Nézzünk deszkás csajokat, Beastie Boyst és nők nélküli világot – Film7

2020.04.27. 12:18, Gaines

betty.jpg

A koronavírus idején, a mozik bezárásával még nagyobb hangsúly helyeződik az otthoni film- és sorozatnézésre, amihez jó néhány streaming platform szolgáltat hétről hétre tartalmakat. Az alábbiakban az HBO GO és a Netflix újdonságai közül szemezgetünk, némi VOD (video-on-demand) opcióval kiegészítve a palettát.

VIMEO

Békeidő (2020)
már kölcsönözhető

Rendhagyó módon, a járványhelyzetet figyelembe véve online tette elérhetővé legújabb nagyjátékfilmjét Hajdu Szabolcs (Ernelláék Farkaséknál, Fehér tenyér): a Békeidő múlt hét csütörtök óta kölcsönözhető Magyarországról és Romániából a film Vimeo-oldalán, 4.99 USD áron, kerekítve 1600 forintért. A másfél órás, szkeccsek eleinte laza, majd egyre szorosabban összefonódó füzéreként felépített alkotás közérzetfilm, vagy inkább, frusztrációfilm: a mai magyar, vagy tágabb értelemben véve, kelet-európai társadalom fortyogó indulatainak, szüntelenül görcsbe rándult gyomrának és öklének megnyilvánulásai elmérgesedett konfliktusokban, megkeseredett kapcsolatokban, veszekedésekben, sérelmekben és sértegetésekben. A legfelsőbb szintű, hatalmi gyűlöletkeltéstől egészen a mindennapokba legyűrűző, családon belüli ingerültségekig. Az emitt abszurd, amott mágikus, amott meg keserűen realisztikus éjszakán bonyolódó epizódok minősége változó, de a legerősebb szegmensek zsigerien ragadják meg az embereket belülről marcangoló, kifelé sugárzott, körülöttünk ezáltal mindent átitató frusztrációit.

HBO GO

Betty (1. évad)
bemutató: május 2.

Az HBO új sorozata pont arra lesz jó, hogy feloldja a szorongásainkat és a nyugtalanságunkat chilles hangulatával és kis léptékű, laza konfliktusaival: a hat félórás epizód főszereplői New York-i deszkás lányok, akik a nagyváros betondzsungelében korzóznak, bandáznak, füveznek, buliznak és barátkoznak. A sorozat a 2018-as Skate Kitchen című film adaptációja, de azt nem kötelező megnézni az új részek élvezetéhez: bár ugyanazok a (valóságban is deszkás) lányok játsszák az öt főszerepet, de a sztori se nem folytatás, se nem előzmény, inkább afféle újrakezdés/remix, egyes, a filmben már haver szereplők például itt újonnan ismerkednek meg. Már a film nézése közben is az fogalmazódott meg bennünk, hogy ennek a deszkás közegnek mennyivel jobban állna egy tét nélküli sorozat, ahol csak együtt lógunk a csajokkal, mint egy szükségtelen bonyodalmakkal terhelt film, és beigazolódik a sejtésünk: az első rész egy hátizsáklopás körül zajlik, de a lényeg a laza trekkekre hangszerelt, deszkázós, mászkálós, nyugizós montázsokban, meg a szereplők kicsit fésületlen természetességében rejlik.

DESZKÁS FILMEKBŐL NEM SZENVEDTÜNK HIÁNYT 2018-BAN

Életem fénye (2019)
bemutató: május 2.

Casey Affleck tavalyi rendezése visszavezet minket a nyomasztás irányába, a posztapokaliptikus thriller ugyanis egy olyan közeljövőben játszódik, ahol egy rejtélyes vírus szinte minden nővel végzett a Földön, a kevés túlélőre pedig kiéhezett, magányos, dühös férfiak vadásznak. A szikár és sivár hangulatú dráma főhőse (Affleck alakítja) különösen nagy gondban van, egyedül maradt ugyanis kiskamasz lányával, akit fiús frizurával és ruhával kell rejtegetni a potenciális veszélyforrások elől. A színész-rendező biztos kézzel teremt feszültséget, miközben a szülői felelősségről, nevelésről, elengedésről mesél kvázi kétszereplős kamaradrámáján keresztül; a végére kapunk néhány brutálisabb akciójelenetet is, de a film közelebb áll Az úthoz, mint a The Walking Deadhez.

