Lemeztáska – Németh Zsófia (Piresian Beach)

2011.10.13. 15:00, rerecorder

Németh Zsófia, a magyar lo-fi hálószobapop színtér üdvöskéje még 2010 nyarán kezdett el Piresian Beach néven dalokat megjelenteni a surf pop, shoegaze, garázs-rock és pszichedélia zajos határmezsgyéjén, majd két EP (Piresian Beach, Parttalan) és pár közreműködés után 2011 júliusában Fuck Your Mind címmel kiadta első albumát is. Az áprilisi Record Store Day alkalmából egy szál akusztikus gitár kíséretében adott lemezboltos villámkoncertje után az első igazi, elektromos, zenekari felállású Piresian Beach-koncertre szeptember 24-én került sor a Rohamban, a másodikat pedig október 14-én tartják a Mikszáth Kálmán téri Trafik pinceklubban (a Catholic Spray nevű francia noise-rock'n'roll együttes társaságában). Ennek örömén Lemeztáska sorozatunkban a Rise Against- és Kaiser Chiefs-tagok, Linczényi Márkó, Pándi Balázs és Halász Judit után most közzétesszük Piréz Zsófival folytatott beszélgetésünket is, melyből kiderül, melyek a gitáros-énekesnő kedvenc lemezei.

Kedvenc gyerekkori lemez

Az első kedvenc gyerekkori lemezem egyben az is, amit elsőként megvettem. A Guns N’ Rosestól az Appetite For Destruction, lengyel Takt kazettán, a győri piacon. Hét éves voltam. Vettem a Bravo újságot és láttam, hogy jár azzal a modell csajjal, de annyira serdületlen voltam még, hogy nem a csajt akartam kipöccinteni a képből, hanem, hogy kábé a gyerekük szeretnék lenni (nevet). Hogy milyen király arc. De hát… nem király arc (nevet). Ha viszont álmodhatnék gyerekkort magamnak, ha megmutathatom majd a gyerekemnek, hogy nekem mi lett volna jó, akkor: Os Mutantes. Amikor meg már érettebben hallgattam zenét, akkor meg a Nevermind volt az első. Megmutatta a tesóm, emlékszem este volt, és egyből elkértem a kazit, egész éjszaka hallgattam. Nem tudtam aludni. Még egyszer meghallgattam. Még egyszer. Ez volt az első lemez, ami tényleg király volt.
 

Inspiráció

Az, hogy nekem is zenélnem kellene, már viszonylag későn jött, az első zenekar, ami valahogy átbillentett ilyen szempontból, az a Brian Jonestown Massacre volt. A csináld magad! attitűd, hogy zenélni jó dolog. A róluk szóló Dig! című filmnek is nyilván nagy szerepe volt ebben. Ez önmagában biztosan nem lett volna elég, de jó lökést adott. Amióta zenélek, azóta meg a black metal mozdít ki a legjobban egy ihletmentes időszakból. Az mozgatja meg leginkább az agyamat. A Burzum! A Burzum egy teljesen kompromisszummentes, rideg és hatásos zene, anélkül, hogy bármilyen szempontból ott lenne a csúcson. Van ez a helyzet, hogy én egyedül vagyok csaj, na és ha egyedül, csajként tudok olyan keményet csinálni, mint a Burzum, az már valami. Úgyhogy ez fontos, hogy szem előtt legyen mindig. Nem hagy elpuhulni.
 

Kedvenc garázs-rock lemezek

A hatvanas évekbeli garázs-rockot összefoglaló Back From The Grave válogatáslemez-sorozat. Egyszerű popdalok, fuzz-pedál (faszpedál!), parasztul szól, a végén nagyon odavág, és közben arról énekelnek, hogy „elhagytál, szerelmem”. Tudat alatt ezeknél a zenéknél kezdett számomra letisztulni, hogy mindegy, hogy mit csinálsz, ha zajosan csinálod, akkor nem lesz olyan egyszerű. A Nuggets válogatáson szereplőket is bírom persze, meg a Stoogest, és akkor már ott vagyunk a Black Lipsszel indult új garázs-robbanásnál, ahonnan meg tényleg bárkit ki tudnék emelni. Még azokat is, akik nem Amerikában tolják – például az franciákat. Elmész egy ilyen koncertre és látod a levegőben, hogy a reverb-hullámok a tremolóval smárolnak. Észbontó, ahogy hirtelen pszichedélia van a semmiből.
 

