A legendás Thurston Moore új albuma, a Mark Lanegan Band visszatérése, The Coral-töredékek, aztán joggal hype-olt szexi elektronika Londonból (Cooly G), pazar tánczene Berlinből (Objekt), zajos-punkos rockzene Baltimore-ból (Dope Body) vagy épp hardcore-progrock keverék Portugáliából (PAUS), na meg a nagy popbefutó Kiesza új lemeze a héten streamelhető albumok között az ismét kövér albumhallgatónkban.
Szóval Thurston Moore. Aki valami igazán Sonic Youth-osat várt az egykori zenekar legismertebb tagjától (Lee Ranaldo is most adja ki új albumát) az most végre megkapja, amit akart. Moore legújabb szólóanyaga, különösen az első két szám, ami a lemez majdnem felét elfoglalja, felidézi a kilencvenes évek második feléből ismerős Sonic Youth hangzást, elnyújtott, türelmesen építkező felépítményével. Persze utána is remek dalok jönnek, úgyhogy mindenkinek csak ajánljuk a The Best Day-t, ami az NPR-on hallgatható.
A Mark Lanegan Band egy EP-vel már visszatért néhány hete, most itt egy album is, ami a 2012-es Blues Funeralt követi – és akárcsak két éve, most is követi majd a lemezmegjelenést budapesti koncert is, február 23-án az A38-on. Az elektronikus zenei elemeket is bevető Phantom Radio itt hallható.
Ugyanott található egy monumentális feldolgozásalbum is. A működésével az AIDS segélyezést elősegítő Red Hot Organization már több, mint húsz éve állít össze jobbnál-jobb válogatáslemezeket meghatározott tematika szerint (általában egy-egy legendás előadó, vagy zenei kultúra a kiindulási pont), amelyek közül a legújabb az éppen AIDS következtében elhunyt Arthur Russell munkásságát eleveníti fel számtalan közreműködővel. A kizárólag a „megelőzte a korát” közhellyel jellemezhető Russell kétségtelenül a popzene történetének legkiválóbb, legsokoldalúbb, életében sajnos csak egy szűk kör által elismert, dalszerzőinek egyike volt (egy remek cikk róla a FACT-en) így nem is meglepő, hogy a tribute-lemez is bő száz percesre duzzadt. A diszkótól a kísérleti zenén át az akusztikus folkig terjedő életműből többek között Robyn, Devendra Banhart, Sufjan Stevens, a Scissor Sisters vagy épp Jose Gonzalez is újradolgozott egy-egy dalt. Nincs olyan, akinek nem ajánlanánk. Az NPR lejátszóján streamelhető.
Merrisa Campbell azaz Cooly G (nyitóképen) két évvel ezelőtti debütálása elég nagyot szólt az urbánus elektronika kedvelőinek körében. A Hyperdub kiadó égisze alatt megjelentetett Playin Me UK funky-s számait mi is nagyon szerettük, és ez a mostani Wait ‘Til Night-tal sem lesz másként. Az elődjéhez képest talán valamivel dinamikusabb, de semmiképp sem táncparkettre szánt basszuszene explicit szexuális túlfűtöttsége, melyet Campbell nem is kívánt leplezni (lásd a számcímeket), nem szimpla magamutogatás, hanem ténylegesen az egyébként egyedülálló anyuka Cooly G éjszakai vágyainak megzenésítése. Erős album. A Guardian-on streamelhető.
A baltimore-i Dope Body mocskos, hányaveti noise-rockot játszik, de milyen nagyon jól. Tökös, erőteljes számok egymás után, néha punkos energiával, néha belassultabb dalokkal a Pitchfork Advance-en.
Ugyanott a Nude Beach is felszáll az idén már megállíthatatlanul száguldó Tom Petty-expresszre. Classic rockos számok, dúdolható dallamok, sőt egészen popos témák, de mindez azért néha kellően gerjedő gitárokkal cserébe. Hajrá.
A Liverpool környéki The Coral tíz évvel ezelőtt fiatalos lendülettel robbant be az éledező gitárzenei revivalbe, ráadásul az első pár lemezzel simán az élvonalba. Az ígéretes kezdés után sajnálatosan elsikkadt, és ha nem is unalmassá, de izgalommentessé váló zenekar négy éve nem is adott ki új lemezt, és a nemsokára megjelenő The Course Of Love sem az, hanem az utolsó nagyra tartott Coral-album, a The Invisible Invasion stúdiózása alatt felvett, de eddig meg nem jelentetett dalok kiadása. Az anno a Portishead-es Geoff Barrow produceri segédletével rögzített számok kellemes épp csak érintőlegesen pszichedelikus, folkos, popos gyűjteményt adnak ki. Az NME honlapján streamelhető.
Még mindig nem unjuk a skótokat. De hogy is tehetnénk, ha egyszer olyan új tehetségek jönnek onnan, mint Jonnie Common, akinek sokszínű elektronikus popzenéjét nem lehet nem szeretni. Minden bizonnyal hallunk még róla.
Az osztrák Oliver Thomas Johnson azaz Dorian Concept nemzetközileg is elismert alakja az előző évtized végén megerősödött, nehezen bekategorizálható, az instrumentális hiphop, intelligens elektronikus zene és jazzes hatások keveredéséből létrejött irányzatnak. Az elmúlt pár év azonban elég csendesen telt Johnson körül, ami alatt a jól bevált beat-gyártást félredobva élőbb hangzás kidolgozásán ügyködött. A szintetizátorral egyébként is remekül bánó Johnson (aki többek között Flying Lotus turnébillentyűse is volt) új albuma ehhez mérten inkább a sodró analóg hangzás uralta dalszerű párpercesekből áll, amelyek néhol nagyon erősek, néhol kevésbé ötletesek, de összességében mindenképp érdemesek a hallgatásra. A 3voor12 lejátszóján streamelhető.
Ugyanott egy elég súlyos, de jóleső rockolás a portugál PAUS-tól. A hardcore-progrock- vaskos pszichedelikus rock háromszögben cikázó zenéjük igazi erejét a két dobossal való felállás adja meg, na meg a dalok fölött folyamatosan harsogó szintik. Ide kattintva hallgatható.
A kanadai Kingfisher Bluez kiadó hihetetlen ütemben szórja ki a jobbnál jobb zenéket. A múlt héten is szót ejtettünk már egy megjelenésükről (az Only Wolf remek psych-folk albumáról), de mostanra is van két frankó EP-jük. A Skinny Kids EP-je a pszichedelikus garázsrock felől érkezik, míg Allison Crutchfield kislemeze a szintis, popos vonalat erősíti. Ismerősek a dallamok, de mindig elkel a frissítés.
Szintén Kanadából, de az igazi mainstream státuszból érkezik Kiesza új albuma. A Hideaway című slágerével már több milliós nézettséget generáló énekesnő első lemezét az alábbi Youtube lejátszón lehet végighallgatni.
Zárásként egy bivaly tánczenei lemez, a Berlinben (hol máshol?) székelő Objekt már felhívta magára a figyelmet különböző kiadványaival (főleg sorszámozott EP-sorozatával, meg a Hessle Audionál megjelent 2012-es Cactusszal), de most elkészült bemutatkozó nagylemezével is, ami elég pazar lett. Itt lehet beleveszni.
összeállította: Csada Gergely