„Ha amerikai a popzenéd: svéd” – hangzik el a Szűcsinger Svéd című számában. Svédország a harmadik legnagyobb zenei exportőr, lakosság és GDP arányában pedig világelső. Nagyon svédek rovatunk zeneipari áttekintése a Recorder magazin 69. lapszámából.
Kórusok, zeneoktatás, nagyon svéd nyáldiszkó
Sok cikk szól a svéd titokról, ami persze több okok együttes hatása. Sokszor hozzák fel, hogy az élet szerves része a zene: rengetegen énekelnek kórusban, életben tartva a dallamos népzene örökségét. Erős az iskolai zeneoktatás: „ez az élet része: ahogy egy gyereknek meg kell tanulnia úszni, ugyanúgy meg kell tanulnia egy hangszeren” – olvasható a Globe And Mail cikkében. Az angolszászok a zeneoktatás állami finanszírozását emelik ki, számunkra inkább az az érdekes, amit SHY Martin mond: „kísérletezhetünk, hibázhatunk, van idő arra, hogy megtaláljuk magunkat” – ez nem pont az, ami a magyaroknak a zeneoktatásról eszébe jut. A pályakezdőket aztán bőkezű állami támogatás segíti. Igen magas, 70% az angolul beszélők száma, és a digitális írástudás is fontos része az oktatásnak.
Kevésbé ortodox megfejtés, amit a Tallinn Music Weeken adott elő Andres Lokko újságíró: a svédek sokáig a tökéletes beolvadást gyakorolták nemzetközi környezetben, ám a kilencvenes években több területen is „nagyon svéd” dolgok kezdtek hódítani, a divattól a krimiig. A zeneipar is rájött, hogy úgy lehet sikeres, ha vállalja sajátosságát, például büszke lesz addig szégyellt múltjára, a „nyálas eurodiszkó slágerekre”.
A Cheiron stúdió és a svéd modell
Fontos a magát szűk tízmilliós lélekszámával kis nemzetnek tartó svédek nemzetközi orientációja, és az, hogy példaképek sora mutatja, hogy sikerülhet, az ABBA-tól a Europe-on át Robynig és tovább. De az előadóknál is fontosabbak a dalszerzők-producerek. Itt pedig egy ember az origó: Denniz PoP, aki 1992-ben alapította a Cheiron stúdiót, első sikerét Dr. Alban Hello Afrikájával aratta, majd jött az All That She Wants az Ace Of Base-től, ami meghódította Amerikát, és a Cheiront az élvonalba juttatta. Pedig Denniz PoPnak nem is tetszett a demó, de a kazetta beragadt az autó magnójába, úgyhogy addig hallgatta, míg végül rájött, hogyan kell úgy átszabni, hogy sikeres lehessen. Hihetetlen érzéke volt ahhoz, hogy mi működik (például hogy az első két másodpercben kell valami beazonosítható motívum – DJ-ként látta, hogy ha nem tudják a táncolók, mit indított el, lemennek a tánctérről), és ami akkor újdonságnak számított: számítógéppel dolgozott, felhasználva az elektronikus tánczene egyes megoldásait.
A MAGÁNYOS BULIZÁS VÉDŐSZENTJE - ROBYN
A Cheiron csúcskorszakában a legnevesebb akkori fiúbandáknak dolgozott (Backstreet Boys, NSYNC, Boyzone, 5ive). Aztán Denniz PoP 1998-ban, alig 35 évesen rákban elhunyt. Max Martin vette át a helyét (róla külön portrét közlünk), aki az elmúlt húsz év legsikeresebb slágergyárosa lett. De a személyeknél is fontosabb a Cheironban kidolgozott dalszerzői módszer, amit minden rendes slágergyárban átvettek: egyszerre sokan, akár öten-hatan dolgoznak egy-egy számon, a zene–szöveg munkamegosztás helyett track and hook módszerrel, vagyis külön az alapon és az énekdallamon. Az egyes elkészült „modulokból” később többféle módon össze lehet rakni a kész számokat.
Ők mind svédek
Egy közelítőleg sem teljes lista érzékeltesse most a svédek hatását a mai popra. A palesztin családból származó Rami Yacoub első munkája a Cheironban a ...Baby One More Time volt. Aztán: Nicki Minaj: Starships, One Direction, Avicii, Weezer stb. Shellback (jobbra) szintén sokat írt Max Martinnal, a hardcore-metal színtérről jött, és már túl volt sok slágeren (Britney Spears, Maroon 5, Taylor Swift stb.), amikor 2015-ben a punklegenda Refused visszatérő lemezén dolgozott. A Bloodshy & Avant ügyfelei Ms. Dynamite-tól Kylie Minogue-t terjednek, ők csinálták az évezred egyik legjobb popslágerét: Britney Spears: Toxic. A Miike Snow trió kétharmadaként előadók is. Peter Svensson első körben a Cardigans gitáros-dalszerzője, ebben az évtizedben Carly Rae Jepsen I Really Like You-jában és sok The Weeknd-számban volt szerző. Tove Lo hamarabb írt Girls Aloud-, Ellie Goulding- és Nick Jonas-slágereket, mint előadóként befutott volna. RedOne Marokkóban élt 19 éves koráig, a zene miatt ment Svédországba, Rami Yacoubbal is dolgozott; a nagy áttörés New Yorkban jött, ahol Lady Gaga mellett néhány évre meghatározó, trendformáló producer lett.