Kedvenc kelet-európai rock

Prágában voltam ösztöndíjjal, hallgattam a cseh zenéket, és nem volt nehéz összekötni azzal, hogy nálunk is volt underground, nem volt nehéz megtalálni a közös nevezőt. Gyorsan leesett, hogy sokkal jobban hat rám az, amit hasonló lelkivilágú emberek csináltak. A legnagyobb kedvencem a keleti blokk talán első ilyen jellegű csupacsaj bandája a Zuby Nehty, akik korábban Dybbuk néven zenéltek, még korábban meg Plynként, csak mindig betiltották őket. A punkból kiinduló new wave-et csinálták meg, zongorával, ami a cseh punkban simán elképzelhető hangszer. A lengyelek közül meg egyértelműen a Siekiera a legjobb.
 

Kedvenc magyar lemezek

A magyar beat-kezdetektől az Illés, de volt időszak, amikor kifejezetten vadásztam a táncdalfesztiválokról kiszorult, egy-két kislemezt megélt, kicsit zajosabb dolgokat. Aztán Halász Judit első lemeze (Kép a tükörben – 1973), ő a folkos dream-pop magyar királynője! Későbbről a VHK, aztán meg a Rés, na az nagyon tetszett. A Résrehajlás (1989) kurva jó, meglehetősen idegen a magyar zene textúrájától, nem is tudom, hogyan jöhetett létre. Aztán a korai Tankcsapda, az első pár lemezt nagyon érdemes meghallgatni, a Jönnek a férgekig (1994) – az még egy tökjó anyag volt. Amit ma csinálnak, az már úgyis szar.
 

Éjszakára

Akkor jön el a Spacemen 3 ideje! A Sound Of Confusion (1986).
 

Szex után

Elindítod a playlistet közben, pszichedelikus zenékből a lassabbakat és akkor az már random, hogy mi megy után, DJ Shuffle dönt. De mondjuk a Brian Jonestown Massacre ebből a szempontból is egész jó.
 

Koncertre, buliba való bemelegítéshez

Mivel saját koncertről még nem igen van tapasztalatom, itt összefoglalhatom, hogy miket kell hallgatni buliba való bemelegítéshez, a legjobb talán a Black Lips koncertlemeze (Los Valientes del Mundo Neuvo – 2007). Na és a Los Saicos! A világ legkirályabb lemeze, a Los Saicos egyetlen albuma, ami tulajdonképpen a kislemezeik gyűjteménye (Wild Teen-Punk From Peru – 1965). Az mindig jó. Szakítás után, másnaposan, buliba induláskor. A Los Saicosszal nem lehet tévedni. Ugyanígy felpörget a Cheap Time első lemeze (Cheap Time – 2008). Nagyjából 200 milligramm koffeinnek felel meg az a lemez, és az kurva sok annak, aki nem koffeinista.
 

Kedvenc lemez az elmúlt fél évből

Fungi Girls: Some Easy Magic. Idén semmi más nem ért el ennyire, kicsit azért is, mert nagyon szeretnék ilyen zenét csinálni. Benne van minden, amit szeretek: szörf, garázs-rock, pszichedélia – és gyorsan játszanak.


lejegyezte:
Dömötör Endre

http://piresianbeach.bandcamp.com 

a pénteki koncert Facebook-eseményoldala:
http://facebook.com/event.php?eid=271100466251537
az eredeti korhatáros plakátterv a szervezők oldalán:
http://www.rnr666.hu/sites/default/files/images/RNR1014.jpg

https://recorder.blog.hu/2011/10/13/lemeztaska_nemeth_zsofia_piresian_beach
Lemeztáska – Németh Zsófia (Piresian Beach)
süti beállítások módosítása