A FILMET A TAVALYI BERLINI FILMFESZTIVÁLON LÁTTUK, ÉS MEG IS KRITIZÁLTUK

NETFLIX

Hollywood
bemutató: május 1.

Csillogás, sztárság, meg az azzal járó  nehézségek, de azért elsősorban mégiscsak csillogás, sztárság! Ryan Murphy sorozatgyártó-veterán (Amerikai Horror Story, American Crime Story, A póz) legújabb minisorozata az álomgyárba kalauzol, Hollywood 50-es évekbeli aranykorába. Murphy nem először foglalkozik ezzel a témával, ám a Viszály című sorozat Betty Davis és Joan Crawford rivalizásálására kihegyezett első évadával szemben ez most elsősorban fiktív szereplőkkel operál, néhány fiatallal, akik filmkészítő álmaikat jönnek megvalósítani Hollywoodba. A csavar az előzetes alapján az, hogy stúdiófilmjüket fekete női főszereplővel, fekete forgatókönyvíró tollából akarják megvalósítani, márpedig ehhez hasonlóra a korból nem sok példát ismerünk. A szereplők tehát biztos szembesülnek majd az álomgyári előítéletekkel, rasszizmussal, de Murphyt ismerve a szórakoztatáson lesz a hangsúly, szex, titkolt viszonyok, a hírnév megrészegítő ereje, meg néhány sztárcameo az Elfújta a szélből.

APPLE TV+

Beastie Boys Story (2020)
már elérhető

Eredetileg a South By Southwesten debütált volna az új Beastie Boys-dokumentumfilm, ám a márciusra tervezett fesztivált az elsők között fújták le a koronavírus miatt. A tervezett mozis kör is elmaradt (IMAX-ben vetítették volna a filmet Amerikában), csak streamen látható a csapat régi barátja és tettestársa, Spike Jonze által rendezett mű. A film nosztalgikus visszatekintés a hiphop-trió karrierjére, ami a 2018-ban megjelent, 600 oldalas Beastie-memoárból táplálkozik, az archív felvételek mellett pedig a csapat két életben lévő tagja, Ad-Rock és Mike D a jelenből is sztoriznak a fiatalkori csínytevésekről, karrierjük meghatározó pontjairól, és a 2012-ben elhunyt MCA-ről. És persze nem is ők lennének a Beastie Boys, ha nem trollkodnának néhányszor a visszaemlékezős dokumentumfilm műfajával, meg velünk is,

NATIONAL THEATRE LIVE

Frankenstein (2011)
megtekinthető: április 30-tól május 8-ig

A londoni National Theatre 2009 óta mozikban is közvetíti felvételről színházi előadásait, nálunk az Uránia vetített az elmúlt években rendszeresen darabokat a programsorozatból. Így jutott el hozzánk két éve Danny Boyle különleges Frankenstein-előadása is, mely váltott szereposztással dolgozott, azaz egyik este Benedict Cumberbatch játszotta a címszereplő doktort, Johnny Lee Miller pedig a szörnyet, a következőn pedig fordítva. Mindkét verziót felvették, és most egy hétig meg is lehet majd tekinteni őket az otthonunkból a National Theatre Live YouTube-csatornáján. A darab önmagában is izgalmas, Boyle látványközpontú rendező, és bevonta az Underworldöt is a kísérőzene megírásához. De az az igazi plusz, hogy össze lehet hasonlítani, hogyan nyúl ugyanazokhoz a karakterekhez két remek színész, máshogy formálják-e meg őket, változik-e ettől a darab dinamikája. Meglesz mindenkinek a kedvenc szereposztása, de ehhez meg kell nézni mindkettőt, nincs mese.

MÉG EGY REMEK SZÍNHÁZI ÉLMÉNYÜNK, EGYENESEN LONDONBÓL

https://recorder.blog.hu/2020/04/27/nezzunk_deszkas_csajokat_beastie_boyst_es_nok_nelkuli_vilagot_film7
Nézzünk deszkás csajokat, Beastie Boyst és nők nélküli világot – Film7
süti beállítások módosítása