentiekből is látszik, hogy Svédország ontja magából a popcsajokat, és a jövő is fényes, a svéd csajpop utánpótlása kifogyhatatlannak tűnik. A fiatalabb generációban ott van például Anna Leone, akit My Soul I című debütáló dala után már most az egyik legnagyobb dalszerző ígéretnek kiáltottak ki. A másik üdvöske Marlene: Next To Me című, átütő sikerű számát már kifejezetten az amerikai piacra írta, csakúgy, mint LÉON, aki még meg sem jelentette első nagylemezét, de Tired Of Talking című dala már 66 milliós hallgatottságot ért el a Spotify-on. Ha a Lykke Li-s vonalat érzi valaki, akkor Sarah Klang a trónörökös, aki önmagát nemes egyszerűséggel „Svédország legszomorúbb lányaként” jellemzi.

>>> Harmadik svéd csajos playlistünk, bulizáshoz. Hallgasd a Spotify-on: Bit.ly/RecSvedCsaj3


LÉON: Tired of Talking

Nagyon svédek című cikksorozatunkból megtudhatod, mi a svéd zenei csoda egyik titka, ki a világsztárok legnagyobb svéd slágergyárosa, kik a legmenőbb svéd popcsajok manapság és olvashatsz a legmagyarabb svédek és a legsvédebb magyarok ízlésének metszéspontjairól (többek között a budapesti svéd nagykövet is megmutatja kedvenc zenéit a Recorder olvasóinak), de bemutatjuk a világ legjobb, svéd kamaszlányokról szóló leszbifilmjét is.

 

# A SKANDINÁV ÖSSZEFOGÁS             

Ha a svéd csajok – persze a zenéjük mellett – valamiben még jók, az skandináv pályatársaik megsegítése. Norvég, dán és finn énekesnőkkel folyamatosan sikeresebbnél sikeresebb együttműködések születnek, nagylelkűen bevesznek néhány nem skandináv előadót is. Példának ott van Tove Lo, Elliphant, az Icona Pop, Alma és a brit Charli XCX közös dala, a bitches, akinek pedig nem elég a girl powerből, az nézze meg a brit-albán Dua Lipa közösködését -vel, Zara Larssonnal, és szintén Almával és Charlival a BBC Radios 1 több mint 47 milliószor kattintott videóján: 


https://recorder.blog.hu/2019/03/17/a_zenekar_a_mult_a_sved_csajpop_a_jelen
18+ A zenekar a múlt, a svéd csajpop a jelen
süti beállítások módosítása