"Az Omega lemezeit is szerettem" - Victor Kiswell-interjú

2014.01.20. 23:34, Frontrecorder

victorkiswell01.jpg

Idén is folytatódik a Budabeats kiadó hiánypótló partisorozata, a tavaly ősszel elindított Soul Cure, ahol a világ meghatározó ritkalemez-gyűjtői és zenerégészei válogatnak dj-ként egyedülálló gyűjteményeikből. A német Florian Keller, az angol Miles Cleret, majd Liam Large után most pénteken, január 24-én egy francia vinyl junkie fülkápráztató bít parádéja várható. Victor Kiswell a leghíresebb párizsi lemezdíler, aki ismert dj-ket, producereket is ellát munícióval, ha sosem hallott zenékre van szükségük. Interjúnkban elárulja, eddig kiknek hajtott fel lemezeket, őt mi hajtja a munkájában, és hogy milyen magyar zenék pörögnek nála a legjobban.

kiswellpeterson.jpg- Hogy lesz valakiből profi lemezdíler?

Az én esetemben egyáltalán nem volt tudatos döntés. Tizenéves korom óta gyűjtök zenéket, de eredetileg tudományos, vagy újságírói pályára készültem. Aztán végül győzött a zeneszeretet. Az egyetem mellett kezdtem el egy lemezboltban dolgozni, nagyon jól éreztem magam az ottani közegben, rengeteg új zenét, új embert ismertem meg, úgyhogy a diploma után már nem volt kérdés, hogy ezzel akarok foglalkozni. Valami újat szerettem volna, ezért 2001-ben elkezdtem lemezeket árulni otthonról. Soha nem okozott problémát eladni a zenéket, az egész sokkal inkább a saját kíváncsiságom kielégítéséről szólt - új, ismeretlen lemezeket kerestem és keresek a mai napig. Ez persze csak az én személyes példám. De ha lemezekkel akarsz foglalkozni, komoly lexikális tudásra és tökéletes memóriára lesz szükséged, emellett nem árt, ha tisztában vagy az aktuális piaci árakkal, illetve van benned elég elszántság, hogy két napig keress egy bizonyos kislemezt, mert valakitől azt hallottad, látta az egyik lemezbolt pincéjében.

- A mai napig találsz teljesen ismeretlen zenéket?

Persze, különben nem csinálnám. Nem szeretem a megszokott dolgokat, kell az izgalom, amivel a folytonos kutatás és felfedezés jár.

- Sok elismert dj-vel és producerrel is dolgozol. Hogy kell elképzelni, ők keresnek téged, vagy te ajánlasz nekik valamit, amiről úgy gondolod, hogy érdekes lehet?

Pontosan így megy. Néha megkeresnek, mert hallottak rólam, máskor én veszem fel velük a kapcsolatot mielőtt Párizsba jönnének. Elhívom őket magamhoz, ülünk a nappalimban, borozgatunk és zenét hallgatunk. Ha jobban ismerem a munkáikat, az ízlésüket, ajánlok nekik zenéket, de ahogy mondtad is, főleg ismert producerekkel dolgozom, szóval általában képben vagyok azzal kapcsolatban, hogy mi érdekelheti őket. (A fenti képen Kiswell Gilles Petersonnal látható.) 

kiswellmadlib.jpg- Van olyan konkrét szám, amiről tudod, hogy olyan lemezről mintázták, ami tőled származik?

Sok ilyen van. Főleg Madlib (lásd jobbra) zenék: Madvillain, Beatkonducta, QuasimotoMos Def Auditorium című száma például, vagy egy Alchemist-szám, amiben Raekwon reppel. De Q-Tip és Lord Finesse is használt olyan lemezeket, amiket tőlem szereztek. Ezek csak azok, amikről tudok.

- A világ minden tájáról árulsz lemezeket, van olyan magyar zene, amire komoly kereslet van külföldön?

Korábban sok magyar zenét adtam el, de az még akkoriban volt, amikor a dj-k és producerek kevésbé ismerték a kelet-európai zenéket, illetve még nem volt annyi magyar, román vagy orosz díler, akik ezzel foglalkoztak. Mostanra kicsit elhalt ez a vonal, elég régen volt, hogy magyar lemezt adtam el. A sok brék miatt nagy sláger volt Zalatnay Sarolta Hadd mondjam el című albuma, ezt nagyon keresték, mielőtt újra kiadták volna. Az Omega lemezeit is szerettem, aztán ott vannak még Orszáczky Jackie és a Syrius, a Debrecen Jazz Group, Deseő Csaba, a Dimezió, a Kis Rákfogó vagy a Skorpió lemezei. De mindez jó tizenöt éve volt.

APROPÓ, MAGYAROK. A LEGMEGSZÁLLOTTABB HAZAI VINYLGYŰJTŐKET ITT MUTATJUK BE.


- Filmkészítőkkel is dolgozol, van esetleg valami, amit láthattunk és te is közreműködtél benne?

- Korábban sok zenét adtam el filmeseknek, viszont manapság jobban izgat a filmkészítés, szeretnék minél jobban elmélyedni benne, mert a zene mellett a film a másik nagy szenvedélyem. Jelenleg két Francia Antillákkal foglalkozó filmben is dolgozom.

- Évről évre hallani, hogy jön vissza a klasszikus lemez formátum, te érzékelsz ebből valamit?

Ó igen, ez egy örökzöld téma, amiről órákig lehetne beszélni. A kilencvenes évek végén, amikor belekerültem ebbe az egészbe, elég hálátlan dolog volt lemezekkel kereskedni. Sorra zártak be a boltok, véget ért egy korszak. Ezzel párhuzamosan viszont széles körben elterjedt az internet, teljesen újfajta keresletet generálva, hiszen bárki megtalálhatta akár a legobskúrusabb lemezeket is. Ezáltal teljesen átalakult a piac, új trendek jelentek meg, ahogy említettem is a kelet-európai zenék kapcsán. Nekem ez kimondottam jól jött, mert főleg olyan zenékkel foglalkozom, amiket nem találsz meg lemezboltokban, erre pedig mindig lesz igény. Így lettem lemezboltosból antikvárius.

- Melyik a három örök kedvenc albumod?

- Ez erősen hangulatfüggő, de pár ősklasszikus, amiket bárhol, bármikor hallgatni tudnék: Alain Goraguer: La planète sauvageNino Nardini: Jungle ObsessionStringtronics: MindbenderMarvin Gaye: Trouble Man.


- Mutatnál egy számot ízelítőnek, amit biztos lejátszol pénteken?

- Ez elég biztos választásnak tűnik:


interjú: Von Yodi

A január 24-i ingyenes Soul Cure-esten a vendég Victor Kiswell mellett a házigazdák, Gandharva és Von Yodi pakolják a hallatlanul jó zenei csemegéket. A buli Facebook eseményoldala: www.facebook.com/events/585861634818260

https://recorder.blog.hu/2014/01/20/_az_omega_lemezeit_is_szerettem_-victor_kiswell
"Az Omega lemezeit is szerettem" - Victor Kiswell-interjú
süti beállítások módosítása