Nothing Has Changed. címmel jött(ek) ki tegnap, november 17-én David Bowie legújabb válogatáslemeze(i). Így, kijelentő módban, ponttal, hogy semmi sem változott. A pöpec új felvétellel feldobott, háromféle hosszúságú és dalsorrendű kiadvány háromféle borítót kapott: a három különböző korszakban készült fotóban az a közös, hogy mindegyiken tükörből néz vissza ránk az énekes. Miközben könnyen dekódolható az üzenet – és miközben mindenki tudja, hogy a lényeg valóban lehet ugyanaz –, azért nagyon is sok minden változott. A kaméleon öt legdurvább metamorfózisa.
1970
A popsztársághoz vezető úton a hatvanas években minden létező mellékutcába benéző Bowie ugyan megigazíttatta néhányszor a haját, de sem zenéjében, sem outlookjában nem találta a helyes stílt. Aztán 1969-ben a modjófiú hagyta kicsit tincseit megnőni, kicsit leült a fűbe gitározni, de nem lett belőle igazi hippi, viszont 1970-re rendesen lobogó sérót öltött, és hardrockos dalai mellé felvette eszköztárába az androgün játékot. Ráérzett, mitől is emelkedhet ki.
DAVID BOWIE LEGJOBB 12 ALBUMÁT IS BEMUTATTUK - HALLGASD VÉGIG MIND!
1973
Smink, elég bátor ruhák (a kötött „kezes-lábas” megvan?), a hajhosszal, -színnel való játék: a nem annyira sokkolóan új megjelenés, hanem a folyamatos átvedlés után 1972-re glamrocker Ziggy-ként parádézott Bowie. A korszak koronája azonban az 1973-as arcfestéseket illeti: az Aladdin Sane villámját, a Pin Ups köralakú kiemelését, vagy ahogyan az Aladdin turnéján kiállt, hatalmas pöttyel a homlokán – ezek örök mintául szolgálnak az utána érkező rocksztároknak.
1974
A kaméleon jelzőt már eddigre is bőven kiérdemelte, ám a legélesebb váltás csak ezután jött és nem is a külsejét az adott körülményekhez alakító állat a legjobb analógia hozzá, hiszen Bowie a még részben glames, de már kicsit átmeneti soul-funkosos és jövőpopos Diamond Dogs album 1974-es turnéján váltott egész egyszerűen öltönyre, miközben rajongói épp nem tudták, milyen extrém ruhába bújjanak és mit is fessenek magukra. Az elegáns-Bowie képét aztán később sokat színezte a dalszerző, de ekkoriban – és a következő évben kijött, teljes zenei váltást is hozó soulos Young Americans idején a hanyag konszolidáció jellemezte.
1976
Innentől – ha nagyon egyszerűsíteni akarunk – kinézetben tulajdonképpen csak a fazonigazítás fokozatai a jellemzők: emberünk megtalálta stílusát, egy beérkezett nagyság, akinek már nem áll túl jól a felesleges extrémitás. Csak érzékkel – súghatta magának folyton (és ezt például olyan követői, mint Marilyn Manson már nem hallották meg). A kokainnal terhelt 1976-os évben a hátranyalt frizura és a laza elegancia a hívószó, az évtized végéig ez inkább árnyalataiban változott (ahogyan a jól kitalált new wave-előfutár zene is), és Bowie a harsány nyolcvanas években is meglepően mértéktartó tudott maradni.
BOWIE 2013-BAN TÉRT VISSZA LEGHOSSZABB SZÜNETE UTÁN, EZEK PEDIG A KORÁBBI NAGY VISSZATÉRÉSEI.
1997
Mondjuk azt, hogy kapuzárási pánik, ami Bowie-val az Earthling idején történt. Egyrészt ugyan végre utolérte a korszellemet a jungle-rockos albummal, ám a túl nyilvánvaló dance-rock keresztezési mániában (U2, Garbage stb.) ezeknek a lemezeknek gyorsan elavult a hangzása, nem beszélve a mester kínosan pedáns módon kialakított arcszőrzetéről (vagy ötféle hosszúság is megfigyelhető egyetlen képen), na meg az éppen tomboló cool britannia-mánia miatt felvett Union Jack-kabátról. Bowie ezt bármikor máskor inkább viselhette volna. Mindenesetre ekkor okozott új arcával utoljára meglepetést, ezután szépen visszakonszolidálódott az öltönyös popsztárrá, ami annyira jól áll neki.
(X) David Bowie új albuma megrendelhető a Magneoton webshopjában.
és akkor a tegnap megjelent Nothing Has Changed válogatáslemez deluxe változata - (X) 35 millió dal a Deezeren. Válaszd hozzá a Telenor 2GB+Deezer szolgáltatáscsomagot!
és a válogatáslemez új dalának, a Sue (Or In A Season Of Crime)-nak a klipje: