Még nem tudom, hogy ki vagyok, de már sejtem, hogy ki az, aki nem - Rec.hu

2024.09.26. 10:02, RRRecorder

holi_levego_crop.jpg

A szemétdomb tetejére mászok, hogy a poshadt, magyar pocsolyából kilátsszak. Nincs nagy baj, csak sok pici. Cserben hagy, nem tágít, szót szeg. Félünk, hogy valami rosszabb jön - történelmi reflex. Nagy oxigenizációs esemény. Bolondok lázadása; lineáris, de játékos; hardcore power. Nem szép. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

HOLI 2021-es lemeze nem csak nekünk volt az egyik nagy kedvencünk. 2022-ben Hiúz nevű duójával adott ki albumot, de a következő HOLI-ra mostanáig várni kellett - közben, mint a Keret interjújából kiderül, Hegyi Olivér már két-három évre tervezett, világkörüli bicikliútján van. A Levegő szövegvilága ugyanazt a nagyon szerethető, önironikusan (olykor önostorozva) szerencsétlenkedő figurát rajzolja ki, amit oly sokan megszerettünk, bár a témák persze mások. (A cikk címét az Egy fejezet vége című számból vettem.) A zenét tekintve sokkal nagyobb a váltás az első lemezhez képest; közelebb áll hozzá a Hiúz indie-punkja, illetve lo-fi garázsrocknak is nevezhető a lemez nagyobb része. De beszivárognak elektronikus zenei megoldások és meglepő furaságok - többször például olyan furán pulzáló szintik szólnak félig-meddig elrejtve, hogy az utcán hallgatva ellenőriznem kellett, hogy nem szól-e valahol a közelben egy riasztó. Holi útját egyébként itt lehet követni, aki meg támogatná a kalandjait, a lemez YouTube-os verziója alatt talál számlaszámot. Instagram


Schmrk
és Kapitány Máté tavaly adott ki egy rövid, régisulis EP-t. A nagyobb lélegzetű Fehérváron nincs a rapnek kultúrája jóval sokszínűbb. Schmrk karizmatikus előadó, aki kicsit reszelős hangját okosan, tudatosan használja. A szövegekben van utca, szex és érzelmek; a Két én különösen szellemes, főleg a barátnőjével élő és rendes én szólama, aki nem megy fel Pestre - bár nyilván őt gúnyolja a "valódi" Schmrk. A zene hasonlóan sokszínű: bulis, elmosott-utazós és ravaszul megtekert hiphop, tört ritmusú elektronika, funk, néha darkoskodás - valamint több komoly meglepetés is (a legnagyobb a Coil Chaostrophy-jának felbukkanása a 2014-ben). Schmrk FacebookInstagramKapitány Máté Facebookinstagram


Lázár Gábor
előző két lemezét (Unfold, 2020, Boundary Object, 2022) a legendás Planet Mu jelentette meg, az újat pedig a kísérleti elektronikus zene egy másik meghatározó, kultikus kiadója, a raster. A Reflex folytatja az utat: a korábbi albumokról ismerős spártai dobok és szintik absztrahált, végletekig redukált világa a klubzenék megoldásaival találkozik. A kiadó kísérőszövege szerint az album felépítése ugyan nem narratív, de van egy íve: a kiszámíthatatlanul megtört struktúráktól a "lineáris, de játékos technós hatású" számokig, "az otthoni hallgatástól a klubig". Ebben van is valami, de azért megnézném, ahogy valaki a záró Execute folyamatosan újraalakuló ritmusaira, beinduló és megtörő dallamaira táncol - jó, az utolsó előtti Receive tényleg viszonylag egyenes, legalábbis a lépten-nyomon váratlan kanyarokat leíró többihez képest. A raster a lemezt CD-n és vinylen is megjelenteti; már mindkét formátumból elfogyott a készlet nagy része. HonlapFacebookInstagram


Obwigszyh
részben kísérleti technóról ismert, részben introspektív ambientről. A spanyol Subsist kiadónál megjelent nagylemeze az előbbi arcát mutatja. Hol súlyosabb, hol pszichedelikusabb techno adja a számok gerincét, de a lényeg abban a rendkívül sokféle egyéb hangban van, ami ezt körülveszi. Van itt minden ruganyos puttyogásoktól megkezelt emberi hangokon át ismeretlen eredetű, konkrét(nak tűnő) zajokig. Ezekből olyan kalandos, sokfelé járkáló, néha megfoghatatlan történeteket mesélő rétegeket rak össze Obwigszyh, hogy az egy órán keresztül képes lekötni a figyelmet. Lehet, hogy a szó hagyományos értelmében nem szép, de nem is kell nagyon tágítani a szó jelentését, hogy annak nevezhessük. A zenék egy része Budapesten, egy része pedig Gotlandban, Svédországban készült egy zeneszerzői rezidencián. FacebookInstagram


A Mudi 2022-es lemezével kiemelkedett a magyar stoner mezőnyből, egyrészt sludge metalos súlyaival, másrészt fifikás, komplex megoldásaival, amik nem mentek a lendület és a nehézség rovására. Két év után egy háromszámos EP-vel jelentkeztek, amiről ugyanezek kb. elmondhatók. Funk-rock ezúttal nincs, de finomabb, kevésbé sűrű részek igen. A lemezről ezt mondták a Nuskullnak: "Azt hittük, elég csak ugatni. Azt hittük, elég csak dalokat írni. Azt hittük, öt év alatt Fishing. Azt hittük, hogy könnyű megegyezni valamiben. Azt hittük, nincs lejjebb. Pedig mindig, mindig van lejjebb. A három dalt a Nagy Piros Gombokról, a hűtlenségről és az emésztésről írtuk. Pedig nem is olyan fontos dolgok ezek, mégis." Facebook


Mt. Saint Michel
garage-et és dark ambientet egyéni módon összehozó kiadványaival sokszor szerepelt már a Recorderen. Jungle Tales Vol. 1 című lemeze tényleg jungle, mégpedig annak többféle régi változatát: van itt ragga jungle, rave-ral érintkező bulizás, álmodozós-ambientes drum and bass, szanaszét tört sötétkedés. Nem csak stílusgyakorlatok sora a lemez, vannak egyéni megoldások is, a Hardcore Power például sötét ambientfelhőbe borítója a tánczenét. Instagram


Nemrég kicsit megijedtem
, hogy Udvari Viktor nagyszabású, 156 (azóta már 166) számos gyűjteménye azt jelenti, hogy befejezte a zenélést, de szerencsére nem. Rise Of The Fool című EP-je jó formában mutatja: a kiindulópont a house, a megközelítés nem szokványos. A címadó szám különféle rétegek - csingilingi, kattogás, egy fojtott dallam - poliritmikus együttműködése; a Boiling Anger egy tekergő, furán funky réteg és egy harmonika-drone találkozása a house-ban; a Vigilantism a legrendesebb szám, sóhajtó női hanggal, bár a szintihangok között itt is vannak furák.


yibai
előző EP-je basszusnehéz ipari ambient volt, ehhez képest az Oxygenation Event jóval közelebb áll a "rendes" ambienthez, még némi neoklasszikus hatást is felfedezhetünk benne - de azért messze nem chillezésről van szó, hanem inkább másképpen súlyos zenéről. A cím magyarázata ez: "a nagy oxigenizációs esemény elnevezés arra a körülbelül 2,4 milliárd évvel ezelőtt kezdődött időszakra utal, amikor a Föld légkörében és sekély tengereiben először emelkedett meg a szabad oxigén koncentrációja. Mindez, bár elengedhetetlen szerepet játszott az emberhez hasonló fejlettebb életformák megjelenésében, katasztrofális hatással volt az akkori, többnyire anaerob bioszférára, a hirtelen oxigénbőség pedig a korai egysejtűek tömeges kihalásához vezetett." Ez mondjuk áttételes kapcsolatban áll a zenével, de az már könnyebben érthető és igaz is, hogy az EP "a változásban jelen lévő mozdulatlanság kompozíciója, egyben az emberileg felfoghatatlanul nagyszabású erőkre való reflexió." Instagram


Savages Kovacs The Hun alteregója mélyebb, kísérletezőbb és sötétebb oldalát mutatja (lásd kritikánkat). Új mixtape-je egészen egyedi keveréke a népzenének, kemény doboknak, jazzes, filmzenés textúráknak. A Paranoid Panorama csak kazettán jelent meg, de a Mana Mana egy negyedórás ízelítőt feltett a Bandcampre - a szó erős értelmében kedvcsináló. Facebook

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2024/09/26/meg_nem_tudom_hogy_ki_vagyok_de_mar_sejtem_hogy_ki_az_aki_nem_rec_hu
Még nem tudom, hogy ki vagyok, de már sejtem, hogy ki az, aki nem - Rec.hu
süti beállítások módosítása