David Bowie 2013-ban, tíz év szünet után, totális meglepetésként adott ki egy új nagylemezt (The Next Day), miután január 8-ai születésnapján a semmiből megjelentetett egy új dalt. Azóta - bár 2003-as szívinfarktusa óta csak elvétve, egy-egy dal erejéig, vendégként állt színpadra, így turnét sem tervez - kifejezetten aktív a korábban sokak által már nyugdíjazott előadó. Klipekkel (The Stars (Are Out Tonight), The Next Day, Valentine's Day, Love Is Lost a James Murphy-féle remixben), különféle életjelekkel (például bemutatta száz kedvenc könyvét, Louis Vuittonnal kalandozott) folyamatosan szerepel a hírekben, 2014-es életműösszegző kiadványain (Nothing Has Change), mint utólag kiderült, már a következő albumának meghökkentő hangzását előlegezte meg két friss dallal, amit aztán 2015-ben szintén titkos lemezfelvétel követett, év végén pedig új dalok (a friss lemezt először egy sorozat főcímzenéjeként, részletében felvezető Blackstar, majd a még annál is jobb Lazarus) harangozták be azt, hogy a talán legnagyobb hatású popzenész 69. születésnapján, azaz ma, 2016. január 8-án a teljes Blackstar album is megjelenjen.
A 2003-as Reality albumot követő turnén Bowie szívinfarktust szenvedett, a koncertsorozat félbeszakadt, az énekes pedig tíz éven át csak nagyon szórványosan adott életjelent magáról, többnyire egy-egy vendégéneklés, alig kihallható vendégvokál, vagy egy-egy váratlan színpad vendégmegjelenés erejéig, így a 2013-ban a semmiből kiadott The Next Day album óriási visszhangot váltott ki, és mivel a karrier nyolcvanas évek közepétől számított szakaszának talán legjobb albuma lett, óriási sikert is aratott. A 2014-es válogatáslemezeken és külön kislemezként is kiadott Sue (Or A Season Of Crime)/'Tis A Pity She Was A Whore dalpáros azonban már azt is jelezte, hogy Bowie nemcsak aktív fog maradni, hanem hű is magához, hiszen a visszatérés életerős önidézései után - egész pályájára jellemző módon - ezúttal is valami teljesen mással folytatja, amint azt rajongói lényegében el is várják tőle. A jazzes-experimentális dalok kijelölték a ma megjelent új album hangzásvilágát, az időközben Lazarus címmel sci-fi musicalt is írt dalszerző (a musical címadó dala a friss lemezen is szerepel) ezúttal egy jazz-zenekar, a Donny McCaslin fúvós (szaxofonos, fuvolás stb.) által vezetett kvartett társaságában és egy másik jazz-zenész, Ben Monder gitáros rögzítette 2015 elején, hogy hűséges producertársával, Tony Viscontival az év második feléig dolgozzanak a felvételeken (és például beemeljék két dalba a most visszatért LCD Soundsystem-vezér, James Murphy ütősjátékát). A hétszámos, 41 perces, összességében egyik korábbi Bowie-albumhoz sem fogható kiadvány leginkább Scott Walker kései, erősen kísérleti lemezeit idézi, de ez nem meglepő, hiszen Bowie már a hatvanas évek végén hangoztatta, hogy példaképének tartja a másik nagy dalszerzőt. A Blackstaron - amin Kendrick Lamar is elismert inspiráció - hiphopos grúvok, jazzes szólók, experimentális hatások gyúródnak össze végeredményben ezúttal is könnyen felismerhetően bowie-san, de ez a bátor és hatásos album még egészen biztosan sok meghallgatást kíván - kezdhetjük is!
(X) David Bowie Blackstar című új albuma már Magyarországon is elérhető!
Töltsd le az iTunes-ról: http://bit.ly/BlackstarIT
Töltsd le a Google Play-ről: http://bit.ly/BlackstarGP
Vedd meg cd-n a Media Marktban: http://bit.ly/BlackstarMM
Hallgasd a Spotify-on: http://bit.ly/BlackstarSP1
Hallgasd a Deezeren: http://bit.ly/BlackstarDE
a lemezhez tartozó friss videó, a Lazarus klipje, amelyben Bowie színészi alakítása az elképesztő:
az elsőként közzétett, és az előzőhöz hasonlóan Johan Renck (azaz az egykori Stakka Bo) által rendezett tízperces Blackstar szintén túlvilági videója, amelyben meg az egész kisfilm maga egy igen komoly mindfuck:
és az egy évvel ezelőtti életműösszegzésen szereplő, de mint utólag kiderült, már az új albumot beharangozó Sue (Or In A Season Of Crime) klipje: