Melankolikus pengetések nehéz időkben. Ilyen lenne az Iron Maiden, ha posztrockot játszana. Fagott és pénztárgép, elveszett törzsek, táncoló mágnesreszelék, robotikus megkönnyebbülés. Pszichedelikus jammelés hindu halálistennel, apokaliptikus-euforikus mod-folk, sivatag és vidámpark. Amit mások mondani szeretnének. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A Žagar nemrég a korai, meg nem jelent számokból összerakott válogatásával szerepelt itt, most pedig van egy új kiadvány is. A majd' egy éve megjelent, itt a Recorderen debütált Woods, Spirits & Sorcery album nyitódala, a Lost Tribes kapott öt remixet. Három remixelő külföldi: Doyeq és Marcus Henriksson is könnyedebb, de azért a deep címkével ellátható irányba vitte a számot, Deadbeat pedig minimalista dubtechnót csinált belőle. A magyarok most jobbak: ZOL szintén dubtechnós, de a kedvesen repkedős fajtából; Imre Kiss pedig a legkevésbé kiszámítható remixet készítette a gyűjteményre. Marcus Henriksson remixéhez egyébként videó is készült, az album klipjeinek absztrakt világát folytatja, az EP-t bemutató Electronic Beats cikkében megnézhető. Honlap, Facebook
Norwell egy ideje az electro műfaj lehetőségeit járja körbe (tavaly beszélgettünk vele erről is), legújabb kiadványa, a Crisis Sound System által megjelentetett Altered States EP is ilyen. Ez az egyik legjobb, valamint talán a legsötétebb Norwell-kiadvány, főleg az első fele, az Arts Décoratifs a maga mormogó basszusaival (bár ezt aztán a szertelenül különféle irányokba tekergő dallamok oldják), majd még inkább az ipari zenétől is kölcsönző Strange Voices. A címadó szám robotikussága ehhez képest megkönnyebbülés, végül egy majd' tízperces, táncos, elragadóan monomániás remix zár a brit Timothy J. Fairplaytől. Norwell egyébként két külföldi kiadójának új válogatására is adott egy-egy számot: a Mechatronica Aid EP-jének bevétele a zenészeket támogatja, a Lobster Theremin PLUR válogatásának bevétele brit jótékonysági szervezeteknek és a zenészeknek megy. Facebook
Az Ajna (vagy aJna) 2010-ben alakult, 2013-ban mi mutattuk be első videójukat, és már akkor szó volt arról, hogy finoman szólva nem sietik el a dolgokat - nos, a bemutatkozó nagylemez, a Rengeteg most készült el. Továbbra is instrumentális progresszív rockot játszik a trió, a szokásosnál előrébb tolt basszussal, de ebbe sok minden belefér - virtuóz groove-októl a keményebb részeken át a posztrockos hangulatokig, no meg ezek között sok váltás. A Nyergelt táltos kancacsikók című számról az angol The Progressive Aspect kritikusának egyenesen az jutott eszébe, hogy "ilyen lenne az Iron Maiden, ha posztrockot játszana". A Tool, illetve a basszusgitár kiemelt szerepe miatt a Primus is gyakran előkerül (a Fémforgács interjúja szerint ez a két zenekar a közös nevező a három tagnál.) Az albumról egyébként lelkes kritika született német és spanyol nyelven, a finn Inverse Records gondozta. Facebook
A Music Illness Cash-Machine egy különleges projekt: a Budapesten élő spanyol Alejandro Moreta Sánchez a vezetője, és a pszichedelikus folkból, barokk popból és a klasszikus zenéből is bőven merít, hogy a rockos, country-s stb. kitérőket ne is említsük. Hogy a Malagában született Sánchez hogyan került Budapestre, arról 2017-ben, még első lemeze megjelenése után itt mesélt a Recordernek. A folytatás nemrég készült el, az idők szavának engedelmeskedve Lock & Down a címe, de egyébként semmi aktualizálás nincs benne. Több kort megidéző / kortalan zene, ami könnyedén ugrál a fülbemászó, lendületesebb alt-folk-rock és az elomló álmodozás, a misztikus-filmzenés hangulat, a fagottot is bevető neoklasszicizmus és az effektekben fürdő pszichedélia között. A korábbbi lemezhez képest még több a közreműködő; a multiinstrumentalista Sánchez mellett visszatér Henri Gonzalez, Balla Máté gitáron és Metykó Viktória fúvós hangszereken; velük együtt majdnem húsz zenész, énekes hallható az albumon. Facebook
A magát space-postrock jam trióként meghatározó Satorinaut tavaly két albumot jelentetett meg, és most itt van újabb kettő. A Slow Psychedelic Speedrock címéből a pszichedelikust nem kell magyarázni; az is igaz, hogy néha gyors, néha meg lassú, illetve amikor gyors az alap, akkor is hosszan-türelmesen bomlanak ki a témák. A leírásban ez is olvasható: "tavasz, virágok, világkatasztrófa és Yama jamming" - utóbbi a hindu halálisten. Pár nappal később pedig kijött a Gem Jam / Box Turtle Telepathy, amiből a Gem egy hetvenes évekbeli olasz szintetizátor, amit 12 euróért vásároltak. "A funkciók fele hiányzik, úgyhogy rákötöttünk néhány delay és phaser effektet, és megkértük Krisztit [a Lemurian Folk Songsból], hogy játsszon rajta" - olvasható a leírásban. Több helyen új dimenzióba emeli a pszichedéliát a mókás hangszer, főleg a harmadik, záró szám tetőpontjánál. Facebook
Baracskai Zlatko két albumot is kiadott idén. Az újabbat zl@ néven az EXILES kiadónál; a quactuson kiszámíthatatlanul pulzáló zajok, idegen-ideges puttyogások és esetenként minimalista dobritmusok találkoznak Dunja Crnjanski elomló, álmodozós szintidallamaival - bár sokszor még dallammá sem nagyon akarnak alakulni a szinti motívumai. A jó hír az, hogy ez hét számon keresztül végig izgalmas tud maradni. Korábban jelent meg zlatko.hu vs. bojan z néven a mod-folk című album. Amint utóbbi - vagyis Bojan Zulfikarpašić - posztjában olvasható, számos sessionfelvétel készült (több zenésszel, köztük magyarokkal), majd ezeket vette kezelésbe Zlatko, hogy kialakítsa a maga vízióját "páratlan ritmusokkal, dallamokkal, mikrotonalitással, zajokkal és sajátos humorral". Zlatko maga azt írta az anyagról, hogy "minden apokaliptikus feszültségemet és eufóriámat beletettem". A folkos dallamokból, jazzes vagy jazzen túli improvizációkból, zajokból, hangmintákból, olykor akár torzított gitárokból és tánczenei ritmusokból-hangzásokból stb. összeálló zene folyamatosan változik, de egységes koncepció fogja össze. Hol abszurd (ezen belül olykor tényleg kifejezetten vicces), hol súlyos, hol absztrakt, olykor pedig még egy kis könnyedséget is megenged magának. Bár nyilvánvalóan nem egy "könnyű" zene, van egy nagyon vonzó tulajdonsága: az egészet átható szabadság. Honlap, Facebook
Lázár Gábor már eddig is komoly sikereket ért el nemzetközi szinten (lásd interjúnkat), következő lemezét pedig egyenesen az elektronikus zene egyik legfontosabb kiadója, a Planet Mu fogja megjelentetni. A leírás már olvasható a Bandcampen, eszerint a klubos irány folytatódik, Lázár Gábor saját képére formálja majd a 2-stepet, a dubsepet, lesz hoover bass és trance techno (!) is. A Source címadó száma már meghallgatható, Borsos Lőrinc készített hozzá videót táncoló mágnesreszelékkel. Honlap, Facebook
Ugyan a lírai én nem érzi magát jól a vidámparkban, párkapcsolati okokból, azért a Mary PopKids The Carnival című új dala a maga melankolikus felhangjaival együtt is inkább feldob. A szám érdekessége, hogy a magyar zenei exportiroda, a HOTS Songlab pályázatára is beadták, és a Grammy-díjas Matt Lawrence hangmérnök-producer (referenciái itt) kiválasztotta, így a program keretében itt Budapesten együtt dolgoztak rajta egy fél napot, és a végső verziót is Lawrence keverte. Rajta lesz majd az őszre várható új lemezen is - olvasható a Stenken. A hozzá készült színes, villódzó klip Emil Goodman munkája. Facebook
Az Anima Sound System 2017-ben a CAFe Budapesten mutatta be Jerusalem, My Love című műsorát; Prieger Zsolt előtte beszélt a Recordernek az anyagról, ami ugyanúgy táplálkozik a "technoid" zenékből, mint a gospelből. Most megérkezett a lemezverzió első dala, a Lord Of The Desert, amihez a Júdeai- és Negev-sivataban készült képekből vágták össze a videót. Az Electronic Beats mutatta be; ugyanott azt is lehet olvasni, hogy a szintén régóta ígért Bob Dylan-feldolgozáslemezről is hamarosan megjelenik az első dal. Facebook
A Papaver Cousinsból lett Papaver első dalát itt mutattuk be; cikkünkben olvasható Szendrey-Nagy Olivér zenekarvezető magyarázata is az átalakulásról. A második dal most debütált a 24.hu-n, és mint Szendrey-Nagy mondja, arról szól, hogy "annyira lefoglal minket a saját véleményünk folyamatos formálása és artikulálása, hogy emiatt sokszor nem halljuk meg azt, amit mások mondani szeretnének nekünk." A film noirokból és egyéb fekete-fehér felvételekből (oktatófilmekből és még egy kis mellmutogatásból is) Reisz Gábor rakta össze a videót. Facebook
Egy együttműködés, amire nem számítottunk: Németh Róbert ugyanis A kibaszott végtelen űr című lemezén a globális és személyes válságokat lendületes gitárpop-dalokba fogalmazta bele, míg a horhos lebegő, gitáros drone ambientet játszik, sokszor környezeti, legutóbb városi zajokkal. Az együttműködés, amiben T. S. Eliot is megszólal, ez utóbbihoz áll közel, bár a "melankolikus pengetések nehéz időkben" - ahogy Győrffy Ákos a Lángoló Gitároknak jellemezte Németh Róbert kiinduló vázlatait - határozottabb karaktert adnak neki, mint amit a horhos-számokban hallani szoktunk. A címbeli vol. 1 egy nem túl határozott ígéret: "Talán még további darabok is várhatóak." Németh Róbert Facebook, Horhos Facebook
Összeállítás: Rónai András